• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya FIAT Ducato 250

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
På nya Ducaton modellserie 250 som kom hösten 06 årsmodell 07 så finns ett skrivbräde
mitt på instrumentbrädan. Finns det ingen som plockat loss denna skrivbräde och istället
byggt in typ. GPS och backkamera?????

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Nya FIAT Ducato 250

Jag hade fundering på att pacera en 7" skärm kopplad till en PC att använda som navigator. Jag hade då tänkt att gära en hållare som var nedfällbar så att när den inte användes var den placerad under luckan. Inget skulle då skvallra om att det finns en GPS i bilen.

Nu kommer jag istället att placera en miniPC till vänster om ratten och GPS-mottagere och strömförsörjning till PCn ligger under luckan. Bilder kommer på detta om ett tag. Skall bra måla hållaren för PC samt få till en fastsättning i denna hållare.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Nya FIAT Ducato 250

Jag har kommit så här långt med mitt montage:

PCmontage 1.jpg

En GPS-puck ligger istoppad längst fram under plastskalet och går via en USB-kabel till en chassikontakt till vänster om rattstången.
Här ligger också en liten omvandlare 12V - 19V för en ASUS eee miniPC. För att den inte skall ligga och dra ström när datorn inte är inkopplad så har jag dragit ena polen för matningen till en fyrpolig DIN chassikontakt och tillbaka till omvandlaren. 19V från omvandlaren går till de andra polerna i DIN.kontakten. När jag ansluter datorn så ligger det brygga mellan 12V-stiften och kortsluter så att omvandlaren får spänning. 19V går då ut genom DIN-kontakten till datorn.

PCmontage 2.jpg
PCmontage 3.jpg

Här sitter de två kontakterna för datorn. Den vänstra, en fyrpolig DIN, ger spänningsmatning till datorn. Den i mitten är en USB-anslutning från GPS-pucken. Sedan tidigare har jag monterat den högra strömbrytaren som startar fläkten i värmeväxlaren under bordet bakom förarstolen. Den var ju lite knepig att komma åt tidigare under färd.

PCmontage 4.jpg

Fästen för skivan som håller själva datorn består av två stycken koppelbeslag till fönsterbågar. Stiften har ett spår som låser honbeslaget i skivan när det trycks fast.

PCmontage 5.jpg

Skivan för datorn sitter så här och skall nu kompletteras med hållare för datorn och fastmonterade sladdar för USB och ström.

PCmontage 6.jpg

Lite provisoriskt ditlagd dator som håller på att kasa ner när bilden tas. Det klarade sig dock :rolleyes: .

Toppen