• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny dator/datorer och så Windows 11 ver. 4

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan efter lite krasch och flertal bilder troligen förlorat ....... ja lite dubbelkrasch, så har jag äntligen kommit ända hit till forumet igen efter en skaplig fajt med den här ena nya datorn :msn_wall:.
Använde en dumdator ett tag nu som var jättehäftig för X antal år sedan, men som gjort det jag ville och inte mer ett tag nu, fast lite långsamt. ( Sen är det visst någon stavningshjälp som ändrade "långsamt" till "ensamt" just nu ? som skall få sig en omgång.)
Rörigt som f.. i början och inte minst att ta död på ett flertal funktioner i pekplattan som vände till det mesta bara jag nuddade den med ett eller några fingrar. Den är fortfarande för nervös i min smak.
För att få in alla webbadresser så fick jag hämta Chrome och övertyga Edge om att den inte är boss för tillfället.
Ja kort sagt, det går men tar tid och får frågor som kanske skulle svaras med ja men blir nej men kan säkert ändras senare.
Man ägnar mer än en tanke åt dem som hade eller kanske fortfarande har problem att bara ta sig in på banken med typ Windows 7 eller nått däråt.
Man måste ju kunna få tycka i alla fall.... I stället för att plocka bort och ändra det man inte ville ha, så kanske man skulle få lägga till det man vill ha vartefter i stället ???

Återkommer hoppas jag ;) om jag inte går bort mig. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Har också en gammal dator som behöver bytas ut mot en ny. Min går inte att uppdatera till Windows 11, saknar kapacitet. Så jag står inför problemet med att få över alla adresser och favoriter mm
I en ny dator. Har alltid haft en stationär dator och tycker det är bra. Men de är ju dyra nuförtiden, så får väl köpa en bättre begagnad bärbar. Har väl aldrig varit speciellt intresserad av hur program och sådant fungerar. Så har väl en utmaning att ta tag i.
Hoppas allt är väl med dig JANKRO,
jag har kvar min gamla HB, så kommer säkert att bli lite funderingar framöver.
Ha det så gott.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har kört MAC sedan jag blev pensionär.
Körde PC av alla de typer och uppdateringar som förekom på jobbet. Man fick lägga dagars arbete på förstörda arbeten.
Blev totalt avig mot PC Windows etc.
Numera behöver jag aldrig lägga en massa arbete på operatiivsystemen, ev uppdatering påverkar inte alls mina filer program etc.
Har aldrig förlorat något arbete, dvs någon fil.
Något som man ständigt gjorde förr, har heller aldrig haft något som helst förstörande intrång.
datorn är bar ett rent verktyg numera, som man inte behöver lägga arbete på att hålla igång.
Bara att använda.
Jag har. tusentals kopplingscheman på radioutrustningr, skannar in dagligen, servicehandböcker ja kanske tiotusental filter.
Word på MAC står sig bra, aldrig problem med för långa WORD filer..

Klart det kan finnas fördelar med PS etc, men detta är vad jag upplever.
MAC är förstås lite dyrare, men den klarar ju att leva 3 -5 st PC:ar innan man behöver byta den.

Klart det kan känns som lite motstånd att byta system, men det är mest namnet på datorn som är skillnad när man lagt någon timme på att lära sig OS:et.

Ta inte detta som en diskussion PC relativt MAC utan är bara min upplevelse.

Kanske våga prova.....

Roysan

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min PC klarar inte Windows 11, för gammal hårdvara.

Jag kommer att bygga en ny speldator till hösten, min nuvarande är inte skylldig mig något.
Senaste uppgraderingen var en 1TB SSD och nytt grafikkort, annars är moderkort och processor från 2018.
Resten av PCn är från 2011.

Jag tycker det är görkul att speca, modda och bygga dator!

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har kört MAC sedan jag blev pensionär.
Körde PC av alla de typer och uppdateringar som förekom på jobbet. Man fick lägga dagars arbete på förstörda arbeten.
Blev totalt avig mot PC Windows etc.
Numera behöver jag aldrig lägga en massa arbete på operatiivsystemen, ev uppdatering påverkar inte alls mina filer program etc.
Har aldrig förlorat något arbete, dvs någon fil.
Något som man ständigt gjorde förr, har heller aldrig haft något som helst förstörande intrång.
datorn är bar ett rent verktyg numera, som man inte behöver lägga arbete på att hålla igång.
Bara att använda.
Jag har. tusentals kopplingscheman på radioutrustningr, skannar in dagligen, servicehandböcker ja kanske tiotusental filter.
Word på MAC står sig bra, aldrig problem med för långa WORD filer..

Klart det kan finnas fördelar med PS etc, men detta är vad jag upplever.
MAC är förstås lite dyrare, men den klarar ju att leva 3 -5 st PC:ar innan man behöver byta den.

Klart det kan känns som lite motstånd att byta system, men det är mest namnet på datorn som är skillnad när man lagt någon timme på att lära sig OS:et.

Ta inte detta som en diskussion PC relativt MAC utan är bara min upplevelse.

Kanske våga prova.....

Roysan
Ja upplevelserna är olika. Lika bekymmersfri tillvaro som du upplevt med MAC har jag haft med PC, den nuvarande är 10 år och bör väl bytas snart, Win 10 supporten upphör ju. Mina Macfrälsta släktingar tycks klara sig kortare tid utan att uppgradera.

Problem med för långa Wordfiler har jag inte stött på, men jag har bara hanterat dokument upp till c:a 120 sidor.

LottaWille

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36143
Medlemskap
2025
Hej, Jag har kört Linux sedan 90talet, visst det kraschar oxå men det lagar sig själv och väljer man tex, Ubuntu LTS så fixar systemet alla uppdateringar själv. Kör även min bryggdator med Ubuntu. Eller varför inte välja en Raspberry Pi som är lite mer behändig? Kommer att fixa till en i min HB så att jag kan se laddning och en kamera inne i husbilen. Ha en trevlig hälg allihopa.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Byggde min första dator 1994. Har blivit några stycken sedan dess. Även till släkt och vänner. Byggde en riktigt fin gamingdator för ett par år sedan, när en lokal datorbutik upphörde och mer eller mindre vräkte ut delar till fantastiska priser. Använder den till att hantera och redigera foton. Där är den suverän. Kör fortfarande Windows 10. Men till vardagsbruk har jag ett par begagnade HP Elitebook. En 12 tummare I5 i husbilen som jag knackar på nu och en 15 tummare I7 hemma. Köper dem av en tjej som tar in 2-3 år gamla HP när företag byter ut. Brukar kosta 10 till 20 % av nypriset. Betydligt billigare än de som säljs som "refurbed"! HP:s bärbara företags pc häller verkligen över tid.

Men håller med om att skruva, labba och konfigurera inte är så kul längre. Det ska bara funka. Vardagssurfandet blir alltmer iPad! Så jag förstår Mac-folket, det ska vara enkelt och stabilt!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag hittade hit igen. Nej så svårt är det inte :msn_wink: men att ändra på nästan allt som finns men inte syns i denna muppmaskin är inte så roligt. Den krävde omstart nu när jag startade upp den för den hade tydligen jobbat med något som jag inte visste om....
Omstart... utan att det kom upp en ruta att klicka på. Som tur är så finns det en sökfunktion som kan leda rätt om man har tur. Skall man behöva leta vilset efter omstart.
Skall väl kanske förklara lite mer. Dom där stora plåtburkarna ni vet.... De byggde jag om och förbättrade särskilt den sista med dubbla häftiga CD/DVD läsare/skrivare för kopiering, minneskort och fullt på hyllorna därinne.
Blev väl fulländad ungefär när CD/DVD gick ur tiden och i alla fall någon större nytta med kopiering fanns inte längre.
Några Laptoppar därefter och sedan klämde jag till med en trimmad DELL lapptop, något år gammal men ombyggd med ny SSD disk dubbla grafikkort och i7 Vpro som hade hand om allt. En sådan där rackare som man inte har en tanke på att köpa till originalpris men som sjunkit i pris som en sten bara för den inte är ny längre.
Jag hade en tanke på att klona SSD disken för något halvår sedan till en ny om den ev. skulle strejka..... Men det blev inte av för ett testprogram i datorn som testade/visade skicket på disken sa att den var nästan i nyskick, men det programmet kollar ju bara att den mår bra men vet ju tydligen inte att den kan bli sjuk och faktiskt dö några månader senare tyvärr.
Men själva datorn för övrigt mår jättebra och skall väl få en ny hårddisk så får vi se vad som hamnar på den för det finns inget kvar från den gamla att klona, (eller det finns kvar därinne men går inte att få ut utan någon sådandär firma som kan plocka ut saker ur döda ting) det får bli någon äldre Windows än 11'an i alla fall.
Nu tänkte jag att jag har alltid legat efter lite och ofta strulat lite när mina Windows har börjat gå ut och protester dyker upp med uppmaning att gör något för uppdateringar har.... upphört.
Så jag vandrade iväg till där jag köpte den förra dunderDELL'en. Det blev två till jättebra pris, varav den ena var helt ny men ändå undanskuffad från marknaden med ett flertal kompisar. En för nytta och en för nöje tänkte jag försöka med.
När det var klart och jag skulle gå så sa han.... Men jag kanske har något roligare som ev. kan vara av intresse.
En nästan ny super DELL med kärnor och diskar utan ände, som hade blivit skadad i plastskalet men fixad med nya delar. Kostade ny som en minde beg. bil, men nu kunde jag få den till priset av en medium speldator..... Suger fortfarande på karamellen fyra dagar senare, men varför skulle man köpa den, troligen så intelligent att den kan lura mig och rymma, men ändå så skall den säkert ha hjälp att få igång Windows 11 så förhållandet skulle säkert börja knaka i fogarna redan i början av bekantskapen :msn_wall: .
Det är väl lite som trimmade motorer och snabba bredbandsuppkopplingar som vi var inne på för några veckor sedan, det är inte för det behövs, det räcker ibland bara att veta att det finns om man trycker till.

Ja det får räcka så länge, skall se om jag kan stänga av den här nu i alla fall så får man helgen på sig för att övertyga sig själv att den andra nästan nya minisuperDELL'en duger och superDELL'en får stå kvar i butiken........ Eller ?

M. mycket v. h. JANKRO.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, jag hittade hit igen. Nej så svårt är det inte :msn_wink: men att ändra på nästan allt som finns men inte syns i denna muppmaskin är inte så roligt. Den krävde omstart nu när jag startade upp den för den hade tydligen jobbat med något som jag inte visste om....
Omstart... utan att det kom upp en ruta att klicka på. Som tur är så finns det en sökfunktion som kan leda rätt om man har tur. Skall man behöva leta vilset efter omstart.
Skall väl kanske förklara lite mer. Dom där stora plåtburkarna ni vet.... De byggde jag om och förbättrade särskilt den sista med dubbla häftiga CD/DVD läsare/skrivare för kopiering, minneskort och fullt på hyllorna därinne.
Blev väl fulländad ungefär när CD/DVD gick ur tiden och i alla fall någon större nytta med kopiering fanns inte längre.
Några Laptoppar därefter och sedan klämde jag till med en trimmad DELL lapptop, något år gammal men ombyggd med ny SSD disk dubbla grafikkort och i7 Vpro som hade hand om allt. En sådan där rackare som man inte har en tanke på att köpa till originalpris men som sjunkit i pris som en sten bara för den inte är ny längre.
Jag hade en tanke på att klona SSD disken för något halvår sedan till en ny om den ev. skulle strejka..... Men det blev inte av för ett testprogram i datorn som testade/visade skicket på disken sa att den var nästan i nyskick, men det programmet kollar ju bara att den mår bra men vet ju tydligen inte att den kan bli sjuk och faktiskt dö några månader senare tyvärr.
Men själva datorn för övrigt mår jättebra och skall väl få en ny hårddisk så får vi se vad som hamnar på den för det finns inget kvar från den gamla att klona, (eller det finns kvar därinne men går inte att få ut utan någon sådandär firma som kan plocka ut saker ur döda ting) det får bli någon äldre Windows än 11'an i alla fall.
Nu tänkte jag att jag har alltid legat efter lite och ofta strulat lite när mina Windows har börjat gå ut och protester dyker upp med uppmaning att gör något för uppdateringar har.... upphört.
Så jag vandrade iväg till där jag köpte den förra dunderDELL'en. Det blev två till jättebra pris, varav den ena var helt ny men ändå undanskuffad från marknaden med ett flertal kompisar. En för nytta och en för nöje tänkte jag försöka med.
När det var klart och jag skulle gå så sa han.... Men jag kanske har något roligare som ev. kan vara av intresse.
En nästan ny super DELL med kärnor och diskar utan ände, som hade blivit skadad i plastskalet men fixad med nya delar. Kostade ny som en minde beg. bil, men nu kunde jag få den till priset av en medium speldator..... Suger fortfarande på karamellen fyra dagar senare, men varför skulle man köpa den, troligen så intelligent att den kan lura mig och rymma, men ändå så skall den säkert ha hjälp att få igång Windows 11 så förhållandet skulle säkert börja knaka i fogarna redan i början av bekantskapen :msn_wall: .
Det är väl lite som trimmade motorer och snabba bredbandsuppkopplingar som vi var inne på för några veckor sedan, det är inte för det behövs, det räcker ibland bara att veta att det finns om man trycker till.

Ja det får räcka så länge, skall se om jag kan stänga av den här nu i alla fall så får man helgen på sig för att övertyga sig själv att den andra nästan nya minisuperDELL'en duger och superDELL'en får stå kvar i butiken........ Eller ?

M. mycket v. h. JANKRO.
Låter ju som att du är bra sugen! Köp den då...!

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
På något sätt är det som att man vill ha det som ligger över det man vill betala. Ungefär som en nyare blankare och alldeles för dyr bil.
Man tänker att den ska kunna fungera i tio år framåt, och förhoppningsvis inte krångla en enda gång. Men som med de gamla bilar jag köper, kommer reparationer och lite krångel.
Dator världen är för mig en värld jag går vilse i, mina kunskaper räcker inte riktigt till. Så när jag kommer att köpa en nyare dator får jag lita på rekommendationer.
Men oftast innebär det en högre kostnad än jag egentligen vill betala.
Då tänker jag att egentligen skulle jag kunna klara mig med en surfplatta.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Skaffa en NAS för egen data. Det är ju denna som är viktigast.
Passar som datahållare till alla datorer. För cirka 10 tusen får man nu en med åtminstone två hårddiskar med raid 1(samma data på båda) eller med fyra raid 5 osv. Går en disk sönder så är det bara att byta och data kopieras.
Sedan fungerar kanske inte gamla program på en ny dator varför den kan behållas för dessa data.
Fundera också på hur allt som är av intresse för följande generationer skall bevaras. Egentligen är det trycka det allra säkraste. Vad händer med data på floppydiskar, CD, gamla hårddiskar etc.
Själv har jag QNAP som fungerar väl, men det finns flera märken.

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Den som vill väcka liv i en gammal dator, får ta sig en titt på Linux, t.ex Linux Mint eller Ubuntu.

Man måste kanske byta en del program, men allt finns och är i de flesta fall lika bra eller bättre än Windows-varianterna. Och förstås både fria och gratis. Svårigheten är om man låst in sig i ett visst företags filformat eller tjänster, då kan det bli svårt. Eller om man måste ha ett visst specifikt program som bara finns till Windows. (Många såna program går dock att köra med hjälp av Wine.)

Det jag ser som största fördelarna är
  • Slipper reklam och försöka att lura mig att uppgradera till betalversioner
  • Smidiga uppdateringar utan omstarter och helt automatiska om man vill
  • Min gamla bärbara med Linix Mint är snabbare än min nyare jobbdator med Windows
  • I princip alla program finns att installera från ett ställe, men där kanske Windows äntligen kan erbjuda samma sak?
  • Inga krav på registeringar eller tjänster man måste ha.
  • Valfrihet!
Sen är mitt andra tips att redan i Windows börja använda de fria program som finns som alternativ, typ Libre Office, LibreCad, FreeCad, Inkscape, Gimp och liknande. Då är det lättare att slopa Windows när datorn börjar bli seg eller licensen blir dyr.

Just my 2 cent!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Den som vill väcka liv i en gammal dator, får ta sig en titt på Linux, t.ex Linux Mint eller Ubuntu.

Man måste kanske byta en del program, men allt finns och är i de flesta fall lika bra eller bättre än Windows-varianterna. Och förstås både fria och gratis. Svårigheten är om man låst in sig i ett visst företags filformat eller tjänster, då kan det bli svårt. Eller om man måste ha ett visst specifikt program som bara finns till Windows. (Många såna program går dock att köra med hjälp av Wine.)

Det jag ser som största fördelarna är
  • Slipper reklam och försöka att lura mig att uppgradera till betalversioner
  • Smidiga uppdateringar utan omstarter och helt automatiska om man vill
  • Min gamla bärbara med Linix Mint är snabbare än min nyare jobbdator med Windows
  • I princip alla program finns att installera från ett ställe, men där kanske Windows äntligen kan erbjuda samma sak?
  • Inga krav på registeringar eller tjänster man måste ha.
  • Valfrihet!
Sen är mitt andra tips att redan i Windows börja använda de fria program som finns som alternativ, typ Libre Office, LibreCad, FreeCad, Inkscape, Gimp och liknande. Då är det lättare att slopa Windows när datorn börjar bli seg eller licensen blir dyr.

Just my 2 cent!
Har en drygt 20 år gammal HP med 2GB ram som fortfarande funkar utmärkt med Mint. Har dock inte ork just nu att konvertera. Sitter ganska fast i Microsoftträsket! Men Linux är förbaskat stabilt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Passar som datahållare till alla datorer. För cirka 10 tusen får man nu en med åtminstone två hårddiskar med raid 1(samma data på båda) eller med fyra raid 5 osv. Går en disk sönder så är det bara att byta och data kopieras.
Sedan fungerar kanske inte gamla program på en ny dator varför den kan behållas för dessa data.
Fundera också på hur allt som är av intresse för följande generationer skall bevaras. Egentligen är det trycka det allra säkraste. Vad händer med data på floppydiskar, CD, gamla hårddiskar etc.
Själv har jag QNAP som fungerar väl, men det finns flera märken.
NAS och/eller molnlagring för filer är ett måste. Det optimala är som när man byter iPhone, eller iPad. Lägg den nya bredvid den gamla och följ instruktionerna. Häll upp en öl medan information tankas över. Klart. Skulle den gamla enheten vara trasig kan ändå all info tankas över, om man valt iCloud som backup. Sen är man givetvis ganska låst vid leverantören, dvs Apple i detta fallet! För mina pc har jag både NAS och molnlagring, OneDrive. För bildhantering kör jag Adobe Lightroom över nätet med molnlagring. Så jag sitter egentligen fast i tre leverantörer, Microsoft, Adobe och Apple! För säkerhets skull har jag en Android platta också! Det är nog dags att börja slänga bekvämligheten överbord och sanera. Det är ju inte helt gratis! …Kanske Linux fullt ut. Utom iPhone och iPad.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag är inne på min andra NAS, inte för att den gamla la av, utan jag ville ha smidigare access. Idag når jag min nu säkert 10år gamla NAS via webbläsaren snabbt o smidigt, men har även några molntjänster.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
En NAS med raid er ikke altid sikker.
For en del år siden købte jeg en sådan, og det fungerede fint. Der kom også flere opdateringer.
Men pludselig en dag kunne jeg ikke få forbindelse til den primære harddisk. Jeg skiftede naturligvis rundt og erstattede den dårlige med en ny harddisk som nummer 2.
Det gik i en periode men så kunne jeg ikke få forbindelse til noget som helst.
Et datafirma kunne ikke rede mine data som hovedsageligt var billeder.
Jeg har naturligvis købt en ny NAS, men læren er at udskifte NAS huset rundt hvert tiende år, så du ikke får problemer med for nye PC styresystemer og for gammelt NAS hus.
PS! til alt held lå alle.mime billeder på min moders PC

Toppen