• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

nybörjare behöver hjälp med vattenpump

F

F.d. 30345

Guest
Hej alla. Vi har nyligen köpt vår första husbil...:) Vi har varit ute för första gång i helgen och förstår inte riktigt alla system. Vi har en Fiat Granducca 2010, Triggano. Problemet just nu är att vattenpumpen går hela tiden. Tänkte höra om någon kan förbarma sig över oss och visa oss lite. Vi bor i Åkersberga och vore mycket tacksamma om någon som bor i närheten vill ta emot ett besök och visa oss lite eller komma över förstås. :wub:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: nybörjare behöver hjälp med vattenpump

Välkomna hit. Jag hoppas att ni snart kommer att få hjälp med lite handpåläggning och förklarande ord hur en husbil funkar. Tyvärr kan jag inte göra det själv, lite för stort avstånd :) .

Det låter konstigt att pumpen låter hela tiden. Kommer det vatten när ni öppnar en kran?

Gör det inte det så är det antagligen luft i systemet (i pumpen). Detta är normalt om vattensystemet varit tömt. Det brukar försvinna genom att låta pumpen gå och sedan öppna en vattenkran. Efter en stund sjunker ljudet/varvtalet på pumpen och då har den börjat pumpa vatten. Sedan kan det ta en stund till innan det dyker upp något vatten eftersom varmvattenberedaren måste fyllas, ca tio liter.

Kommer det trots detta inget vatten efter några minuter så är det något annat fel. Kontrollera att det inte runnit ut vatten under bilen. Det skulle i så fall tyda på att varmvattenberedarens frostsäkring löst ut och inte blivit stängd igen.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Välkomna säger jag också. Vet ni om ni har tryckvattensystem eller system med strömbrytare i alla kranar? Det sista är nog vanligast. När ni svarat på detta och kollat det som Michel föreslog så kan vi nog svara bättre.

F

F.d. 55511

Guest

Hej. Jag hade samma problem och skickade ut en fråga här , och fick svaret att kolla om någon kran var öppen. Det var just så det va, en kran var öppen 2mm utan att det kom något vatten, men pumpen gick hela tiden. Kanske det är samma för dig?

Hälsning Tidsmiljonärerna

Berith&Janne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025

Hej. Jag hade samma problem och skickade ut en fråga här , och fick svaret att kolla om någon kran var öppen. Det var just så det va, en kran var öppen 2mm utan att det kom något vatten, men pumpen gick hela tiden. Kanske det är samma för dig?

Hälsning Tidsmiljonärerna

Hörru tidsmiljonär har musklerna förtvinat ha det gott

Mvh Janne

F

F.d. 55511

Guest

Hallå Janne. Det är ingen fara med dom som är kvar, men som pensionär lär man sig att prioritera. Själv har jag använt dom lägre musklerna till att vandra runt i Venedig. Kul men dyrt. Ha det.

Christer

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Du kan t.ex börja med att kolla följande;
¤ bilen ska inte luta för mycket, i vissa fall orkar då inte vattenpumpen suga eller trycka fram vatten från tanken ...
¤ kolla att inte vinteravtappningen vid varmvattenberedaren löst ut
¤ kolla att det finns tillräckligt med vatten i tanken
¤ kolla att slangen från vattentanken till vattenpumpen inte är klämd
¤ kolla vattenpumpens filter så att det inte är igensatt av t.ex alger
¤ kolla vattenpumpens packning så att den är tät

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Nu hade inte jag samma problem som du har men min gick igång stup i kvarten. Då satt jag en backventil på sugsidan och då slutade det. Det visade sig att vattenet rann tillbaka från pumpen till tanken vilket resulterade att när pumpen tappade trycket så startade den.

F

F.d. 30345

Guest

Hej alla. Tack för alla goda råd. Vi har idag varit i Källmora hos Lars48. Världens snällaste, han har gett oss en grundkurs i hur bilen funkar och nu verkar allt funka. Tack snälla Lasse, vi hör gärna av oss igen om något krånglar. :) nu kan vi åka, det blir en långtur i sommar och vi längtar redan!!

Toppen