• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny här,

F

F.d. 8186

Guest
Hejsan. Helt ny här. Dock har jag letat efter en sån här sida allt för länge.

Kan berätta min historia lite snabbt.
Jag heter Tom är 21år och kommer från Vimmerby. I sommras så åkte jag och "min tjej" (tyvärr är det slut) upp till kiruna för att hälsa på hennes mamma. Vi hade blivit förvarnade att tjejen skulle få en present eftersom hon fyllde 20 år. När vi kom upp så märkte vi ganska snart dock att det var en husbil hon fått i present.
Helt underbart tyckte vi, o i denna husbil spenderade jag min lyckligaste resa någonsin. vi tog nämligen husbilen och åkte från kiruna till vimmerby. Blev ca 160mil. Detta är kanske inte så mycket för många här. Dock är "våran" husbil vilken som helst. Det är en Ford Transit -77 som någon nån gång i tiden köpt och byggt på till husbil, sitter en V4 motor i den som gått strax över 73000mil toppar absolut max 92km/h så snitt farten vi hade var ungefär 70-80 km/h. den är höjd så man kan stå i den samt så är det byggt så man kan ligga ovanför kupen.

När vi kom fram till vimmerby så började vi titta runt. Eftersom jag är utbildad bilmekaniker så kunde jag inte så klart inte låta husbilen vara i det skick vi hämtade den i. det finns inga stora fel på den. dock kryper rosten fram på vissa ställen. Så under hösten och vintern så har jag hållt på att bygga om husbilen. Har rivt bort allt för att sedan bygga nytt. Nästa månad ska golvet i.

Tyvärr så gjorde tjejen slut med mig pga av att hon vill komma till italien för att studera Italienska. inte mycket man kan göra åt.
Dock så valde jag att fortsätta bygga klart husbilen. Så just nu byggs det för fullt.
Blivit tokkär i dessa gamla transitar, siktar på att bygga en till 2008.

Här är en bild på skönheten. Man ser ganska tydligt att det finns lite jobb på den. Kom gärna med tips på vad jag ska tänka på under renoveringen.
bild047.jpg
 
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Ny här,

Hej och välkommen!
Kul att det kommer unga medlemmar också.
Hoppas att du skall trivas i gänget.
Hälsningar
Lena & Leif från Växjö
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny här,

Kul! En gammal Transit från husbilarnas begynnelse. Det var på den tiden dom var nya rätt bra bilar jämfört med annat som fanns, det fanns inte så mycket annat.. Motorn var väl den svaga länken på dom och många byggde om dom genom att sätta i en Volvo B20 motor och växellådan från tex sista årgångarna av Amazon eller dom tidigare modellerna av 140 serien, B20 motorn kom 1969. Lycka till med den gamla pärlan och ha många roliga mil med den framöver!
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Ny här,

Hej Tom! Kul att se den gamla fina bilen och välkommen till denna sida och Husbilsklubben. En liknande bil hade jag en gång, visserligen bara en VW-buss mod. lyx med amerikanska kofångare, gardiner från Ditzingers, köket bestod av ett Primuskök, en gryta och ett stekjärn. En vacker skylt baktill ”Sonderklasse” (men då bör man heta Claes) och en ännu vackrare ”Varning för tjuren”, vilken plockades bort av fästmön. Min goda uppfostran och självbevarelsedrift hindrar mig att gå djupare in i ämnet.
Du ville ha tips Tom om renoveringen, vilket säkert kommer från mera seriöst håll. Men efter renoveringen gäller det för dig att leva som ung – med ett visst ansvar – tids nog blir du en gubbliknande varelse som puttrar omkring i din husbil, tänkande på ställplatser, att du måste göra nytt hål i livremmen och så det där med barnbarnen.
Och så du, det dom har, det har dom i Vimmerby.
Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Ny här,

farbror claes..

Inte var det väl Vimmerby - var det inte i Lissabon ?

DS
 
F

F.d. 8186

Guest
Sv: Ny här,

tack för alla svar. Är säker på att jag kommer trivas bra här. Alltid roligt med människor som har samma intressen som en själv.

Ja tyvärr så är motorn den svaga länken precis som du säger, pga av att den har ca 70 hk bara. Har sett många som bytt till volvo motorer. Dock så kommer jag aldrig att slänga ut V4 motorn ur bilen. Vill hålla allt orginal i den mån det går. kör hellre 80km/h med en v4 än byter motor och förstör lite av den nostalgi som finns i bilen =D
Tror inte det är så smart att ligga så mycket över 90 med bussen iaf, den är inte direkt byggt för det. 80 känns ganska fort i den.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Ny här,

Ja det har du helt rätt i, man ska skynda lagom med en husbil, det är det som är njutningen. Vad gäller motorn så kan du kanske ta en motor från Ford Taunus 20M som också är en V4 fast på 2000cc. Jag är inte säker på om den passar rtakt av men det vet säkert dom som håller på med Ford, jag har för mej att V4an i Transiten var engelsk medans Taunusens är tysk.
 
F

F.d. 8186

Guest
Sv: Ny här,

Det sitter även en 2.0l i transitarna. finns även 1.7L med. men har 2 st 2.0 motorer hemma som ska renoveras.
 
F

F.d. 13007

Guest
Sv: Ny här,

hej.bilen du renoverar.vist syns det att det finns en del att göra. men tycker modelen på bilen är klart godkänd.,, en fin liten bil. ha det från jamboree.:mcride:
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Ny här,

Rätt så Spoon_do, det är väl inte så att du kommer från Holland?
Där står det ofta längst vägarna att "80 det känns riktigt" det är deras bas hastighet.
Välkommen.
Göran
 
Toppen