• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nya däck, hur blev det?

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Husbilen <3500kg köptes ny april 2018. I våras tyckte jag det var dags för däckbyte, inte pga. mil utan av åldersskäl. På bilen satt Continental Vancocamper som jag kört med 5kpa fram och 5,5 kpa bak enligt instruktion. Ville nu prova Michelin Cross climate CP 107/109 då jag nästan hela mitt liv kört på Michelin på personbilen. Så blev det , gummikillen la på dem och undrade om jag jag ville ha samma tryck nu. Frågade efter max tryck instämplat som var 4,75kpa och så blev det. Så efter 500 mil, blev jag nöjd?
Bilen blev märkbart tystare och ej heller så stötig som innan mjukare och skönare att köra.
Så jag är Supernöjd med mitt val.
Tommy

Micke & Annika

HBK styrelse ledamot
Admin medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2025
Vi körde med maxtryck i våra däck under ett par år, 5,5kg men den var så stötig och slog hårt vid minsta lilla vägskada. Bad gumminissen sänka till 4,8kg och det vart en helt annan bill att köra. Kanske drar det lite extra men klart värt att få bättre komfort.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
gummikillen och gumminissen låter lite ekivokt. Här hemma brukar vi fylla själva på macken går efter vad instruktionsboken säjer inte maxtryck på däcken, vilket blir betydligt mer vid körning på sommaren i sol. Vad som händer är att man kan förvandla däcken till typ motorcykeldäck där det bara finns anläggning i mitten av slitbanan och ju mer den slits desto sämre blir anläggningsytan.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Vi har numera invändiga tpms-sensorer. Har fyllt till 4,8 bar runt om. Högsta tryck hade vi i Kroatien o motorvägsfart: då var temperaturen inne i däcket 59 grader och trycket 5,9 bar. Utetemperaturen var runt 35 grader. Gissar att vägbanan hade minst 50 grader. Trycket ökar rätt mycket! Men det ska däcken tåla.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vi har numera invändiga tpms-sensorer. Har fyllt till 4,8 bar runt om. Högsta tryck hade vi i Kroatien o motorvägsfart: då var temperaturen inne i däcket 59 grader och trycket 5,9 bar. Utetemperaturen var runt 35 grader. Gissar att vägbanan hade minst 50 grader. Trycket ökar rätt mycket! Men det ska däcken tåla.
Hur hög vikt har din husbil?

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Vi körde med maxtryck i våra däck under ett par år, 5,5kg men den var så stötig och slog hårt vid minsta lilla vägskada. Bad gumminissen sänka till 4,8kg och det vart en helt annan bill att köra. Kanske drar det lite extra men klart värt att få bättre komfort.

När det gäller bränsleförbrukningen så hamnade jag på enligt bilens uträkning på ca 0,92 Vilket är jämförbart med tidigare 3500 mil.
Är det någon här som har erfarenhet av yttre tpms-mätare? Är det något att satsa på? Tips?
Tommy

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Jag gjorde en rätt grundlig sökning av yttre tpms-system och i Europa finns det inte lika stort utbud av etablerade märken som i USA (där finns Tireminder, TST, Eez, etc. men blir dyrt att importera från USA). I Europa finns Tyrepal, men då måste man importera från England. Läser man på forum om yttre tpms så kan man läsa om två problem. Hur vanliga de är vet jag inte. 1) sensorn knäcker ventilen och 2) sensorn börjar läcka så får man pyspunka istället. 1) borde inte vara ett problem på de hjul vi får på Fiat Ducato eftersom det sitter metallventiler på dessa. 2) borde inte vara ett problem, om inte annat så har man ett system som kan märka av pyspunkan :)

Vi skaffade ett Cub CT60. Monitorn är inte lika avancerad som Tireminder, Tyrepal, etc., men det är ett Cub-system och Cub verkar vara ett etablerat märke i Sverige för tpms sensor. Att eftermontera tpms verkar inte speciellt vanligt alls.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har läst inlägg från flera personer som haft läckageproblem med dessa sensorer, som skruvas på ventilen.
Andra har inga problem...

Min gissning är att det är otroligt svårt att veta vilken kvalitet man får.
Allt är tillverkat i Kina, och marknadsförs av andra.

Sök på TPMS i amazon.se så får du se......

Toppen