• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till våren!

G

Göran T625

Guest
Jag står inför att lägga på nya däck på vår Bürstner T625 -02. Vid något tillfälle har jag läst något om "Campingdäck" eller har jag helt missat?! Skulle väl vara en tystare variant tror jag mig minnas.

Vad skall man köpa för typ/fabrikat o.s.v? Hur långt skall man normalt kunna köra på en omgång däck?

HBK-hälsningar

Göran 292
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nya däck till våren!

Jag kör året om med vinterdäck och tycker det har fungerat bra hittills.

Nu kör jag på Michelin Agilis SnowIce, om vilka jag hört mycket goda omdömen. Vi tycker oss märka att bilen går betydligt tystare med dessa däck.

Med däcken fram kör jag ungefär 2500 mil medan däcken på bakhjulen klarar ca 5000 mil.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Nya däck till våren!

Gunnar: Hur klarar vinterdäcken 40 graders värme? eller är ni inte vid medelhavet när det är så varmt. har hört att vinterdäck inte har rätt gummiblandning för värme på samma sätt som sommardäck blir hårdare av kyla. eller är jag helt fel ute?

Våra däck (en uppsättning sommar däck och en uppsättning vinter) Har C (camping) på däcken också. Vet inte vad skillnaden är egentiligen men om jag inte minns fel så när vi fick köpa 2 nya däck i Spanien en gång så fanns inte C på dom o dom hade inte så styva sidor. så jag tyckte att husbilen blev gungigare i sidled.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nya däck till våren!

Vinterdäcken har "mjukare" blandning och lär slitas snabbare än sommardäck när vägbanan är varm.

Vi åker varje vår och höst till Medelhavet men vi har inte märkt att däcken skulle påverkas av värmen. Vi värdesätter god komfort och bekvämlighet, så den eventuellt kortare livlängden på däcken får vi acceptera.
 
Toppen