• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Nybliven Kabeägare

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Har en Kabe 760t 2015 sedan några månader, idag när jag kom ut i husbilen och tryckte på Smar D så kom det upp ett meddelande att det är dax för service av bodelen, jag har försökt att läsa i instruktionsboken samt googla för att se vad det innebär men hittar inget.
Det verkar som man inte kan nollställa detta själv utan man måste åka till Kabeverkstad,men det vore intressant att veta vad det är för service på bodelen som man inte kan göra själv.
Jag ska naturligtvis vis kolla upp detta efter helgerna, men jag är lite nyfiken om det är någon i Husbilsklubben som har kännedom om detta.
Christer
 

bussmicke

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Sunne
HBK-Nr
31382
Medlemskap
2025
Har en Kabe 760t 2015 sedan några månader, idag när jag kom ut i husbilen och tryckte på Smar D så kom det upp ett meddelande att det är dax för service av bodelen, jag har försökt att läsa i instruktionsboken samt googla för att se vad det innebär men hittar inget.
Det verkar som man inte kan nollställa detta själv utan man måste åka till Kabeverkstad,men det vore intressant att veta vad det är för service på bodelen som man inte kan göra själv.
Jag ska naturligtvis vis kolla upp detta efter helgerna, men jag är lite nyfiken om det är någon i Husbilsklubben som har kännedom om detta.
Christer
Hej har en kabe själv som det kommer upp 1gång per år det är bara verkstad som kan nolla säger till kabe verkstad att dom nollar detta medelende när jag är inne på fukttest har för mig att denna koll är att dom typ kollar det mesta i bodelen
 

norrk hs

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18810
Medlemskap
2024
Har en Kabe 760t 2015 sedan några månader, idag när jag kom ut i husbilen och tryckte på Smar D så kom det upp ett meddelande att det är dax för service av bodelen, jag har försökt att läsa i instruktionsboken samt googla för att se vad det innebär men hittar inget.
Det verkar som man inte kan nollställa detta själv utan man måste åka till Kabeverkstad,men det vore intressant att veta vad det är för service på bodelen som man inte kan göra själv.
Jag ska naturligtvis vis kolla upp detta efter helgerna, men jag är lite nyfiken om det är någon i Husbilsklubben som har kännedom om detta.
Christer
Hej
Det är som med all service klart att du kan göra det själv. Det som ingår är fukt o gasol test . Kontroll av fryspunkten på Alde glykolen. Allmän kontroll av lås o gångjärn, funktion av vattenkranar.
Kostnad ca 3500-4000 kronor.
Om du vill byta Alde pannans glykol så kostar det extra även fast den står med i service boken ( byte vart 5 år).
Det är så Fritidsfordon öst i Linköping arbetat med min LXL 780 2018.
Mvh Henka
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Det är som med all service klart att du kan göra det själv. Det som ingår är fukt o gasol test . Kontroll av fryspunkten på Alde glykolen. Allmän kontroll av lås o gångjärn, funktion av vattenkranar.
Kostnad ca 3500-4000 kronor.
Om du vill byta Alde pannans glykol så kostar det extra även fast den står med i service boken ( byte vart 5 år).
Det är så Fritidsfordon öst i Linköping arbetat med min LXL 780 2018.
Mvh Henka
Sen får man kolla ev täthetsgarantier som faller om man fixar service själv.

Har man inte garantier kvar så skulle jag göra servicen själv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dum fråga kanske , fukttest varje år , vad är det man är rädd för, Är det mycket skarvar som fukt kan ta sig in i
Det finns många ställen där fukt kan krypa in, alla skarvar, hål vid genomföringar, takluckor osv., sedan vill tillverkaren upptäcka det så tidigt som möjligt för att det ska bli billigare att reparera.
Många märken kostar fuktkontrollen extra, i mitt fall 1500kr/år i 10 år dvs. jag betalar 15000kr för garantin, så det är ett sätt att tjäna ytterligare pengar.
TS fråga, så går det utmärkt att göra alla kontroller själv, UTOM fuktkontrollen den skall man ha gjord av godkänd verkstad, dessutom inom rätt tidsintervall tex. 1år +- 2månader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns många ställen där fukt kan krypa in, alla skarvar, hål vid genomföringar, takluckor osv., sedan vill tillverkaren upptäcka det så tidigt som möjligt för att det ska bli billigare att reparera.
Många märken kostar fuktkontrollen extra, i mitt fall 1500kr/år i 10 år dvs. jag betalar 15000kr för garantin, så det är ett sätt att tjäna ytterligare pengar.
TS fråga, så går det utmärkt att göra alla kontroller själv, UTOM fuktkontrollen den skall man ha gjord av godkänd verkstad, dessutom inom rätt tidsintervall tex. 1år +- 2månader.
Då är det ingen garanti, utan en försäkring, menar jag.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har en Kabe 760t 2015 sedan några månader, idag när jag kom ut i husbilen och tryckte på Smar D så kom det upp ett meddelande att det är dax för service av bodelen, jag har försökt att läsa i instruktionsboken samt googla för att se vad det innebär men hittar inget.
Det verkar som man inte kan nollställa detta själv utan man måste åka till Kabeverkstad,men det vore intressant att veta vad det är för service på bodelen som man inte kan göra själv.
Jag ska naturligtvis vis kolla upp detta efter helgerna, men jag är lite nyfiken om det är någon i Husbilsklubben som har kännedom om detta.
Christer
Rekommenderar dig att gå med i Kabe Husbilsklubb. Där får du svar på det mesta som berör Kabe husbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Då är det ingen garanti, utan en försäkring, menar jag.
Det kan man tycka, det man betalar för är att en gubbe kryper runt och mäter fukt, brukar ta 15-20 minuter, samt stämplar boken, som nu blivit digital istället och loggas direkt hos tillverkaren.
Kommer man däremot in med exakt samma bil köpt utomlands, då är plöstligt kontrollen dyrare.
 
Toppen