• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjarfråga - gasol och ventilation

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Hur gör ni när ni använder gasolspis i husbil? I manualen för våran bil läser jag att man alltid ska öppna dörr, fönster eller taklucka. Jag har åkt båt i många år och där har vi aldrig gjort det men å andra sidan är ventilationen bättre där (i just våran båt iaf).
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Ok, då kör vi på det. Har en taklucka med inbyggd fläkt ovanför köket så då kan man öppna den och köra på utsug.

Jag har sett att det finns en takventil som inte går att stänga men hur mycket luft in som finns vet jag inte...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Husbilen ska ha sådana inluftsintag att en ska inte behöva öppna vare sig dörrar eller fönster när det ska lagas mat. Hur skulle det vara på smällkalla vintern ifall detta skulle krävas?
Om det är som du påstår, varför skriver då tillverkaren i sin instruktionsbok att man ska öppna dörr/fönster?

Säkerhetsventilationen är anpassad för det ANTAL MÄNNISKOR som bilen är godkänd för.

Pålle
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
En spislåga förbrukar lika mycket syre som fem personer enl denna artikel.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ok, då kör vi på det. Har en taklucka med inbyggd fläkt ovanför köket så då kan man öppna den och köra på utsug.

Jag har sett att det finns en takventil som inte går att stänga men hur mycket luft in som finns vet jag inte...
Takventiler som inte går att stänga är konstruerade så av en anledning och det är just för ventilationen. I de bilar vi har haft har det inte stått ngt om att öppna dörr osv när gasolspisen används men det är ju alltid bäst att följa instruktionsboken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här skriver Kabe:
Husbilens ventilation uppfyller standard EN 721 om säkerhetskrav för ventilation i fritidsfordon. Ventilationen är testad för det antal personer och den användning som husbilen är avsedd för.
Observera skrivningen "och den användning som husbilen är avsedd för". Där ingår förmodligen att använda spisen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vi har aldrig öppnat något fönster eller dörr enbart för att vi skall använda spisen, möjligen har dessa varit öppna på grund av varmt väder eller för att vädra. Vi har överlevt hittills men så har jag inte läst manualen till bilen särskilt ingående heller. Kanske har vi haft tur?

//Michael, medlem
 
Toppen