• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybörjare - vad välja till 2 personer?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Är helt ny här på forumet.
Har åkt båt de sista åren = van att det är trångt - och vill nu prova på att åka husbil.

Vad köpa som passar 2 vuxna personer och ska gå att använda såväl sommar som vinter?
Det blir förmodligen mest sommaråkande.

Bör väl inte vara mer än 4-6 år och bör prismässigt ligga på 150-200 kkr.
Finns det nån sån?
Gillar inte att meka nåt mycke själv.

Köpte några "husbilstidningar" idag å blev inte nå klokare. :)

mvh
PatricS
Umeå

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Nybörjare - vad välja till 2 personer?

Hej och välkommen till sidan!
Det kan kanske bli lite kärvt att hitta något som passar den summan OCH 150´-200´, men det är nog som sagt blocket eller någon likvärdig sida som gäller.
Lycka till med sökandet.
/Thomas och Lena

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej igen!
Jag menade förstås den åldern OCH den summan!!!!
/Thomas

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Det finns väldigt många olika planlösningar i husbilarna. Det är svårt att råda vilken som är bäst för er. Åk och titta hos någon försäljare. Så gott som alla firmor har websidor där dom visar husbilarna dom har på lager, ofta både in- och utvändigt, så sök på nätet.

Jeanette

Lodjuret

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
651
Medlemskap
2025

Håll ut å kämpa på, vi hade tidigare båt, köpte våran Husbil i slutet av mars i år, hittade en jättefin för 214`, 5 700 mil bara och fräch o fin, planlösning är som baken, delad, finns hur många åsikter helst, vi valde en med köket bak, frun kunde med kokkonsterna huserade fritt där och vi andra (jag) kunde hjälpa till med dukning o dyl utan att störa, på köpet fick vi en långsoffa som jag vilar på när orken tryter, men kanske det viktigaste är, PRATA med andra husbilsägare, om planlösning, inredning, värme, toa, motorer, växellådor m.m lyssna o fundera, fick så mycket information den vägen så det var värt guld. Desstom har ni ju redan funnit detta forum, surfa runt och sug åt er,
Lycka till.
Lennart

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Tack för informationen.
Jo Blocket känner jag till väl - men inte nåt om husbilar.

Det säjs finnas olika typer av husbilar? Vilken typ passar bäst för 2 personer, dvs vilken typ passar bäst som liten husbil?
Det finns en massa märken - vilka är kvalitetsbilar och vilka bör man se upp med?

En sak lärde jag mig igårkväll och det är tydligt att det går nån gräns vid 6 m.
Vi åker en del över till Finland och färjan har tydligen en "6-metersgräns".

Kom gärna med mer synpunkter och information till en som är helt nybörjare - tack!

mvh
PatricS

P

PAM 97

Guest

Hej på er, välj helst en turbodiesel annars måste ni gå upp långt i hk, är ni långa så kolla om ni får plats ordentligt på förarsätet annars blir det jobbigt, sängarna räcker dom till, toan är det trångt?? resten ger sig o lycka till. vi hade också båt förr,
men detta har vi har vi inte ångrat,vi åker bara mer o mer 750mil bara i år.

Pelle o Monica:wink: :yes:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Ok - börjar inse mer och mer hur lite vi vet och förstår om husbilar.
Är det vedertagna begrepp som jag sett i Husbildirekt:
- Alkov
- Delintegrerad
- Helintegrerad
Isåfall - vilken är lämpligast som modell som liten bil för 2 personer?

Börjar också förstå att vi kanske måste välja bort VINTERKÖRNING om vi ska få nån vettig bil inom vår budget - är det så?

Uppvärmning - vad är lämpligast där för en liten bil inom vår budget?

Vi är under 180 båda två.

mvh
Patric

F

F.d. 11346

Guest

Varför inte titta på en camper?Sätt den på en4x4 pickup så ska det till mycket snö för att det ska stoppa.Den har heller inte kallraset mellan bodel och förarhytt som finns på dom allra flesta husbilar,den blir energisnål då den är bra isolerad utan kallras.Fundera på skillnaden mellan framhjulsdrift på vintern vs 4x4.Nu är den lika användbar på sommaren ochså naturligtvis.Nackdelen är att det inte finns så mycket utrymme som i en vanlig husbil, annars är utrustningen lika. Ford Ranger med Camper från S-karosser Skickar med en bild från blocket

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

För 10 år sedan köpte vi vår första husbil, en beg. Bürstner årmodell 88-89 ca. Den hade alkov, köket bak, dinett med två soffor samt en längsgående soffa. En mycket bra planlösning tycker vi när man vill ha en mindre husbil. Denna husbil ledde in oss på vårt fortsatta husbilsliv, vilket vi är mycket glada för.

Uppvärmning i en liten husbil som ej används på vintern skulle jag rek. luftburen värme. Då får man snabbt upp en behagligt inomhustemperatur.

Lycka till, det finns en husbil för er också, det är jag övertygad om.
:wink:
Eva HBK 9

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Tack för informationen!
Tycker inte man lär sig så mycket genom att titta på bilder och priser mm på BLOCKET.
Då är det oftast bättre och mer info som man får på Forum som detta - tack.

Finns det någonstans någonting - på nätet eller nån bok att köpa - som beskriver lite mer om husbilar och de olika modeller som finns??

Ska under nästa vecka åka runt bland husbilsförsäljarna och se och lyssna - behöver bara förbereda mig lite mer för att veta vad jag ska titta på och vilka frågor som är relevanta.

Se upp med motor/kamrem och växellåda - var det någon som sa.
Är det akilleshälen på alla husbilar???

Trodde mera på att FUKT i golv och väggar kan vara det största problemet.

mvh
Patric
Umeå

F

F.d. 6095

Guest

Hej PatricS.
Ett förslag från oss i här mittemot.
Hyr olika husbilar t.ex.över en helg o prova olika planlösningar.Så gjorde vi
och kom snabbt underfund med vad vi ville ha, o inte ha.Sen var det mycket lättare att hitta en lämplig.Lycka till och välkomna i klubben
Hälsn. Mikael

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Kika på Hymer 544 en storsäljare som har en planlösning med köket bak och strax under 6 meter. Finns både med alkov och som helitegrerad. En bra planlösning som är luftig och praktisk. Luftburen Trumavärme är standard. Fundera också på om inte en helitegrerad bil är trevligast i längden. Ni slipper Fiats trånga och bullriga hytt och får i stället en betydligt lägre ljudnivå under körning samt en hytt med grandios utsikt. Hymer 544 var vår första bil som gjorde att vi trivdes med husbilslivet och satsat vidare på märket. Generalagenten finns i Örebro och rekommenderas å det varmaste.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Tack för alla tips! Kom gärna med fler tips,råd och ideér - tack!
Ska åka runt och kolla på alla försäljningsställen och framför allt kolla på utställningen på NOLIA under v 32 - ska bli skoj. Hoppas många olika utställare finns där.

Var på biblioteket och hittade CAMP 97 och CAMP 98 som innehåller bla Husbils-boken mm mycket intressant!
Hittade också Allt om Husvagn & Camping hela 2005 inbundna - rolig och intressant läsning.

Vi fortsätter att leta en LITEN husbil som inte är mer än 8-10 år, runt 200 kkr och med mycket bekvämligheter :)
Vi är ju vana vid trånga utrymmen från båtlivet.

Lite oroväckande att läsa om alla problem med motor/kamrem och växellåda/5an och fuktskador mm i olika husbilsforum.

mvh
PatricS
Umeå - by the river

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Att hyra för att pröva - är ett bra tips. Om inte denna möjlighet finns - åk till en större handlare som har ett stort utbud av begagnade bilar. Att träffa rätt första gången vad man vill ha är inte så lätt. Vi själva är inne på vår tredje bil nu och väl rätt nära vad vi kan önska oss.

Lycka till!

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Yes!
Nu ska vi hyra en husbil en vecka.
En Weinsberg 590.
2,8 TDi.
Ska bli trevligt. :)
Återkommer med erfarenheter.

F

F.d. 11858

Guest

Hej hoppas ni hade kul i er hyrda husbil....nu börjar livet....
Vi tog 5säsonger på oss innan vi bestämde oss.Vi prenumererade på "Allt om husvagn och camping",där det varje gång alltid stod något om husbilar. Sedan for vi runt bland försäljare och tittade och pratade...sedan var vi naturligtvis på Elmia mässan i Jönköping. Visserligen bara nya modeller men man snappade alltid upp något..
Vi är nöjda med att vi tog denna tid på oss,även om vi ville ha en direkt! Men vi tänkte att det är ju trots allt mycket pengar, så varför förhasta sig och sedan upptäcka att det kändes fel?!
Mycket nöje på er resa mot husbilsägande!/Anneli

P

PAM 97

Guest

Hej patricS Vi kommer upp till Noliamässan men vet inte vilken dag det blir men är det så att ni ser en Adriatik med husbilsklubben 97 på så är ni välkomna in på en fika:yes:

med vänlig hälsning Pelle

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Tack för infot och inbjudan!
Ja vi har ingen brådska - och Ja vi ska hålla utkik efter er så vi kan få en kopp kaffe.
Vet nu bara att jag är på NOLIA på måndag 6/8 - för då är det Båtens Dag! :cool:

Packar nu i husbilen - va trång och liten den känns - konstigt - de där extrabäddarna tar en massa utrymme. Åsså är det nån tank där och nån värmare här och ett stängt utrymme där osv. Golfbagen gick inte in i det utrymme som man kommer åt utifrån - inte heller om man försökte inifrån. Har en Kinbag.
Återkommer när vi testat allt på resan.

Finns det ingen husbil som är praktisk och gjord för två (2) - två "gamlingar" med lite krämpor. :)

Är helintegrerad bättre för två?

Toppen