• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny KörkortsKlass 4250 B Kort

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
Hej Kommer Körkortsklasserna Dom Nya Endast Gälla För Lastbil Med eldrift
Har Fått info om det eller Stämmer inte det Är det Någon som Vet
Fick info Att Endast Yrkes Trafiken Ej Husbilar Vad är det som Gäller

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Om du menar den nya klassen B99 som EU nyligen beslutade om så kommer den att gälla husbilar drivna även med fossila bränslen med totalvikt på högst 4250 kg.

Det kommer dock att krävas något slags prov för att "uppgradera" ett B-kort till B99.
Vilket prov som kommer att krävas i Sverige är mig veterligen inte klart ännu.

Torbjörnh

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
14637
Medlemskap
2025
ok Då det blir Klart så Kommer jag att ta det Tack för snabbt Svar
en Fråga till Ser att det Finns Husbilar Bensin Visst är Diesel att Föredra eller

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Om du menar den nya klassen B99 som EU nyligen beslutade om så kommer den att gälla husbilar drivna även med fossila bränslen med totalvikt på högst 4250 kg.

Det kommer dock att krävas något slags prov för att "uppgradera" ett B-kort till B99.
Vilket prov som kommer att krävas i Sverige är mig veterligen inte klart ännu.

Jag tycker att klubben ska jobba för att B99 kostnadsfritt ska tilldelas dem, som uppfyller följande villkor:

1. Omfattas av "farfarsregeln".
2. Är mantalsskrivna i ett hushåll, där det finns en PB2 med en totalvikt över 3500kg (eventuellt med tillägget att husbilen ska ha funnits i hushållet i ett år).
3. De berörda personerna skickar in körkortsunderlag och betalar på samma sätt som vid en ordinarie körkortsförnyelse.

Nu kanske någon invänder att man kan ju fortsätta att köra med hjälp av "farfarsregeln" men den gäller inte utanför EU/EES, vilket förmodligen B99 kommer att göra. I varje fall Schweiz kommer att godta B99 om man får tro alla inlägg här på forumet.

Invändningen att de med en husbil över 4250 kg inte har någon glädje av att skaffa B99 håller inte. De behöver inte skicka in något körkortsunderlag och betala för ett nytt körkort utan kan fortsätta att köra precis som nu. De har med andra ord inte fått det sämre.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Den som omfattas av "farfarsregeln" behöver inte något B99, utan kan fortsätta köra på sitt B-kort.

Pålle
Jag vet, Pålle, och det tyckte jag att jag skrev. Det har dock sina fördelar med B99: Du kan köra i Schweiz och utländska poliser behöver inte "klia sig i huvudet", när man kommer med B-kort och en HB över 3500 kg. Dessutom för den, som har oturen att få sitt körkort indraget en stund, så kommer (väl?) B99 automatiskt tillbaka, när körkortet återlämnas. Så livet blir lite enklare med B99 även om man omfattas av "farfarsregeln",

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Vikten 4.250 kg kommer av att man lagt ihop vikterna för B-behörighet (3.500 kg) och för lätt släp (750 kg).

Pålle

Jaha,
vi får väl se hur alla med lätta husbilar agerar, behåller sin lätta husbil med dess fördelar, eller byter till en tung husbil med dess fördelar.
Lätta husbilar som går att väga upp kryllar det inte av, möjligen de som är byggda på heavy-chassi.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det du svarar på har med körkortet att göra, PeterK frågade om vikt (totalvikt) på husbilar.

Mvh / Roland
Jag tolkade hans fråga som att han undrade varför man valt en så "udda" totalvikt som 4.250 kg, som ju inte finns för så många husbilar, som gräns för den nya körkortsklasen.

Pålle

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Jag tolkade hans fråga som att han undrade varför man valt en så "udda" totalvikt som 4.250 kg, som ju inte finns för så många husbilar, som gräns för den nya körkortsklasen.

Pålle
Är 4250 kg en udda totalvikt? Då har jag en udda husbil.;)
Man relaterar ju alltid till sig själv och vad man har, så jag trodde att 4250 kg var vanligt om inte det vanligaste bland "tunga" HB. Så fel man kan ha. :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man relaterar ju alltid till sig själv och vad man har, så jag trodde att 4250 kg var vanligt om inte det vanligaste bland "tunga" HB. Så fel man kan ha. :)
Du har nog rätt, i Sverige är det 4250kg som verkar vanligast.
Söker man utanför Sverige så får man man svaret 14000-16000kg som vanligast, måste va usa.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Standardvikt på många tunga husbilar är 4250kg, sedan är det ofta tillval 4500kg mot en mindre kostnad

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Disel eller El drift, jag tycker att Husbilsklubben skulle lobba för att Husbil 3500 Kg skulle
höjas till minst 3800 Kg. Då skulle flera kunna få tillgång till det underbara semestrande.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Disel eller El drift, jag tycker att Husbilsklubben skulle lobba för att Husbil 3500 Kg skulle
höjas till minst 3800 Kg. Då skulle flera kunna få tillgång till det underbara semestrande.
Nu kommer det att höjas till 4250 kg,efter ansökan och uppkörningen (troligen) ,så detta är inget problem längre

Toppen