• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya hastighetsgränser

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

Va bra! Efter vad jag förstår så får min gamla mor som tog körkort på 40-talet dundra fram med en sexhjuls Frankia eller Concord i 120 km med halvslitna Michelin Campingdäck på motorväg vintertid! Om det är personbil klass 2.
Hade hon haft C-körkort hade man i alla fall kollat hennes hälsa. Och dom som har fått sitt körkort efter 96 och är uppdaterade med trafikregler på ett helt annat sätt än henne dom får inte.
Skillnaden med trafikregler och tänkande från 60-talet fick jag själv uppleva när jag kompletterade mitt B-körkort till BE 2005. Det var nyttigt.
Och jag sätter nog inte mig på en Honda RS-1 även om mitt körkort inte stoppar det precis som hon inte sätter sig i någon liknande bil enl. ovan.
:mcride: Med vänlig hälsning Krister.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

Fri fart på motorvägar i Sverige. !!!!! Nej, tack

Inte vill jag färdas i det vansinne som förekommer på Tyska Autobahnsträckor med fri fart.

Vi har träffat många tyskar på campingar som talar varmt om de svenska motovägarnas lugna tempo, och det förfärliga dödsförakt som förekommer på Autobahn hos BMW, Porsche och Mersagrabbarna. Bla.


Hej hundvakten.
För att det är fri fart behöver man ju inte utnyttja detta, var och en håller den fart han annser är skönast för honom, MEN, han bestämmer det själv.
Den bil jag har tycker bäst om att "luffsa" i ca 140-150 km/tim, har då även optimal förbränning av bensinen.
Det vore ju skönt om myndigheterna litade på sina medborgares omdömmen ibland, gäller inte bara det här med fartgränser, i USA t.ex. har man i flera delstater numer infört fri fart på vissa sträckor.
Ha en underbar dag alla, nu skall jag ut och "pilla" med husbilen, byter TV-antenn och skall montera genomskinliga takluckor bl.a.
MVH KEJO 20
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Jag har kört mycket på Kontinenten och jag tycker att det där med fri fart är det inte många som klarar.
Var och en bestämmer ju själv om sitt öde, men jag måste säga att dom olyckor som jag sett i Tyskland har inte vart något positivt precis. Särskilt dom olyckor där ungdomar har varit inblandade i. Kommer särskilt ihåg en olycka i Norra Tyskland där ett mcpar omkom. Det ända som blev kvar av dom var två stövlar, allt annat var borta. Men det kanske inte var så konstigt för att dom kolliderade i cirka 320 km/tim (Polisens uppskattning)
Så min uppfattning är att det behövs vissa trafikregler för vissa människor. Jag påstår nu inte att min uppfattning är rätt men ganska ödmjuk, hls Kurt
 
Toppen