• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya husbilsägare

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Hua mig, säger jag bara när jag kollar alla dessa Facebooks sidor med husbilsgrupper. Novisen vid spisen är en sak men Novisen i husbilen är något helt annat. När jag för många år sedan funderade på att köpa husbil gick jag med i Husbilsklubben och fick massor med värdefull information o tips inför köpet och handhavandet. Idag ser jag ser jag folk som sätter sig i en husbil som de köpt utan att läsa instruktionsboken först!. När frågor som var batterierna sitter eller de inte ens förstår hur en kassett toa fungerar reser sig nackhåren. Om det fortsätter så här så undrar jag om det inte snart kommer att införas obligatoriska kurser i husbils vett, typ sjövett. Genom Husbilsklubben har man ju fått husbilsvett. Vad anser ni?
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hua mig, säger jag bara när jag kollar alla dessa Facebooks sidor med husbilsgrupper. Novisen vid spisen är en sak men Novisen i husbilen är något helt annat. När jag för många år sedan funderade på att köpa husbil gick jag med i Husbilsklubben och fick massor med värdefull information o tips inför köpet och handhavandet. Idag ser jag ser jag folk som sätter sig i en husbil som de köpt utan att läsa instruktionsboken först!. När frågor som var batterierna sitter eller de inte ens förstår hur en kassett toa fungerar reser sig nackhåren. Om det fortsätter så här så undrar jag om det inte snart kommer att införas obligatoriska kurser i husbils vett, typ sjövett. Genom Husbilsklubben har man ju fått husbilsvett. Vad anser ni?
Eftersom jag själv köpte min husbil i början på mars i år så har jag haft rätt så många funderingar och frågor, svar som jag har hittat i de nästan 5kg instruktionsböckerna som jag fick med, frågat kompisar och från diverse sociala medier.

Jag håller med dig till 99%, det är många som ställer frågor så att man häpnar, däremot tror jag inte på obligatorisk kurser.
Jag tror att många verkstäder kommer att få mer jobb och många nya ägare kommer att bli besvikna då det inser att en husbil är så mycket mer i jämfört med att framföra en ny personbil.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag tycker inte det är så konstigt att det kommer frågor, kanske sådant som erfarna husbilsägare tycker är självklara.
Tycker att det är viktigt att kunna få svar på de frågor man har, och bemöts av många med erfarenhet som kan svara.
Som i tidigare inlägg sagts är det mycket att hålla koll på i en husbil, och vid genomgång av säljare kanske det blir så många saker att komma ihåg
att det blir lite rörigt. Lätt att glömma frågor om kanske uppenbara saker. Dessutom kan man ju undvika att läsa de frågor som kommer på olika forum, om man tycker det är besvärande.
Min åsikt är att klubben ska vara öppen och välkomnande för alla typer av frågor, de som behöver hjälp ska inte behöva känna att deras frågor
är konstiga eller för enkla. Har under de få år jag varit med fått hjälp med diverse frågor om tekniska saker, vilket jag har uppskattat.
Jag ser forumen som en utbildning och man får många tips och idéer om diverse saker, en kunskapsbank helt enkelt.
Tycker inte det finns några dåliga frågor, de fyller ett behov hos den som frågar och hjälper dem att lösa frågeställningar.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Jag tror att man är farligt ute om medlemmarna känner att de måste fundera på om sin egna fråga är ok att ställa i ett forum eller ej. Ett sådant forum dör nog ut ganska snart i och med att många personer till slut inte vågar fråga längre. Repetition kan väl aldrig skada ;)

En annan aspekt är väl att alla vi husbilsägare älskar ju våra husbilar och älskar ju att prata husbil och allt som hör därtill. Självklart finner man många svar i manualen, men i ett forum får man en levande diskussion som ev. kan ge ett bättre svar på frågeställningen.

Jag har fått känslan av att det redan nu skrivs mycket mindre här inne än vad det gjordes för 4-5 år sedan. Kanske fel känsla, men det känns ändå så. Det är sällan en bra utveckling.

//Jocke
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Ja, det skrivs mindre här nu än för 5-10 år sedan eftersom Facebook tagit över med alla dessa olika grupper, tyvärr. Du följer en tråd och det beepar till i mobilen när ett inlägg eller kommentar kommer in. Med sökfunktionen i Husbilsklubben är det lätt att finna svar men på Facebook blir det bara rörigt. Att Googla o se att lösningarna finns på Husbilsklubben är underbart. När du Googlar får du aldrig upp en lösning som finns på Facebook
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Inne på år tre som husbilsägare och känner mig fortfarande rätt grön. Men har fått ovärderlig hjälp och bra tips i det här forumet!
Har verkligen insett att det är härligt att ha husbil, men att man samtidigt har fått en kombination av saker som kan jävlas på en bil och på ett hus i samma skapelse (hittills i år: bytt motorbatteri och nu dags för reparation av toa och vattentryck). Dock behöver jag inte klippa gräs, skotta snö och rensa rabatter på husbilen :).
 
F

F.d. 4220

Guest
De flesta manualer jag läst är informativa till en gräns. Sedan blir det mest generella tips som i bästa fall passar den bil man faktiskt har. Det är helt enkelt för många varianter ute.

Så även den som läst instruktionsboken kommer att behöva hjälp.
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Hade tur med första husbilen eftersom den var svensksåld från början så alla manualer var på svenska. 2:a husbilen var importerad men säljaren i Mellerud var så pass reko att han levererade husbilarna med svensk manual. Nuvarande husbil är också importerad från Tyskland och har haft en svensk ägare innan oss.. Tack vare internet så kunde jag ladda ner en svensk manual som nu är indexerad o sitter. I en pärm. Jag älskar att köra husbil och vara på väg efter 56 år till sjöss. Det enda som stör mig är detta 50-tals monster under förarstolen som kallas Schaub block och ska fördela all elektronik. Vissa mig en husbil utan detta missfoster så byter jag mer än gärna! PS. Inte över 800 tusen, är inte miljonär ännu
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Vi har köpt 2 husbilar (dock inte samtidigt) av en välkänd firma i Tagene Gbg.
Vid båda tillfällena fick vi en grundlig genomgång av hela bilen, ca 1 timma.
 
Toppen