Bäckis1843
HBK Medlem
Husbilen har knappt börjat svalna på garageuppfarten innan idéerna om bättre elsystem börjar ge sig tillkänna...
Eftersom EBL:en i gamla bilen hade brunnit konstruerade jag en ny till den bilen och fick det som jag ville ha det.
Den nya bilen är för modern för att jag ska våga slita ut allt så jag får helt enkelt anpassa förbättringarna till den befintliga konstruktionen.
Troligen kommer jag låta befintligt AGM-batteri med dess laddkrets (i EBL) sitta kvar och bygga ett extra batterisystem med litiumbatterier, men vi får se.
Bilen är idag bestyckad med en 120W solpanel och MPPT-regulator direkt till bobatteriet.
Jag lyckades få med en extra solpanel från försäljaren på 155W och ytterligare en MPPT-regulator (lite lyxigare variant eftersom man även kan ladda litiumbatterier).
Den ska monteras imorgon.
Nu till frågorna
På EBL:en finns en ingång för solpanel. Har jag någon nytta av att koppla panelen dit?
Har den en inbyggd regulator på den ingången?
Kan man köra två MPPT-regulatorer mot samma batteri eller kommer de se varandra som ett fulladdat batteri och därmed inte ladda alls?
Min fundering med litiumbatterier är att koppla så här:
Invertera signalen från ett urladdningsskydd, d.v.s. när batterispänningen i AGM-batteriet sjunker för mycket öppnar ett relä mot litiumbatterierna och laddar upp AGM-batteriet.
Litiumbatteriet ska även, själv, betjäna invertern på 1500W.
Sedan får varje solpanel betjäna ett system var.
Anledningen till ovan nämnda system är att, vad jag kan läsa mig till, EBL går över och underhållsladdar batterierna vilket å andra sidan kanske skulle gå att stoppa via BMS.
Tänker jag helt fel och finns det isåfall mindre fel och större rätt?
Eftersom EBL:en i gamla bilen hade brunnit konstruerade jag en ny till den bilen och fick det som jag ville ha det.
Den nya bilen är för modern för att jag ska våga slita ut allt så jag får helt enkelt anpassa förbättringarna till den befintliga konstruktionen.
Troligen kommer jag låta befintligt AGM-batteri med dess laddkrets (i EBL) sitta kvar och bygga ett extra batterisystem med litiumbatterier, men vi får se.
Bilen är idag bestyckad med en 120W solpanel och MPPT-regulator direkt till bobatteriet.
Jag lyckades få med en extra solpanel från försäljaren på 155W och ytterligare en MPPT-regulator (lite lyxigare variant eftersom man även kan ladda litiumbatterier).
Den ska monteras imorgon.
Nu till frågorna
På EBL:en finns en ingång för solpanel. Har jag någon nytta av att koppla panelen dit?
Har den en inbyggd regulator på den ingången?
Kan man köra två MPPT-regulatorer mot samma batteri eller kommer de se varandra som ett fulladdat batteri och därmed inte ladda alls?
Min fundering med litiumbatterier är att koppla så här:
Invertera signalen från ett urladdningsskydd, d.v.s. när batterispänningen i AGM-batteriet sjunker för mycket öppnar ett relä mot litiumbatterierna och laddar upp AGM-batteriet.
Litiumbatteriet ska även, själv, betjäna invertern på 1500W.
Sedan får varje solpanel betjäna ett system var.
Anledningen till ovan nämnda system är att, vad jag kan läsa mig till, EBL går över och underhållsladdar batterierna vilket å andra sidan kanske skulle gå att stoppa via BMS.
Tänker jag helt fel och finns det isåfall mindre fel och större rätt?