• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyare och större

Gillinger

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Vallentuna
Sitter och letar efter en längre och större bil än vi har idag. Men det verkar inte finnas några modeller som fyller alla våra krav så jag tänkte kolla med er innan vi börjar om med kravlistan.

Idag har vi följande krav:
3850+
Bältade platser mitt emot varandra vid bordet. Sen om det är två eller fyra bältade platser vid bordet spelar mindre roll - så länge de sitter mitt emot varandra.
Helst en soffa bredvid istället för en liten dinette
Eftersom kravet ovan verkar det som det måste vara en alkovbil?
Våningssäng bak alternativt två längsgående bäddar (har inte sett detta i kombination med alkov?)
Helst runt 7.5 meter lång, vår nuvarande är 5.99 och den känns trång

Bürstner 747-2 känns perfekt men har inte våningssäng bak. Kommer aldrig få ungarna att dela dubbelsäng och att vara beroende av att bädda upp och ner dinetten är vi inte supersugna på... Chausson har en modell också men den är < 3500 och lite kort.

Finns det ens någon husbil som uppfyller detta eller jagar vi en enhörning?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi hittade inget passande efter våran haveri med Kabe så vi ritade upp en bil tillsammans med Nordic i Kristinehamn. Blev inte dyrare än en Hymer i samma storlek men fick nu äntligen bakhjulsdrift och V6 motor på 7.5m husbil. Lastar netto 1000kg. Vi kunde följa bygget från början till slut...
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Kolla på Adria Coral XL 670 DK, tror att den uppfyller se flesta kraven. Har våningssäng bak och bältade platser mitt emot varandra.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Elnagh Baron 22, har våningssäng bak och alkov. Bältade platser på båda sidor om bordet, plus en bältad vid lilla bordet. Totalt 7 bältade platser. Har sett en med 4,4 ton. Våran är tyvärr bara 3650, gick inte att få 3850 med det chassit och den motorn/automat vi har.
Vi ligger på just över 3,5 när vi är ute allihopa i nån vecka med cyklar och allt. Så lite marginal iaf.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En fundering på dessa två senaste bilarna.
På dom bakåtvända sittplatserna är det då bara
midjebälte som gäller eller är det något jag missat?
Jag hittar ingen bild på någon av bilarna där dom visar
hur detta fungerar.
Vi lånade en McLouis Lagan 2008 för många år sedan där det fanns
alkov, våningssäng men inte bältat på bakåt vända sittplatserna.
//Tony
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Dethleffs A-6881 skulle ni av någon anledning inte ha barnen med er så går det att fixa med vånings sängen så man får ett enormt garage.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
På våran Baron 22 är det midebälte på de bakvända platserna.
Nedre sängen går att vika upp för att antingen få in större grejer i garaget eller bara för att komma åt saker man har där utan att gå ut och öppna luckorna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mercedes Mirage finns som du vill ha den.
Dock slutade de tillverkas 2005 så det kanske blir för gammalt.
Vi hade en sådan med just den layouten dock 3500kg men jag har sett dem med 3900kg.
 
Toppen