• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny kamera, test med magi

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
I söndags, när det äntligen blev lite fint väder och jag dessutom var ledig, var jag ute och vallade den nya kameran. Kameran är väl inte som en iPhone precis men jag lyckades i alla fall ta denna bild. En tråkig bild som jag enbart tog för att testa kombinationen kamera-adapter-objektiv.


20131124-019.jpg

24-70mm/2,8 på 70mm, bländare 4, 1/800sek, ISO800
Framkallad från RAW i Lightroom och hela bilden här sparad som en liten JPG.


20131124-019-2.jpg

När jag förstorade bilden i Lightroom för att kika lite på skärpa mm såg jag detta vid pilen:

20131124-019 del.jpg

Delförstoringen här är ett utsnitt på 136*136 pixlar. Är det inte trädets ande som tittar fram precis i mitten i bilden? Jag tycker jad skymtar en litet ansikte som leende kisar på mig :) ;) .
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny kamera, test med magi

"Den besjälade naturen" ett ämne som fängslat naturromantiker och filosofer i århundraden men som kommit lite i skymundan på senare tid när människorna i de "upplysta" delarna av världen mer och mer börjat genomskåda eller avslöja religionernas rätta ansikten och förstått uppkomsten av sådan affärsmetodik (kanske världens äldsta business), metoder som skrämt allmogen till lydnad och underkastelse.

Kan växter ha "själar" eller någon sorts motsvarighet till djurens psyken? Tror inte det men tanken är på något sätt vacker och lockar till förståelse för naturens makalösa skapelser! Tyvärr finns inte samma förståelse och empati för de mängder av djur som plågas av "Jordens herrar" på de mest fasansfulla sätt för snöd vinnings skull! Djurplågeri är lönsamt på många sätt!

Jag tror inte att trädet känner smärta när man sågar i det eller fäller det med yxa! Naturligtvis känner kaninen däremot stor smärta när ullen rycks av den trots kyrkans uppfattnig om de "skällösa" djuren!

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/601846

Det är väldigt tydligt hur djurplågeriet exempelvis i södra Europa är direkt proportionellt mot kyrkans inflytande! Så uppfattar jag det och jag torde inte vara ensam om det!

Djurplågeriet i Spanien är groteskt! I Portugal märks inte samma barbariska inställning till djuren! Jag skulle gärna vilja veta varför det är sådan skillnad mellan dessa grannländer!

Jappe
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera, test med magi

Hade varit bättre om Jappe tänkt rätt, enligt min mening blev det den här gången fel.

Jag brukar alltid gilla och uppskatta Jappes inlägg men inte den här gången så tycker jag det blev både fel tänkt och i fel tråd.

/Håkan
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ny kamera, test med magi

Knarrevik, jag använder inte WiFi. Jag har inte riktigt förstått vad jag skall ha det till och förmodligen skulle det bli lite väl långsamt med filstorlekat på 36Mb per bild i RAW-format eller TIFF-bilder på drygt 200Mb.

Marunga, det finns ingen spegel i en a7R. Men du kanske menar den fasta spegeln i adaptern för att köra alpha-objektiv på kamerans E-bajonett?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny kamera, test med magi

Jag använder enbart WiFi på mina kameror men det är ju lite skillnad på bildernas storlek. Mina är på max 18 Megapixel. Fördelen är att jag slipper föra över bilderna manuellt, de finns automatiskt där jag vill ha dem, tex i DropBox.
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny kamera, test med magi

Betr spegeln var jag väl dåligt påläst. Har haft lite funderingar på ett sådant system då fps är ganska viktigt för mig. Känns som en onödig slitgrej när hastigheten går över 10 bilder/sek och man hör spegeln smattra.

/marunga
 
Toppen