• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya påhitt eller??

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Nya påhitt eller??

Nää, det där är något som funkar finfint.
Jag gjorde det en gång i tiden på en Mazda Miata där jag hade problem med tickande hydraullyftare.
Så här gjordes på min bil som vid tillfället hade ca 8000 mil bakom sig.

Man plockade bort oljefiltret och monterade en adapter där samt en adapter till oljepluggen.
Sedan kopplades båda dessa slangar till en maskin som blåser in en renande tunn olja i motorn under kraftigt tryck. På maskinen finns ett externt oljefilter som tar hand om allt slagg som kommer ut ur motorns alla kanaler.

Jag besåg hela procesen som gjordes för Miataklubbens räkning hos anrika Malte Månsson i Skänninge.
Jag trodde inte mina ögon när jag fick se hur mycket skit det var i motorn trots att jag bytte olja mycket ofta på Miata (banåkning):D
+ att några tickande lyftare aldrig mer hördes utom några sekunder vid kallstart.
Jag körde bilen tills den hade över 20.000 mil på mätaren och bilen lever fortfarande och nu som racebil i Roadsport C klassen.
Det var 10 år sen jag sålde den ( undrar om motorn är renoverad, hmm:rolleyes::rolleyes:)

Lasse-125

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

Hej Anders!

Jag tror att Bossings i Linköping kan erbjuda liknande behandling.:)

F

F.d. 50069

Guest

Ja, det kan de säkert! Fast när jag upplevde detta så var det en test på min bil hos Malte Månsson som iaf då var nån sorts generalagent för tillverkaren av apparaten (Bilstein?).
Sen gjordes en större demo på ett årsmöte inför Miataklubben. Vi medlemmar fick även senare en avsevärd rabatt på denna "dialys".
Detta är ju många år sedan men jag vet att just bilar med tickande kamlyftare blev avsevärt bättre, detta pga att den tunna olja som nyttjdes tvättade rent överallt och extra viktigt i de tunna oljekanalerna inne i hydraullyftarna som just behövs öppna för att få det rätta trycket mot kamaxlarna.
Fast i våra (i de flesta fall) dieselmotorer vet jag inte om det är hydraullyftare och i ärlighetens namn är jag inte säker på att man kan urskilja ljudet från en tickande lyftare gentemot alla andra ljud som är i en dieselmotor:oops:

Fast jag upplevde denna procedur positivt!

Toppen