• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny regler kortbetalning

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Säkrare kortbetalningar – så påverkas du
Sedan den 14 september 2019 gäller höjda säkerhetskrav vid vissa typer av betalningar inom EU/EES, bland annat för att minska risken för bedrägerier. Kraven kan påverka hur du betalar eftersom det ofta kommer krävas en så kallad stark kundautentisering.
Nu blir det viktigare att du som har bank- eller kreditkort kommer ihåg din kod. Från och med den 1 november upphör nämligen köp i butik där du legitimerar dig genom signerat kvitto. De nya reglerna gäller inom EU/EES.

Vad är stark kundautentisering?
När banken får ett betalningsuppdrag är det viktigt att veta vem som lämnar uppdraget. Den kontrollen sker genom en autentisering/identifiering som visar att du är du. Stark kundautentisering är när autentiseringen bygger på en teknik med flera komponenter som är fristående från varandra, vilket innebär ett extra skydd mot obehöriga transaktioner.
  • Läs mer
Vad innebär det här för dig:
  • Kortbetalning där du tidigare skrivit under ett kvitto (till exempel för att du inte kommer ihåg din kod), kommer inte längre vara möjlig att genomföra och det kommer krävas att du anger koden till kortet.
  • Du kommer fortfarande kunna betala kontaktlöst (blippa) med ditt kort i en butiksterminal men du kan oftare bli ombedd att ange din kortkod vid betalningen.
  • Vid betalningar online samt vid registrering av dina kortuppgifter på hemsidor, i appar med mera behöver du visa att du är du genom att godkänna med till exempel Mobilt BankID.
När du vill handla i butik eller online behöver du alltså visa vem du är med till exempel Mobilt BankID eller koden till ditt kort. I de fall en butik, gäller både vanliga butiker och onlinebutiker, inte följer de nya reglerna kan en betalning komma att nekas.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Lite gammal "nyhet" som jag tror de flesta redan lever med. Men är ju alltid bra med en påminnelse!:msn_thumbup:
EDIT såg att det var ändring från 1 november angående signering!
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Alla läser tyvärr inte noggrant innan de svarar...

Pålle

20190920

20190527

20190903

20190914

20190914

Hävdar fortfarande att nyheten är av 2019 års modell.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nyheten är 1 år gammal, de nya reglerna trädde i kraft 2019-09-14. Fanns en tråd om detta redan 23/10 2019
 
F

F.d. 4220

Guest
Den 15 September i år fick jag detta meddelande från min bank:

Skriftlig signatur upphör 1 november

Nu blir det viktigare att du kommer ihåg koden till ditt bank- eller kreditkort.
Snart kommer du nämligen inte kunna göra kortköp i butik med skriftlig signatur. De nya reglerna gäller inom EU/EES.

Viktigt att tänka på
  • Från och med 1 november går det inte längre att göra kortköp i butik med skriftlig signatur
  • Kom ihåg koden till ditt bank- eller kreditkort
  • Om du har glömt din kod kan du kontakta vår chatt (alla dagar 8–21) eller ringa oss (alla dagar 6–24) för att beställa en kodkopia


Så min tolkning är att detta är det senaste steget i den skärpning av säkerheten so startade 2019. Så visst kan det vara bra att få en påminnelse av det.
Även om underskrift bara varit en backup när man använt ett kort som man inte kommer ihåg koden till. Men det är med andra ord slut med det snart.

När jag var i USA frör något år sedan, så hade de äntligen börjat införa pin-kod. Men ofta avkrävdes man underskrift också...
 
Toppen