• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

F

F.d. 3075

Guest
Vi, fullständiga noviser vid husbilsspisen, har för avsikt att köpa en husbil (drygt 7 m lång), ny eller med några år på nacken.
Vi ber om er hjälp att rangordna husbilsmärken ur kvalitetssynpunkt.

Med tack och hälsningar Gunnel&Gunnar
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

En intressant om än omöjlig fråga....
Naturligtvis tycker ju de flesta att just deras märke är bäst, eller hur?
Dessutom kan man ju fråga sig om dyrast är bäst, på en del sätt är dat nog det. Men om det ger valuta för pengarna är en annan sak.

Dvs vad som är bäst beror helt på vad du önskar betala för de egenskaper du behöver.

I grunden är de allra flesta Fiat och använder väldigt ofta samma leverantörers delar.

Men sen är det hur de är byggda, vilka materialval de gjort och hur ytfinishen ser ut, där skiljer det mycket. En del går hårt på snygg design, andra på funktion.

Men i grunden skulle jag säga att ni skall fundera på vad ni behöver för bil, vilken planlösning ni behöver.
Sen kan ni utesluta alla märken som inte passar in i de planerna och titta på dem som passar. Och som alltid gäller att man oftast får vad man betalar för. Men att kända märken kostar mer än mindre kända (utan att därför behöva VARA bättre).

Sen är det dessutom så att många märken har modeller i flera prisklasser, så att de kan passa in i flera kvalitetsgrupper...

Så gå runt på en firma i närheten med många bilar på lager, Bengt i Örkelljunga ligger ju bra till för er, och se er omkring.

//Stefan
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Det är mycket att tänka på när man skall köpa sin första husbil,och lika spännade också.Men Ni har ju en välkänd husbilsfirma i Ängelholm,Hymer,och Jan är en duktig försäljare som alltid lyssnar och gör sitt bästa för att hjälpa sin kund med hitta det som kunden söker och passar dom bäst.Sedan har dom en jättefin verkstad,som är välkänd att alltid ställa upp till det bästa för sina kunder.Lycka till.:yes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

För att platsa in i "bäst gänget" anser jag att kvalitetsnivån skall nått upp till träfria karosser.

Då har vi:
Carthago
Concorde
Niessman
Phoenix
Hymer
Det finns säkert fler
Dessa är de bästa serietillverkade Husbilarna.

Under dessa bästa i klassen bilarna, finns det en uppsjö av fabrikat,
där tyckande spelar huvudrollen map hur hög kvalitet dom anses ha.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Det är ungefär lika omöjligt som att diskutera om grönt eller rött är snyggast.

Man kan t.ex. sortera efter om man tycker bäst om blankpolerade träsnickerier och olikfärgade belysningar eller den mer nordiska designen på snickerier och med varmvit belysning genomgående.

Ska det var en 4 säsongers bil eller bara tre eller t.o.m. kanske bara sommarbil.

Ska det vara till bara 2 vuxna eller ska barnen med.

Man får nästan göra sådana bedömningar innan man pratar fabrikat.

Likaledes om det finns en övre smärtgräns för vad bilen får kosta.

Det var en väldigt kort lista som presenterades i ett tidigare inlägg.
Jag kan rent omedelbart lägga till.

Nordic
Kabe
Adria
Rapido
Dethleff
Burstner
Hobby
Knaus
etc etc

Jag vill föreslå att om ni inte har väldigt bråttom så vänta tills ni kan kolla på den stora utställningen på ELMIA i september.
Det spelar ju ingen roll vilken handlare ni vänder er till så kommer han ju inte att säga att det finns ett annat fabrikat som passar era behov bättre än någon av dom bilar han kan leverera. Under alla förhållanden kolla hos många olika handlare så ni täcker in många olika märken.

Det som skrivs här på forumet har en tendens att vara väldigt subjektivt.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Vi började vårt husbilsliv med att hyra en bil och göra en långresa till sydeuropa. Kan rekommendera detta då det ger bra erfarenheter.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Det är tyvärr inte enkelt att säga vilket märke som är bäst. Värderingen avgörs ofta av ens egna tycke och smak. Självklart spelar behoven och prislappen stor roll. Det finns i praktiken bara ett sätt att klura ut vilken husbil som är världsbäst för er. Mitt råd är att utgå från era behov och de pengar som ni är beredda att lägga ut. Gå på mässor, jämför, jämför och jämför. Det finns flera husbilstidningar att studera också. Ni kommer ha en trevlig tid framför er. Lycka till!
V-backen :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Börja med att fundera på hur ni tänker använda bilen. Bara sommar,vår, höst eller även vintertid. Tänker ni inte använda bilen på vintern kan ni genast släppa tanken på vattenburen värme, dubbelgolv o.s.v. Det kostar bara onödiga pengar. Luftburen värme är tillräckligt och billigare. Bra är om det finns elpatron till värme och varmvatten när man har tillgång till 230 v. Motorn bör vara på ca 150 pigga hästar, att köpa en bil med för liten motor är dödens tråkigt ganska snart. Även om man tycker att man inte behöver köra fort är det jobbigt med klen motor. För övrigt är det tycke och smak som avgör, alla bilar idag är ganska likvärdiga. Det är som vanligt att man får vad man betalar för. Lågprisbilar kan var bra, men tyvärr ser man skillnad ganska snart vad gäller hållbarhet i inredning. Tekniskt sett motor,drivlina är ju oftast samma. Se till det är ett Alko kober chassie, fiats egna är inte så väl lämpade för husbilar. För övrigt gör som ovanstående rek. hyr bil nån vecka eller två, det kostar mindre än att köpa "fel" bil. Lycka till.
Ove.G
 
L

linde

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Hos flera husbilsfabrikat har du möjlighet att välja vilket fabrikat du vill ha på drivlina o chassi. Då kan du välja vilket det märke du har mest förtroende för.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Eftersom orden inte är inte mina egna, delger jag dem...

En ägare av en husbil av annat märke kommer fram till mig på vår första resa med vår Kabe 880 och säger: "Du ska veta att du köpt den mesta kompletta husbil som finns att köpa, jag skall åka hem och spara ihop till en likadan".

När vi parkerade i Portugal på en camping kom ett par 70- årsåldern (som emigrerat till Portugal för 15 år sedan) fram och pratade, citat: "Ni är den andra Kabe vi ser här nere på 15 år. Vi har haft flera olika husvagnar men har just nu vår andra Kabe. Jag förstår mig inte på folk, fortsatte han som inte köper en välisolerad vagn, som stänger ute både kyla och värme."

Efter två nya vagnar av annat märke är vi själva mer än nöjda med vår Kabe.

Gör som jag brukar göra, "lyssna med många, men bestäm sedan själv vad som är bäst för er". Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Hej der er nævnt mange fine Husbiler, men der er ikke nogen der har nævnt den svenskbygget SMC.
Jeg har en SMC fra 2004 købt brugt i 2010, jeg mener at det er en kvalitetsvogn og ser man på Blocket, ja så er der mange også gamle SMC til salg.
Men de andre mærker der er nævnt er da også fine.
God fornøjelse med at finde den rette Husbil

Vi ses der ude i det blå
Bjarne
DK:spinny:
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Hej Det fanns en tråd här förut som jag tyckte passade din fråga.Den tråden hette
KABE e bäst. :yes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Min erfarenhet av Kabe producerade i husbilshallen är inte goda, allt är inte guld som glimmar.

Du kan få överlägset bättre kvalitet för samma pris som en Kabe.
Till exempel en träfri konstruktion och möbler av plywood i stället för av MDF/spånskiva och andra pappliknade lättviktsmaterial.
 
F

F.d. 17444

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Hej på er!
Finns bara ETT svar. Börja med att hyra en husbil.
Hälsningar från Sussi och Folke på Norge resa,:spinny: i sin husbil.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Tala om i korta drag vad ni förväntar er av en husbil ex som nämts tidigare
sommar / vinter
sitt sov platser
Gångbar som begagnad
Ekonomi
Lång eller kortbädd
Motorstyrka
Säkerhet
mm mm.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Alla är byggda på ett fåtal bilmärken , oftast FIAT. Delarna kommer från samma underleverantörer. Kyl , värmare , vask , dörrar , luckor , lås , spis , lampor osv.

Det är säsongen, planlösningen och användandet som bestämmer. Plånbok tillkommer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Premiummärkena med verklig kvalitet gör sina egna lyckor och möbeldörrar.
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjarfråga: Vilka märken är bäst?

Hejsan!
Ett tips, hyr för ungefär den storlek ni tror er vilja ha, det gjorde vi och kom fram till trots att vi för det mesta bara är två som åker. Så stor bil så att man inte "sitter i knä på varann". Kolla också om den är begagnad om den är Pb II eller lastbilsreggad, det har att göra med hur fort ni får köra på vägen i Sverige.
Häls Lage
 
Toppen