Ny trend, bygg din egen husbil

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.917
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
På en finanssajt fann jag en intressant artikel om den nya trenden ”vanlife”, som ofta sker i en ombyggd skåpbil eller lätt lastbil och de fällor som bör undvikas.

A3C1252D-FCB4-4873-B7EE-CCAD1FAAAD02.jpeg
En svärmor som gilla ”Vanlife”.

Trenden att semestra med husbil ökar och likaså att lämna sin fasta bostad för att leva nomadliv i husbil. Sedan 2018 har antalet lätta lastbilar som registrerats om till husbil ökat med 250 procent. Länsförsäkringars motorspecialist Maria Wedin reder ut vilka fällor du bör undvika om du själv planerar att bygga din egen husbil.

Att kunna leva och jobba på vilken plats som helst kan vara en dröm för många. En dröm som och med distansarbete kan bli verklighet för fler, och trenden att bygga sin egen husbil av en lätt lastbil fortsätter att öka.

– Många kanske inte tänker på att en lätt lastbil och en husbil räknas som olika typer av fordon och därför missar att registrera om bilen hos Transportstyrelsen. Men eftersom husbilen ofta innehåller köksutrustning, inredning och andra personliga tillhörigheter som lastbilen inte gör är det viktigt att se över både bilens registrering och försäkringsskydd, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar.

Alla fordon som används i trafiken måste ha en trafikförsäkring. Den ger skydd vid olyckor som innebär att personer, andra fordon eller föremål blir skadade vid en eventuell trafikolycka. Utöver trafikförsäkringen kan man sedan välja hel- eller halvförsäkring för sitt fordon och det är här skyddet i en lätt lastbilsförsäkring skiljer sig jämfört med skyddet i en husbilsförsäkring.

– En husbilsförsäkring har skydd vid semesteravbrott, stöld av lösöre, läckage och ansvarsskydd, vilket en lätt lastbilsförsäkring saknar. Det gäller även om du bygger om en personbil med stort lastutrymme till husbil, för att ha rätt skydd om något skulle inträffa krävs en omregistrering till husbil även för den, säger Maria Wedin.

Här är anledningarna till att du bör registrera rätt:

  1. Att fordonet är rätt registrerat är en förutsättning för att du ska framföra det lagligt.
  2. Rätt skydd. För att försäkringen ska gälla vid en eventuell olycka, inbrott eller skadegörelse är det viktigt att ditt fordon är rätt registrerat och rätt försäkrat.
  3. Ersättning vid stöld. Skulle din husbil vara registrerad som en lätt lastbil eller skåpbil och sen bli stulen får du ersättning för just en lätt lastbil eller skåpbil. Inte en husbil och alla dess inredning och dina tillhörigheter.
Källa: Länsförsäkringar

Antalet lätta lastbilar som blivit omregistrerade till husbilar:

ÅrAntal
201864
201988
2020160
Källa: Transportstyrelsen.


Tommy
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.731
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hmm! Här på Kanarieöarna är det vanligt att man bara lastar in sängar kök och andra moduler i hembygget när den ska användas till helgen. Annars går den som vanlig skåpbil, ofta i jobbet.

I Kamelstallet där jag hyr plats för min plåtis har ägaren gjort just så. Och här finns det ju inget ekonomiskt incitament att göra det, utom att man slipper att ha två fordon.

20210706_153253~2.jpg
 
Senast ändrad:

Cre8iv

HBK Medlem
Inlägg
1.100
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
27660
Medlemskap
2021
På en finanssajt fann jag en intressant artikel om den nya trenden ”vanlife”, som ofta sker i en ombyggd skåpbil eller lätt lastbil och de fällor som bör undvikas.

Visa bilaga 212650
En svärmor som gilla ”Vanlife”.

Trenden att semestra med husbil ökar och likaså att lämna sin fasta bostad för att leva nomadliv i husbil. Sedan 2018 har antalet lätta lastbilar som registrerats om till husbil ökat med 250 procent. Länsförsäkringars motorspecialist Maria Wedin reder ut vilka fällor du bör undvika om du själv planerar att bygga din egen husbil.

Att kunna leva och jobba på vilken plats som helst kan vara en dröm för många. En dröm som och med distansarbete kan bli verklighet för fler, och trenden att bygga sin egen husbil av en lätt lastbil fortsätter att öka.

– Många kanske inte tänker på att en lätt lastbil och en husbil räknas som olika typer av fordon och därför missar att registrera om bilen hos Transportstyrelsen. Men eftersom husbilen ofta innehåller köksutrustning, inredning och andra personliga tillhörigheter som lastbilen inte gör är det viktigt att se över både bilens registrering och försäkringsskydd, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar.

Alla fordon som används i trafiken måste ha en trafikförsäkring. Den ger skydd vid olyckor som innebär att personer, andra fordon eller föremål blir skadade vid en eventuell trafikolycka. Utöver trafikförsäkringen kan man sedan välja hel- eller halvförsäkring för sitt fordon och det är här skyddet i en lätt lastbilsförsäkring skiljer sig jämfört med skyddet i en husbilsförsäkring.

– En husbilsförsäkring har skydd vid semesteravbrott, stöld av lösöre, läckage och ansvarsskydd, vilket en lätt lastbilsförsäkring saknar. Det gäller även om du bygger om en personbil med stort lastutrymme till husbil, för att ha rätt skydd om något skulle inträffa krävs en omregistrering till husbil även för den, säger Maria Wedin.

Här är anledningarna till att du bör registrera rätt:

  1. Att fordonet är rätt registrerat är en förutsättning för att du ska framföra det lagligt.
  2. Rätt skydd. För att försäkringen ska gälla vid en eventuell olycka, inbrott eller skadegörelse är det viktigt att ditt fordon är rätt registrerat och rätt försäkrat.
  3. Ersättning vid stöld. Skulle din husbil vara registrerad som en lätt lastbil eller skåpbil och sen bli stulen får du ersättning för just en lätt lastbil eller skåpbil. Inte en husbil och alla dess inredning och dina tillhörigheter.
Källa: Länsförsäkringar

Antalet lätta lastbilar som blivit omregistrerade till husbilar:

ÅrAntal
201864
201988
2020160
Källa: Transportstyrelsen.


Tommy
Det visades just om Vanlife på SVTs nyhetsmorgon idag, ca kl 7.20!! Först tyckte jag det romantiserades och glorifierades i överkant, då det pratades om att "stanna mitt i naturen" och att ha "naturen utanför dörren", men sedan poängterade de just att man ska tänka på terrängkörningslagen, allemansrätten, samt en del andra regler och restriktioner, som sällan nämns annars!! Mycket bra, tycker jag!!
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2021
Hej, jag tycker det är en intressant företeelse att bygga sitt eget rullande hem för vanlife. Jag har en plåtis för att jag inte har sett nyttan med att bygga själv, dessutom saknar jag tiden för ett sånt projekt. Jag tycker däremot att det är stimulerande att fundera på hur jag skulle göra det. En sak som jag funderat på är att jag tycker att många vanlifers lägger för lite pengar på grundfordonet och sen lägger mycket resurser på att bygga om det. Jag vet ju att det är sport att det ska vara så billigt som möjligt. Kanske skulle många av oss i detta forum som har erfarenhet av bra husbilar skulle göra annorlunda? Om jag skulle bygga idag på fossildrivet fordon skulle jag bygga på ett volymskåp istället för en vanlig skåpbil, det verkar mycket lättare. Vad tycker ni?
jag skulle använda något sånt här som grundfordon: Mercedes-Benz Sprinter 314 volymskåp Lastvikt 1170kg säljes i Huddinge - Blocket
Jag skulle gjort det med HRZ Casablanca som inspiration:
Helst skulle jag vilja bygga detta framtidssäkrat på eldriven fordonsplattform, när fordonen har kommit. Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift på ett beprövat fordon för friluftsliv och året runt bruk med möjlighet att nå otillgängliga platser. Självklart mindre och lättare för bättre framkomlighet och b-körkort. Hur skulle du bygga om du byggde egen husbil? Jag la även med en inspirationsbild på ett bygge gjort på ett volymskåp. Enkel lösning för en husbil. :)
 

Bilagor

  • EE5A6C75-3AB3-40B0-A8ED-B68A9D680CE6.png
    EE5A6C75-3AB3-40B0-A8ED-B68A9D680CE6.png
    3 MB · Visningar: 23
  • 3EB1CFF8-1B52-4055-9BD5-A6FBAC04FA36.png
    3EB1CFF8-1B52-4055-9BD5-A6FBAC04FA36.png
    1,9 MB · Visningar: 24
  • 0F922C12-3AB8-4072-A605-6D98696A531F.png
    0F922C12-3AB8-4072-A605-6D98696A531F.png
    5,1 MB · Visningar: 24

bengtic

FD HBK Medlem
Inlägg
4.658
Kommun
Finspång
HBK-Nr
11273
Medlemskap
2021
Att bygga om en dålig skåpbil är att kasta pengarna i sjön, problemen hopar sej snabbt. gamla firmabilar är ofta misshandlade på alla sätt därav priset.
Min husbil är lastbilsreggad Trygghansa tolkar det som en husbil pga att det står i besiktningsinstrumentet att det finns boinredning. Det gör nog alla försäkringsbolag och att kräva att en omreggning för att försäkringen ska gälla fullt ut är nog bara prat av någon som inte vet annars byt bolag. Finns massor av husbilar som är lastbilsreggade och att få boinredning tillagt i instrumentet kan inte vara svårt alternativt gör man upp med försäkringsbolaget vad försäkringen ska omfatta och begär papper på det.
Att ha eldrift av en husbil lär ta bort mycket av frihetskänslan, ska man sen ut på lite obanade vägar kan det bli jätteproblem när strömmen tar slut vilket lär gå dubbelt så fort som att glida fram på e4.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
5.844
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2022
Citerar vad jag själv skrev för drygt 4 år sedan:

Sedan 1 maj 2006 registreras alla bilar med bostadsinredning ("husbil") som personbil klass II.

På Transportstyrelsens hemsida (Personbil - Transportstyrelsen) hittar du minimikraven för att fordonet ska kunna registreras som personbil klass II.


Detta betyder i klartext att från det datumen ska alla "husbilar" – även nyligen ombyggda sådana – registreras som Pb2.

Att det sedan finns en mängd äldre husbilar som, enligt dåtidens regler, är registrerade som lastbil är en helt annan sak.

Pålle
 
Toppen