• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya medlemmar

Öckerö-bo

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2026
Hej på er.

Här har ni två nya entusiaster som har husbil sen ett år tillbaka.Vi har redan hunnit avverka 1800 mil och nu tänker vi oss till Tjeckien och Österrike.Har ni några goda råd och tips tar vi tacksamt emot dessa.
Tack på förhand

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Nya medlemmar

Hej på er och välkommna :) :)
Har inga egna tips på Tjeckien/Österike, men det dyker säkert upp.
Om inte annat så har ju ni tips & ideer om detta när ni kommer hem igen:yes:

/Thomas & Lena

F

F.d. 2692

Guest

Hurra, nu är vi fler från öarna, visserligen Hönö men samma kommun.
Välkommna, har satt på mina dekaler så vi kommer nog att stöta på varandra. Passa på att vara med i Elmia träffen så syna vi där.

F

F.d. 50004

Guest

:p Välkommen som medlemmar
önskar även vi.

Hasse och Lena

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Öckerö-Bo, o välkomna hit.

Vi var i Österrike mitten av september förra året och det var en härlig resa.
Målet var mest att turista lite i Sound Of Music miljöerna, och det ångrar vi inte.

Vi körde in vid Passau och styrde kosan mot St Wolfgang, en pittoresk by vid sjön där det finns två campinplatser innan staden. Stan är mest känd för Värdshuset Vita Hästen, från en operett - tror jag.

Efter två dagar så körde vi in i Salzburg och tog en fyra timmars guidad busstur i Sound Of Music miljöerna. Dock kan det vara rätt regnigt - skyfall - så man måste ha lite tur med vädret.

Efter en dag i Salzburg körde vi söderut och övernattade på en bensinmack, för att sen köra upp över Grossglockner - en fantastisk tur där det gäller att hålla i ratten.
Det blev Grossglocker eftersom vi inte kunde passera som tänkt via BadGastein och biltåget, eftersom man tydligen inte får färdas med gasol på tåget.
Siste dagarna blev det lite krogställplatser i Dolomiterna för att sen styra kosan hemåt via Brennerpasset, och Garmisch-Partenkirchen med en ställplats vid hoppbacken.
Har ni bil över 3500 kg så måste ni erlägga kilometerskatt i Ö-rike. Kan tydligen bli dyrt.
Vi har numera en PB2 3850 kg så Österrike är inget för oss längre.
Missa inte örnnästet vid innanför Tyska gränsen om ni inte har varit där förut.

Ha en trevlig resa
Dag

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej
Har ni bil under 3500kg, så glöm inte att köpa motorvägsmärken ( viglette)både i Tjeckien o Österike.
Har en granne som glömde detta i Österike vilket blev 140euro i böter, man kan ju ha roligare för pengarna.
Ha en trevlig resa
Hejs:D

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Har precis varit en runda i Tjeckien och Österike.
Mycket att titta på i Tjeckien, vi var i Teresin - Konsentrationslägert. och i Prag m.m
Mycket dåliga vägar. Öppna luckorna försiktigt när ni stannar. Allt flyttar på sig av vibbrationenrna.
I Österike måste ni lösa (under 3500kg ) ett kvitto att fästa på vinrutan kostar 75 E.
Över 3500kg hyr ni en bizz kosta 5 E i hyran + 75 E som ni får köra för, när bizzen lämnas tillbaka får ni tillbaka pengar om ni inte kört upp för 75 E.
Mycket vackra vyer överallt. Tänk på att växla ner även i nerförbackar för att motorbromsa och spara på bromsarna. Är det länge sen ni bytade bromsolja kan det vara läge för det innan Österike.
Missa inte Örnnästet. En upplevelse.
Lycka till - Hi.Life.

F

F.d. 24280

Guest

Hej!
Läste din inlägg och tyckte att den sifra på "vignete" var lite för högt!Så mycket jag vet så kostar 10dagars vignet 7,60€ och tror jag 24€för en månad.Men iome att Österrike brukar vara en tranzitland för mig så blir det bara 7,6€ så dom 75€ som du nämner vet inte jag om det är rätt:)
Ha det gott/Zubac

F

F.d. 24280

Guest

Hejsan!
Det trodde jag..men du vet hur det är?Folk blir förskräckta om dom läser 75€ och då kanske skipar Österrike i tron att det blir för dyrt och det vore synd för den vackra landet!
Ha det gott/
Zlatko

F

F.d. 6238

Guest

Välkommen til klubben hälsar
Monica o Kurt i Göteborg.

;) ;) :D :D

Toppen