• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfunderingar

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Då var ”husbilspremiären” avklarad och det blev en succé. Jag har länge varit sugen på att testa och jag har trott att jag har vetat precis hur jag vill ha det. Jag hyrde en integrerad Burstner med fyra bäddar (vi var tre) och gjorde en liten ”miniturné”.

Det jag kan konstatera i efterhand är att behovet är inte riktigt vad jag trodde. Jag vill nu ha alkov och vånings eller ”aktersäng”, eller åtminstone planlösning så att vem som helst i familjen kan gå och knoppa utan att behöva bädda ner sittgruppen, även om det var väldigt smidigt att bädda den. Inredning och planlösning kommer att få styra mer än yttermåtten på bilen. Jag var inne på max 6 meter, men att innermiljön funkar som jag vill ser jag som viktigare än några hundra kronor mer i avgifter. Hyresbilen var 6,3m och otroligt lättkörd även på hyfsat trånga gator och parkeringsplatser.

Vi kommer nog att hyra ytterligare någon gång, då med en bil som liknar våra nya önskemål mer, innan vi bestämmer oss för vad vi ska köpa. Jag vill med detta inte säga vad andra ska köpa, eller vad som är bra och dåligt. Jag vill bara tipsa om att önskemålen ”på papperet” och i verkligheten kan skilja sig en hel del, och det är mycket bra att hyra, låna, kanske be att få testa ett objekt över en helg, eller liknande innan man slår till. Man lär sig mer på bara några dagar irl i stället för att läsa sig till det.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Nybörjarfunderingar

Hej Drogen,
Att välja rätt bil på första fösöket är nog få som klarar. Tror du gör helt rätt i att hyra/låna så ni känner er för både när det gäller att köra o bo i bilen. Det är en stor investering det här med husbil.

Jag tyckte själv vi valde optimalt när vi köpte vår ifjor. Hade inte haft husbil tidigare så vi kollade olika planlösningar. Nu i efterhand så har vi en bil för minst 4 personer fast att vi mest åker jag o frugan. Fast dubbelbädd bak o lika stor bädd i alkoven. Vi kan också bädda ner sittplats för ytterligare 2 pers. Stort rymligt garage som för det mesta ekar tomt. För 2 pers. behöver vi inte all denna plats.

Nu gillar jag vår bil väldigt starkt ändå så det kommer bli lite svårt att skiljas från den, det medger jag. Den pigga dieselmotorn gillar jag också. Den går suveränt fint och det är inte någon brist på HK i backarna.

Så vad blir det då framöver? För oss 2 (med ålderns rätt) kommer det att räcka med en lågbyggd bil m enkelsängar och bäddbart för ytterligare 2. Sen vill vi ju inte vara utan alla de andra bekvämligheterna som vi redan har i vår trevliga Adriatik.:rolleyes:
 
Toppen