• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Om man inreder en skåpbil med t.ex. verkstadsinredning, eller gör någon form av påbyggnad, förblir fordonet en lastbil och det är fortfarande basfordonstillverkaren som är producent.

När man bygger om en skåpbil till husbil, eller gör husbil av ett chassi, förvandlas fordonet från lastbil till personbil (kallas flerstegsfordon), och det är husbilstillverkaren som räknas som producent.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Go kväll lastbil eller HB är väll slitsamma det är väll total vikten som är avgörande
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Alla husbilar registreras, sedan 1/5 2006, som personbil. (Vissa misstag gjordes dock under de första månaderna, främst när det gällde privatimporterade fordon.) Samtidigt infördes personbilsklassen Pb 2.

För lastbilar och personbilar gäller, på många punkter, helt olika regler.

Alltså är det inte "skit samma".
 
Senast ändrad:

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Borde det inte bli lika om man inreder en plåtis oavsett till vad används till??
Vikten går ju i båda fallen upp från tidigare tjänstevikt!!!!

Och totalvikten är väl densamma???
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Med risk för att vara övertydlig:

Ett fordon avsett för att transportera personer, är en personbil.

Ett fordon avsett för att transportera många personer, är en buss.

Ett fordon avsett för att transportera last, är en lastbil.

För personbilar, bussar och lastbilar gäller olika regler - och det på många områden.
 

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Jag vet inte om det är tillåtet, men finns det någon som kan på någon typ av forum göra en enkät, en lista man kan fylla i, om hur det förhåller sig med skatteinbetalningarna för sitt eget fordon. Om skatten höjts eller sänkts. Det är väl ägaren som är bäst på, i ett sådant forum, att ange hur det förhåller sig med sänkning eller höjning av skatten.
Jag är inte tillräckligt erfaren för att göra detta, men det vore intressant att se utfallet vid en sammanställning.
Jag ställer gärna upp med det jag kan!!
Kanske ett gruppmail till medlemmar???
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

För lätta lastbilar och lätta bussar finns krav på att det ska finnas ett deklarerat CO2-utsläpp. För detta svarar sluttillverkaren.

Dock finns det enstaka fordon av dessa kategorier (främst "privatimporterade", för vilka deklarerat CO2-utsläpp saknas. Dessa ska då beskattas enligt "skälig grund", enligt punkt 2.5.1. på sid 5 i det dokument som vi lade upp redan i inlägg # 5 i denna tråd.

För husbilar, ambulanser och likbilar finns inte något krav på att det ska finnas ett deklarerat CO2-utsläpp. Av denna anledning finns det inte, så vitt vi vet, någon enda husbilstillverkare som låtit fastställa CO2-utsläppet.

Samtliga husbilar ska därför beskattas enligt punkt 2.5.1. i dokumentet.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Jag har fått höjning med 2000 kr. Tittar jag på fordonduppgifterna hos Transportstyrelsen så Co2 värdena fortfarande på 185 i registret. Skall man överklaga till Tranportstyrelsen eller Skattemyndigheten?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Jag har fått höjning med 2000 kr. Tittar jag på fordonduppgifterna hos Transportstyrelsen så Co2 värdena fortfarande på 185 i registret. Skall man överklaga till Tranportstyrelsen eller Skattemyndigheten?

Lägg in dina fordonsdata i bifogade "lathund" och se vad resultatet blir.

Om din debiterade skatt stämmer med var "lathunden" säger, kan det vara så att Transportstyrelsen ännu inte hunnit ändra dina data i registret.
 

Bilagor

  • Skatteberäkning.xlsx
    10,6 KB · Visningar: 81
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Skulle kolla min nya skatt för Winnebagon från transportstyrelsen.
Det står att fordonet är skattebefriad. Skatt 0 kr.
Årsmodell är 1986. Vad roligt! Trodde man måste ansöka om sådant, men tydligen sker det automatiskt och från början av året. Generöst....
 
Toppen