• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga om batterier och laddning...

M

MikeC

Guest
Jag har sökt runt lite bland trådarna här men får inte riktigt svar på min fråga, där av skapandet av en ny tråd. Förmodligen har detta svarats på om och om igen, men jag kan inga hitta...

Hur som, jag har förstått av att läsa här att AGM batterier är ett bra val om man vill ha snabbare uppladdning, högre säkerhet osv. Nu ska jag installera ett batteri för bodelen men jag vill inte behöva ladda upp batteriet via el-stolpar, solceller och dylikt, utan endast via bilens generator. Är det helt ok att ladda ett 95 ah AGM batteri (Biltema) endast på bilens generator? Jag skulle tippa på att generatorn är inte världens effektivaste direkt (Peugeot boxer 98). Givetvis kommer jag att använda tjocka batterikablar, och även skiljerelä eller batteriväljare, min fråga rör endast om hur vidare bilens generator lämpar sig som enda laddningskälla till ett AGM 95 ah batteri.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Nybörjarfråga om batterier och laddning...

Läs alla trådar/inlägg av Bredomobil så ser du att din generator utan problem kan ladda upp det batteri du funderar på.
Följ bara hans recept med grova ledningar som ger så litet spänningsfall som möjligt så kommer batteriet att laddas på kortast möjliga tid med den generator du har.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nybörjarfråga om batterier och laddning...

Hej
Tvivlar på din generator är mindre än min - 70 A
Min generator kan ladda 280 A - 80% AGM-batterier.
Skiljerelä - Ja, det rekommenderas för inte erfarna husbilister med mindre batterikapacitet än 200 A totalt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nybörjarfråga om batterier och laddning...

Vet inte om du har sett denna sida kan till exempel förbereda byggandet av den elektriska i din husbil.
Kanske du kan undvika misstag investeringar.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t55710/

I höst kommer det att finnas en bättre placering av bodel batterier som jag förväntar mig ökar batteriets kapacitet ca. 5 till 15%, etc - Gratis.
Vi får se.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Nybörjarfråga om batterier och laddning...

Håller med ju mer spänning du får fram till dina batterier desto snabbare och mer fulladdade blir dessa. Har du dock inte en tillräkligt stor generator om batterierna är urladdade kommer spänningen ifrån denna att sjunka men misströsta inte för generatorn ger då sin max ström och batterierna tar laddning för fullt. tar bara ynka längre tid beroende på hur mkt ström batterierna drar vid laddningen. Så... enda nackdelen är ju att man laddar mer eller mindre urladdade batterier efter varje gång man användt bodelen (i jmf med bilbatteri kommer aldrig ett bodelsbatteri hålla lika länge tekniskt omöjligt) men detta är oundvikligt. det som sker är ju att man laddar batterierna med hög ström så livslängden förkortas. Enda bot på detta är att ha en strömbegränsare ifrån generator men då tar det en attans massa tid att ladda å det vill man ju inte va med om eller så får man ladda med solceller batteriladdare osv som inte laddar med så hög ström och då tar det timmar att ladda men så vill ju varken du eller jag ha det så. i mina ögon är det du gör helt rätt men se bara till att kablage avskiljare relä eller brytare klarar av strömmarna du får annars kan ev brand uppstå.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Nybörjarfråga om batterier och laddning...

Vet inte om du har sett denna sida kan till exempel förbereda byggandet av den elektriska i din husbil.
Kanske du kan undvika misstag investeringar.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t55710/
Tackar för den! Den hade jag inga sett med mina sökningar, nu har jag den som bookmark.

se bara till att kablage avskiljare relä eller brytare klarar av strömmarna du får annars kan ev brand uppstå.
Jo, detta är ju det viktigaste av allt.
 
Toppen