• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven GPS-ägare

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Hej
Har köpt en Navigon 7000 GPS.
Den skulle vara så bra sa dom i butiken.
Kör ibland i Europa. Har böker där det endast står Koordinaterna till Ställplatserna.
Hur knappar jag en en sådan.
Vad jag kan läsa i instruktionerna kan man bara knappa in addresser.
Det borde gå att knappa in en GPS adress direkt i manicken. Eller?
Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!
Dum eller okunnig
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nybliven GPS-ägare

Hej Jörgen, jag tror inte att den modellen av GPSer har kordinat inmatning, endast adressinmatning.
Är inte helt hundra, men jag har en liknande och där är det så.

// Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nybliven GPS-ägare

Det er et knep dere kan prøve, enten laste ned en POI liste eller lage en selv.
Denne listen kan da inneholde alle de plasser en tror en vil besøke.

Selvfølgelig er det lettest å laste ned listene, det er masse jobb å legge opp en liste selv.

Det finnes flere tråder her på forumet med pekere til POI lister ut over de som vedlikeholdes av HBK.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven GPS-ägare

Hej Jörgen, jag tror inte att den modellen av GPSer har kordinat inmatning, endast adressinmatning.
Är inte helt hundra, men jag har en liknande och där är det så.

// Roland
hej
vi har en navigon 5000 og har lige fundet ud af at den selv skriver koordinater ind under
adresserne. men vi kan ikke finde ud af at selv lægge den ind
viser din model dem også selv ??
hilsen Michael 788
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven GPS-ägare

Adressangivelse
Destinationer i form av adressdata (postnummer eller stad, väg, husnummer eller korsning) eingegeben. Att navigera utifrån koordinater kan man endast göra med hjälp av mjukvaran NCK/ NavigatoR.

Denna ganska klargörande information hittar man på Navigon hemsida.
/Nisse
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven GPS-ägare

Känner mig i så fall duktigt lurad. Finns det någon GPS där man kan knappa in bara koordinater. Säljer i så fall min Navigon till högstbjudande och köper en annan.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Nybliven GPS-ägare

TomTom one xl europe
I den kan du lägga in kordinater och bli visad dit samt mycket annat. Och du europa kartor i den. Har tidigare haft Mio men denna ( TomTom) slår de flesta andra. Jag är hel nöjd.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven GPS-ägare

Då rekommenderar jag Garmin Nüvi 660 eller den nya 760 som har kordinatsökning (bägge har också TMC vilket är mycket användbart i Tyskland).

Som jag har förstått på allt jag har läst om olika modeller så är TomTom och Garmin dom ledande och bägge har dom funktioner som man behöver.

God fortsättning
Kicki
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Nybliven GPS-ägare

Samma här, har haft en GPS MIO 269+ i tre år,och köpt en TOMTOM 720 go,vi är helnöjda med båda.269+ började bli trött och sliten,har varit i gång 5 dagar i veckan omkr 5- 8-10 timmer pr dag,så den har gjort sitt.

Ingrid o Stig:present-2-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Nybliven GPS-ägare

Tomten. fråga. är det inlagt kartor över europa när man köper gps,en eller får man köpa till kartor å lägga in,vad kostar dom i så fall ?
Guy
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven GPS-ägare

En fråga till er som har TomTom... finns TMC och kostar den något extra? Jag har Garmin och där ingår den och är helt gratis. Jag tycker att den som ska köpa en ny GPS bör kolla att funktionerna för kordinater och TMC finns, speciellt om man tänker sig att åka i Tyskland är TMC väldigt bra att ha.

Mvh
Kicki
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Nybliven GPS-ägare

I vår TomTom 720 go ,fanns TMC inlagt,det finns en version TomTOM 720 Go också, och där kan man lämna in den versionen till Giganten eller där man köper sin GPS, och få uppdaterat den till TMC och då har jag sett att det kostar 395.-,men idag har priset gått ner så mycket på TOmTom 720 Go TMC,att priset blir likvärdigt.

Hälsningar Ingrid
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Nybliven GPS-ägare

Guy o Rosita Kartorna ligger i så det är bara att tuta o köra. Det finns en modell som inte har "europe" i medellbetäckningen. Den har bara skandinavien och är lite billigare. Det går att köpa till europakartor senare om man vill.Priset vet jag ej. Men kolla på TomTom´s hemsida.
 
Toppen