Sv: Ny dator Windows 7
Hej
Ursäkta en amatörfråga.
Vad är det för skillnad på Windows 7 32- och 64 bitar
Här kan du läsa lite om skillnaden mella 32- och 64 bitar:
"Har du funderingar på om du ska välja 32 eller 64-bitarsversionen av operativsystemet Windows 7? Då är du med all säkerhet inte ensam.
Vad innebär 32 eller 64-bitar egentligen och vad ska man välja? I en artikel på IDG har Michael Anderberg har förklarat vad skillnaden är och några för och nackdelar.
Här är de delar som jag tycker är viktigast i Michaels artikel:
Om vi börjar med CPU:n, alltså processorn i datorn som hanterar och beräknar all data, så kan den teoretiskt sätt hantera dubbelt så mycket data om operativsystemet är 64-bitar jämfört med 32-bitar. Man ska komma ihåg att detta är teoretiskt och för att man ska kunna utnyttja all extra trafik måste även resten av datordelarna kunna hantera samma ström av information.
Adresseringen av minne i en dator skiljer sig enormt mycket om man jämför 32-bitar med 64-bitar. En 32-bitars maskin kan adressera 2^32 bitar jämfört med 2^64 bitar för ett 64-bitars system.
Det ger följande teoretiska minnesbegränsning:
2^32 = 4294967296 bytes = 4 GB RAM
2^64 = 18446744073709551616 = 16 777 216 TB RAM
Jag tror många av de som läser detta någon gång har stött på gränsen på 4 GB när de har uppgraderat med mer minne och märker att man bara kan se ca 3 GB i Windows istället för 4 GB. Detta beror på att Windows och hårdvaran i datorn tar en del av RAM-minnet och det som blir kvar är ca 3 GB. Med 64-bitar är denna gräns ett minne blott. Minnesgränsen för Windows 7 ligger på 192 GB RAM.
Då fler och fler applikationer kommer i 64-bitarsversioner kommer de att kunna utnyttja CPU:n till fullo och använda allt tillgängligt RAM-minne.
Självklart kommer man att kunna köra 32-bitars applikationer i ett 64-bitars operativsystem. Det är möjligt genom en teknik som heter WoW, inte World of Warcraft utan Windows on Windows, där man lägger ihop två stycken 32-bitarsregister.
Däremot är det inte möjligt att köra gamla 16-bitars applikationer i ett 64-bitars system. Men med handen på hjärtat, hur många gör det idag?
Microsoft har sagt att nästa version av Windows inte kommer att ha en 32-bitarsversion utan den kommer enbart att komma i en 64-bitars version. På serversidan har detta redan hänt och den senaste versionen av Windows Server 2008 finns bara i 64-bitarsversion.
64-bitar är helt klart framtiden och jag kommer inte att installera en 32-bitars version någonsin igen så länge min hårdvara har stöd för 64-bitar."
Källa: IDG