• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Ny framruta

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag fick hb en ny framruta.... Och nu undrar jag, verkstaden har inte fått gummilisten perfekt, ena övre hörnet är där en glipa på ca 1cm.... Och för övrigt så tätar listen dåligt mot karossen.... Många "springor"... Kan detta ställa till det framöver eller är det bara att ta det lugnt och köra vidare?
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
har du pur limmad ruta eller er det en äldre bil som sitter med en gummilist runt hela rutan
om du har gummilist runt hela rutan bör du åka och klaga då det annars er risk för läckage
listen ska täta båda mot rutan och även mot karossen.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Ett exempel så tätar inte listen i höger hörnet..... Sen ligger listen inte 100% emot på flera ställen.. :eek:
Det där kommer garanterat att fylla med vatten mellan A-stolpe och ruta, vilket kommer att resultera i rost så småningom. Jag hade aldrig accepterat det.
Åk tillbaka och reklamera…
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
ser ut som du har limmad ruta, men den glipan bör du REKLAMERA det kommer tränga in vatten i den springan vilket kommer kunna resultera i rostangrepp. Men framför allt r det bli problem vintertid när det er risk att det blir vattnet som finns där fryser till is och ger spänningar i listen i värsta fall spricker rutan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej... Fick en spricka i rutan när vi hade värmeböljan... Troligen ett stenskott som jag inte sett.
Vad tror ni...... Är det ok att fylla utrymmet där listen sitter med typ svart sikaflex... Eller vad som nu är bäst..
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Är det ok att fylla utrymmet där listen sitter med typ svart sikaflex... Eller vad som nu är bäst..
Det finns ingen anledning att det skall göras och riskeras nått i framtiden. Dom ska iofs ha rätt att åtgärda ett dåligt utformat jobb, men jag hade varit ytterst tveksam till att låta dom fylla istället för att listen sitter rätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det hender at det produseres ruter som ikke passer, kjenner til ett tilfelle hvor glassfirma fikk 3 feilaktige ruter på rad til samme bil en N+B Flair. Til slutt bestillte de en rute fra N+B og den passet perfekt. N+B hadde ikke lenge før avvist et større parti med ruter fra en fabrikk - ankomstkontrollen på fabrikken hadde funnet feil passform for over halvparten av rutene. Det er fristende å tro at ruteprodusenten hadde solgt disse rutene til glasskjedene.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för allas stöd :bock:
Jag ringde firman och berättade, så nu fick jag en ny tid till den 20—08... Samma dag som jag börjar köra söderut :eek:
De berättade också för mig att det finns flera märken/bilar där de får samma problem och att jag inte skall oroa mig om det kommer in vatten bakom listen, för det gör det på många märken/bilar.
Vattnet rinner ju ut enligt firman...
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro... Så jag lämnar över ordet till de som vet :applaus:

Tusen tack på förhand
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Göran Hellman ovan är ju glasmästare så lyssna på hans råd att de ska göra jobbet ordentligt. Är detta verkligen en professionell glasmästare eller är det en vanlig bilverkstad?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Göran Hellman ovan är ju glasmästare så lyssna på hans råd att de ska göra jobbet ordentligt. Är detta verkligen en professionell glasmästare eller är det en vanlig bilverkstad?
Jag är tacksam för alla råd jag fått och även från GHellman... och det var inga problem att ta itu med reklamationen då jag själv inte var nöjd

Detta gäller firma Carglas i Halmstad, och de tog till sig kritiken och gav mig en ny tid för ett nytt byte...
 
Senast ändrad:
Toppen