• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybörjare behöver all hjälp man kan få

F

F.d. 10705

Guest
Hej!

Tyvärr hittade jag ingen ämneskategori som passar mitt inlägg och därför lägger jag det här :confused:

Jag är nog första medlem i husbilsklubben utan att ens äga en husbil!:eek:
Jag funderar starkt på att köpa en husbil och behöver lite hjälp av er med tips och råd.
Först vill jag berätta att jag har tänkt mig spendera mellan 200 tkr – 300tkr för en husbil som har 5 bäddar. Tanken är ju att bilen skulle användas under vår/sommar tiden, främst till resor i f.d. Jugoslavien.

1. 1. Enligt annonserna har dem flesta husbilarna Fiat/Renault/Ford motor. Vad ska man välja? Större motor, mindre motor? Diesel eller bensin?

2. 2. Det finns jättemånga modeller där ute på marknaden. Vilken modell rekommenderar ni? (Hymer, Hoby,Knaus, Eura Mobil osv???)

3. 3. Har läst även att det är jätteviktigt att bilen fuktbesiktigas innan köpet genomförs! Var gör man det? Vem rekommenderar ni?

4. 4. Finns det någon bra/billig plats för eventuell vinter förvaring av husbilen under vinter halvåret?

5. 5. Finns det någon utrusning till husbilen som man absolut bör ha för ett enklare campingliv?

6. Ska man passa sig från importerade husbilar?

M

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Nybörjare behöver all hjälp man kan få

1. Fiat är ju absolut den vanligaste motorn, men skillnaden kvalitetsmässigt är nog försumbar. Stor motor är bra, minst 125 hk i en 3,5 tons bil. Bensin är helt kass i e husbil, bara diesel gäller.
2. Märke spelar ingen större roll, välj en bil som passar dina behov. Hyr gärna bil nån vecka för att testa vad du tycker.
3. Fukttest görs hos säljare av husbilar. Kräv ett protokoll med underskrift av ansvarig.
4. Kan vara problematiskt, beror på bostadsort och kontakter.
5. Man klarar sig bra utan för mycket grejor. Börja med turer hemmakring och se hur det funkar köpt sedan efterhand. Börja smått och öka på när det är nåt som fattas.
6. Importerade bilar kan vara dåligt skötta och gått som hyrbilar med dåligt skött service men generellt sett är det den aktuella bilen som måste kollas. tror inte att importbilar är sämre än svensksålda. Var försiktig om priset är för lågt.Kolla på olika firmor skriv upp år och mil och jämför.
Ove.G

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Burazer22 och välkommen till klubben!

Du kommer så småningom att köpa en utmärkt husbil. Du är smart och grundlig. Bara att ta sig till en husbilsklubb för att få info tyder på det. Dina frågor bekräftar intrycket! :)

Jag håller med om allt klokt som Ove skriver. Eftersom du vill ha 5 bäddar har du antagligen barn och då tycker jag att alkovbilen är bra. Det ger bra boyta och flera sovplatser på en hyggligt kort bil. De är ofta bra prissatta.

En markis och en lätt och hopfällbar möbelgrupp med sittplatser år alla.

Vi har kört mycket i Kroatien och forna Jugoslavien. Underbara länder med trevliga människor. Det vi skaffade ganska kvickt var möjlighet att laga mat utomhus. En hygglig grill och en extra gasolkokplatta. Både Biltema och andra har en billig variant med engångstuber. Glöm inte extratuber. Vi har också ett litet stabilt extrabord som fungerar som kök utomhus.

Krister N

F

F.d. 10705

Guest

Tack Ove och Krinil för era tips! :yes:

Ove, du nämnde att fukttestet görs av säljaren men vad gör man ifall man köper av privat person?:confused:

Krinil du nämnde ”alkovbil” i ditt inlägg! Vad är detta för sorts av hus bil? :(

Tror ni att man kan köpa vettig husbil för ca 200 tkr

PS
Krinil, om du har några frågor gällande f.d. Jugoslavien (platser, priser, vad som helst) så är det bara att fråga! Jag kommer nämligen därifrån!!;):D:yes:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Alkovbil är de bilar som har en dubbelbädd över förarhytten. Det blir en lite högre över byggnad över och en bit framför förarhytten. Egentligen det vanligaste sättet at bygga husbilar fram till för några år sedan.

Tack för ditt erbjudande om gamla Jugoslavien. Det var trevligt. Vi gillar Balkan skarpt, var nere första gången 1986, så jag återkommer gärna. :)

F

F.d. 55256

Guest

Tror säkert att du hittar en bil för 200-250 tkr. Motorstorleken jag nämnde kan du bortse från om du accepterar att det går lite trögt uppför och i motvind. Provkör och testa om du hittar nåt du gilla , även om motorn är lite mindre. Jag körde över Grossglockner med 92 hästar utan problem så visst funkar det.
Fukttest görs på de flesta service eller handlare.
Kolla här service husbil - Sök på Google
Kanske du hittar nåt där du bor.
Ove.G

F

F.d. 50069

Guest

Sedan är det bra att kolla så att bilen får lasta så mycket att det räcker till familjens behov!
Det har skrivits massor om just lastvikter här på forumet. Väldigt enkelt kan man säga att lastvikten är skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikten!

Det är verkligen nödvändigt att sätta sig in i detta innan köp! Ta hjälp av någon erfaren husbilsägare innan köp om ni är osäkra!

Ursäkta mitt tråkiga inlägg, men detta är MYCKET viktigt

Lycka till
Anders

F

F.d. 10705

Guest

Nej då Anders, det finns inga tråkiga inlägg!!! Jag kan inget om husbilar så all information du och alla andra vet är nyttig för mig. :yes:

Toppen