Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Äntligen, det har jag väntat på länge, hoppas det gäller åt andra hållet ocksåFrån den 1 april gäller nya inreseregler till Östdanmark, ibland kallat Skåne. Ansökan (bilaga) måste inlämnas i mycket god tid då många kommer att ansöka.
Ska de va po den vejen:HaHa Kul , inte lätt att fylla i denna, Man kan ha en liknande från infart norr-ifrån skrivet på Pitemål
Några ord på pitemål - pitebondska
åssit - ingenting
nalta - lite
vodda - varifrån
vorsh - var
gode - ganska
snåttren - hjortron
nåppe - plockat
lekatt - hermelin
sovvel - sortera
lagrann - noggrann
väderståit - cykelpump
slokkamon - mellanrum
schönd dä - skynda dig
pilagrut - mycket lite
kvedo - proppmätt / illamående
mågahove - måttlighet med mat
klodden - mjukt tunnbröd
waller - svamla, svammel
snöblint - kan inte se på grund av snö
sörlenninga - folk från södra Sverige
böxskrede - byxorna har hasat ned
djupränt - så mycket snö att man sjunker ned djupt
Före inresa rekommenderas en Skånsk-Svensk ordbok.What a handsome face
Engelska och skånska![]()
Jag hade en 12-årig sejour i Umeå, och lärde mig att pitemål är inte att leka med. Liksom inlandets västerbottenmål.HaHa Kul , inte lätt att fylla i denna, Man kan ha en liknande från infart norr-ifrån skrivet på Pitemål
Några ord på pitemål - pitebondska
åssit - ingenting
nalta - lite
vodda - varifrån
vorsh - var
gode - ganska
snåttren - hjortron
nåppe - plockat
lekatt - hermelin
sovvel - sortera
lagrann - noggrann
väderståit - cykelpump
slokkamon - mellanrum
schönd dä - skynda dig
pilagrut - mycket lite
kvedo - proppmätt / illamående
mågahove - måttlighet med mat
klodden - mjukt tunnbröd
waller - svamla, svammel
snöblint - kan inte se på grund av snö
sörlenninga - folk från södra Sverige
böxskrede - byxorna har hasat ned
djupränt - så mycket snö att man sjunker ned djupt
Spracha uttalas namnet. Orten ligger någon mil sydväst om Borlänge.I Dalarna finns en ort med namnet SPRAXKYA. Men uttalet ?
Hmm skulle tro att halländskan är mer lokal än så. Det sägs t.om att de från Morup/Läjet eller Bua har svårt o förstå varandra.Hej igen
Jag tar mig friheten att göra ett tillägg till mitt egna inlägg #14.
Om ni såg en serie som gick på Tv för några år sedan av Herman Lindkvist som hette ”Svenska dialekter” där han från Skåne till Norrbotten gick igenom olika dialekter i Sveriges samtliga landskap (även en del särpräglade dialekter inom ett landskap) utom Halland. Han ansåg helt enkelt att det var Danska och inte en Svensk dialekt.
Numera är det mer och mer ovanligt att höra gammelhalländska, det har varit så stor inflyttning att de ursprungliga Hallänningarna idag är i minoritet och det påverkar och förändrar naturligtvis språket, men vi som fortfarande kan det gamla språket använder det oftast när vi talar med andra ”infödingar”, med andra är det meningslöst då de i regel inte förstår något alls av det.
Ett exempel, en gång i tiden när vi som barn gick i skolan var det inga problem i klass 1och 2 men när vi började i klass 3 så kom det en ny fröken utifrån och i början kunde hon inte förstå oss så det ledde till att i början satt en person med som ”tolk” men sedan tog det inte så länge innan det blev mer och mer ren Svenska eftersom all undervisning och skriftspråk var på det.
Så det har lett till att man använder två versioner, ett när man talar med folk i allmänhet och ett annat när man talar med ”infödingar”.