• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

F

F.d. 1275

Guest
Hoppas på hjälp av er erfarana husbilsägare.
Har nyligen gått från husvagn till husbil och mycket är nytt.
Tvärr fanns det ingen solcell på bilen vi köpte och detta är ju ett måste om man vill fricampa.
Har suttit och lusläst massa trådar här på klubben, men blir inte så klok på vad jag behöver. Det är ju en jungel av prylar.
Jag vet att jag har en EBL 99 och ett 75 amp bobatteri.
Skulle gärna vilja ha någon typ av regulator där man ser lite vad som händer med batteriet.
Hur stora solceller och många solceller skall man ha, behöver jag ett extra batteri, hur kopplas detta ? Till EBL eller direkt på batteri ?
Hur mycket vägar detta ?
Gärna lite tipps och ideér på vad man skall och inte skall göra.
Hoppas någon har tid och lust att skriva ner och förklara på ett någerlunda lätt teknikspråk så man förstår.

Mvh
Bjarne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Hej. Jag har haft 2 husbilar. På den första hade jag en 85w solcell. Det räckte på sommaren. På min nya bil har jag 2st 85w solceller. Min erfarenhet är att du bör ha så mycket effekt som möjligt om du frikampar året om. Innan du köper kolla på "preVent GMBH .Där köpte jag solcell 2X 85w 220 euro/st regulator 85 euro, fästen till taket 30 euro, lim 7,25 euro, rengöringsvätska 5 euro, kabel 4mm2 a 1 euro/m, frakt hem till dörren 20 euro. Regulatorn visar batteriets laddningsnivå, momentan spänning och ström, historik hur mycket den har laddat. Jag har handlat med dom tidigare och är mycket nöjd med dom. Du får all hjälp o information från dom.
Rolf
ps min regulator har beteckningen STECA PR 1515
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Bjarne. Tag dig lite tid och läs tråden Solpanel och Regulatorer.. Där finns väldigt mycket information om vad du behöver.
Börja med att mäta upp hur stor panel som du fysiskt får plats med på taket. Det brukar vara en begränsande faktor bland luckor, tv-antenner osv.
 
F

F.d. 1275

Guest
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Hej å tack för info.

Hur gör ni med inkopplingen, skall man koppla på EBL eller skall man koppla direkt på batteriet.
Finns det någon bruksanvisning för EBL 99 på svenska ?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Jag kopplar direkt på batteriet och har bara erfarenhet av detta, men det är nog olika och dessutom beroende på bil och elpanel.
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Vilket batteri kopplar man på? Startbatteri eller bodelsbatteri.
Har i förra veckan fått hjälp av en s.k. specialist att montera och koppla på
bodelsbatteriet. Efter en veckas stillastående med larm kopplat har jag 12,2 volt
på startbatteriet och 13,5 volt på bodelsbatteriet.
Jag som lekman tänker på ett annat sätt. Om man kopplar över startbatteriet
har man underhållsladdning hela vintern (om man sopar panelen) och överskottet
rinner över till bodelsbatteriet. På så vis har man också mer batterikapacitet vid
frikamping eftersom båda batterierna kommer att var fulladdade.
Hur tokigt tänkte jag?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Om man kopplar över startbatteriet
har man underhållsladdning hela vintern (om man sopar panelen) och överskottet
rinner över till bodelsbatteriet. På så vis har man också mer batterikapacitet vid
frikamping eftersom båda batterierna kommer att var fulladdade.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Det beror kanske på om man har någon extra teknisk finess inbyggd i elektroniken och årsmodell av bilen, men normalt när bilen är avstängd och generatorn inte laddar så är bilbatteriet och bodelsbatteriet helt avskilda från varandra, och inget kan rinna över från bilens batteri bara åt andra hållet på nyare elblock, vilket i sin tur innebär om du kopplar solcellen till bilbatteriet så ser inte bodelsbatteriet röken av laddström. Det enklaste sättet att få solcellsladdning av båda batterierna är nog i så fall att dra en kabel tillfälligt mellan batterierna och koppla ihop både plus och minus över vintern.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

.......Hur gör ni med inkopplingen, skall man koppla på EBL eller skall man koppla direkt på batteriet............

Finns det särskild anslutning för solceller på elektroblocket så skall inkopplingen ske där och inte direkt till batteriet. Direkt inkoppling på batteriet kan "lura" laddaren så att den uppfattar det som om batteriet är fulladdat när matning samtidigt sker från generatorn eller elnätet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Gunnar har du verkligen rätt för dig om att laddaren luras vid inkoppling direkt på batteriet? Som jag ser det är det spänningen på batteripolerna som avgör om det laddar eller inte laddar, varifrån spänningen kommer spelar ingen roll.
Fast om man har en har en panel som visar batterikapacitet och som mäter ström in och ur batteriet då blir det viktigt att solpanelen kopplas in så dess ström passerar mätshunten.
Eller tänker jag fel?
// Göte J
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Solcellen kan tex lämna 14 volt till batteriet och då uppfattar laddaren batteriet som fulladdat även om det inte är det.

Min information har jag fått för några år sedan från Schaudt som tillverkar laddarna då jag hade problem med laddningen i min förra husbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Hej Göte J & Gunnar. Till min batteribank i bodelen har jag en 25A Cetk laddare och en 85W solcell kopplad. Jag monterade en brytare så jag kan koppla bort solcellen ibland när jag vill att elektroniken i Cetek'en skall jobba för sig själv. Jag vet inte om det är nödvändigt eller inte. Som ni har skrivit om så är det lite luddigt om en solcell stör en laddare eller inte, men jag har en känsla av att intelligenta laddare som Cetek och liknande blir klara och nöjda i förtid när en solcell är inkopplad samtidigt (och solen skiner). Varje gång jag är hemma och skall åka iväg så brukar jag köra laddaren från dagen innan med solcellen frånkopplad, för att på morgonen kunna kolla att laddaren visar grönt och ok. utan annan inverkan. Men när jag är ute och åker och kopplar in mig på 230V ibland så så brukar jag aldrig bry mig om att bråka med brytarna utan då får allt vara inkopplat.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Bjarne

Inkoppling i EBL 99

Från solpanelen kopplar du direkt in på regulatorn som du köper samtidigt med solpanelen.
Från regulatorn kopplar du in på EBL block 6 1=minus 3=plus.
Då fungerar avläsningen helt normalt på displayer.
Kontaktdon till EBL kan du köpa hos Electrokit i Malmö.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Jo det är just schemat för EBL99G som jag studerat och därför inte tror på att det skulle vara någon skillnad ur störningssynpunkt om man kopplar in i block 6 eller direkt på batteriet. Skillnaden är ju bara att inkopplingen kommer på ena eller andra sidan mätshunten.
Nu kan det väl vara så att andra Schaudt elektroblock (nyare) har annorlunda koppling och därmed känsliga för solcellsinkopplingen. Annars, hemska tanke, vill väl Schaudt sprida lite dimmridåer, för att få sälja sina egna regulatorer.
Att en Ctek-laddare störs av inkopplad solcell förstår jag eftersom den är mic roprossorstyrd och gör uppehåll i laddningen för att mäta batterispänningen.
//Göte J
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Jag har fastnat för IVT solregulator. Den är alltid inkopplad direkt på bobatteriet och stänger av sig automatiskt när bilens generator laddar. Ibland vaknar regulatorn och kollar att laddningen är på topp, sen somnar den om igen.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven husbilsägare behöver solcells hjälp

Gunnar har du verkligen rätt för dig om att laddaren luras vid inkoppling direkt på batteriet? Som jag ser det är det spänningen på batteripolerna som avgör om det laddar eller inte laddar, varifrån spänningen kommer spelar ingen roll.
Fast om man har en har en panel som visar batterikapacitet och som mäter ström in och ur batteriet då blir det viktigt att solpanelen kopplas in så dess ström passerar mätshunten.
Eller tänker jag fel?
// Göte J
rätt
 
Toppen