• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

När vi nyligen fick se vår nya bil för första gången så visar det sig att det enbart sitter en Truma Combi 6 med gas som panna, vi fick aldrig någon info från vare sig återförsäljare eller från Detlefhs kataloger att det fanns en modell om heter Combi 6E som även har en elpatron så man när man står vid stolpe kan köra 230v och spara gas.

Vi känner oss lurade faktiskt för vi hade ju givetvis valt E modellen med både el och gas.

Det verkar ju inte gå att kompletera med elpatron utan man måste väl byta hela pannan anatar jag??

Bilen är en Detlefhs 6971 DB 2009.

Vi funderar nu på vad vi skall göra!

Jag har inte betalt bilen ännu.
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Vi fick frågan om vi haft husbil innan när vi skulle beställa och vi sa nej eftersom vi inte har någon direkt erfarenhet av det.

Man kan inte ålägga en oerfaren köpare att besitta sådan kunskap att man kan svära sig fri som återförsäljare.

Återförsäljaren skulle i vårt fall haft den kunskapen om flera olika modeller på pannan att han skulle upplyst oss om de olika alternativen.

Vi påtalade att planerna var och campa mycket vid stolpe varvid man torde kunna förutsätta att säljaren då skulle föreslagit ovanstående modell då detta är en väsentlig del av själva husbilsfunktionen.

Säljaren har medgivit att ett misstag har skett då han underlät att upplysa oss om de olika modellerna.

Vi ska dock enbart sommarcampa, vår-sommar-tidig höst så det är möjligt att det går att lösa med 2 st tuber med automatisk switch mellan drifttub och reserv för att klara vattenuppvärmining under sommaren.

Vi plannerar även den del utlandssemester, med alla problem med utländska tuber och adapters och gud vet allt.

Hej, det behöver inte vara så jobbigt med gasolen utomlands. Firma i Gbg säljer en adapter som går att koppla till motorgas LPG. Fungerar inte på motorvägar men väl på landsbygd i Franrike och i viss mån i Tyskland. Ej i Spanien!! Köp en spanska tub och en "Tyskkoppling " till den så fungerar det bra. Många ställen i exv Portugal kan fylla mot svenska och tyska kopplingar. Ibland kan man lämna in sin svenska flaska på en gasoldepå och få den fylld på 1-2 dagar. I Burg finns en försäljare som "alla" kopplingar.
Andra kan säkert ge Dig andra tips. Beträffande elpatron så fungerar en liten värmefläkt lika bra när man står på ström. Köp en termostat!
God tur!
Lasr
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Har eiet 6 bobiler og ingen med el.patron. Føler absolutt intet behov for den.

Kjøp istedet en tankfylle flaske og adapter for hele europa. Da kan du kjøre rundt med en gassflaske og fylle den når du passerer en lpg stasjon i hele europa.

En slik flaske med tre adaptere koster i norge ca 2500,- og en fylling koster i norge ca 120,-. En fylling i kroatia kostet meg ca 90,- i sommer.

Med denne løsningen klarer vi oss fint med EN flaske i bilen, og sparer ca 25 kilo vekt bare på dette!.

:)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Hej!

När vi nyligen fick se vår nya bil för första gången så visar det sig att det enbart sitter en Truma Combi 6 med gas som panna, vi fick aldrig någon info från vare sig återförsäljare eller från Detlefhs kataloger att det fanns en modell om heter Combi 6E som även har en elpatron så man när man står vid stolpe kan köra 230v och spara gas.

Vi känner oss lurade faktiskt för vi hade ju givetvis valt E modellen med både el och gas.

Det verkar ju inte gå att kompletera med elpatron utan man måste väl byta hela pannan anatar jag??

Bilen är en Detlefhs 6971 DB 2009.

Vi funderar nu på vad vi skall göra!

Jag har inte betalt bilen ännu.

Var inte så negativ om ni inte ligger på camping hela tiden för då förstår jag vintercampare. Och den elpatron som finns ger inte samma flås som ett elelment ger som man kan köpa billigt. Inget att ångra, beställde inte med denna tillsats och ångar mig inte.
Men alla är olika. Från någon som redan vet detta: även om vi inte är så imponerade över elpatronens prestanda. Är det minusgrader så är det bäst att använda gasen.


MvH
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Måste i så fall vara en gammal modell. Dagens Truma Combi 6 har både el och gas. Det är ju därför den heter "Combi".
Är du säker på att det inte är en Trumatic E 2400?

Alde - Mobile & Marine
Combi står för att vattentanken är integrerad i värmare och inte som en boiler bredvid.
Och jag gör av med knappt 1,5 tuber/år ca 350:- så man måste ta ca 10-12 år för att räkna hem detta med el och vara en inbiten vintercampare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50618

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Hej,

Jag är pigg på att bygga om min Combi 6 panna med en eltillsats.

Vet du vilka delar jag behöver beställa?
Var köper jag dem?


Tack på förhand
Carl
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Tror det är sunt att fundera över om det verkligen är så otroligt viktigt med elpatron på pannan, egentligen.
Vi levde själva i flera år med en 4 kW (Truma C4002) modell utan elpatron tidigare i vår alkovbil och upplevde inte det
som begränsande på något sätt.

Kör man vinter (som vi alltid gjort) så går det fint att komplettera med ett eller ett par
effektiva/tysta fläktelement. Har du plats så monterar du en Kickspace i lämplig låda
eller i eventuellt dubbelgolv. På så sätt kompletteras ju pannan på ett bra sätt och
minimerar gasolförbrukningen.

Kör man bara 3-säsongers så skulle jag nog hellre rekommendera att investera i en modern AC till huset, som kan
köra både kyla på sommaren och värme på ruggiga dagar vår och höst när man har kontakt med en elstolpe.
Kompletterar även då pannan på ett bra sätt.

Flera uppvärmningsalternativ har sina fördelar om ett av dem strular !

Känns faktiskt som ett klart intressant och alternativt investeringsalternativ.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Kollade detta för min första bil. Tillsatsen var jättedyr, det var ett svenskt företag som tillverkade och sålde de. Att göra jobbet på verkstaden + delarna var i klass av 30-40000:-..... Det var då det.

Så vi köpte en bra elvärmare med tyst fläkt (se ovan), och om sanningen skall fram, så var det bättre än Trumas fläkt som låter och var inte speciellt effektiv.

hälsning
jyrki
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Säljaren har nu kommit med ett förslag:

Dom tar vår panna och sätter in en ny Combi 6E, vi får betala 10 tusen i tillägg,

Jag funderar dock på att köra med dubbla tuber med automatisk switch istället för jag tycker det blir för dyrt ändå.

Tror man klarar sig ett bra tag med dubbla tuber.

Vad tycker ni?

Hej!
Vi har en 68-71 och bara gasvärme, fungerar perfekt då vi inte vintercampar har ändå köpt en värmefläkt ifall att, men aldrig behövt använda den.
Har även 2 plattors elspis som vi använder när vi står vid el-stolpe
/Pelle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Hej,

Jag är pigg på att bygga om min Combi 6 panna med en eltillsats.

Vet du vilka delar jag behöver beställa?
Var köper jag dem?


Tack på förhand
Carl

Sorry men Combi-pannorna går inte komplettera med elpatron utan byte av hela pannan är det som gäller.

Tyskland ca. 25.000kr
Sverige ca. 35.000kr

Dyker upp trådar med denna fråga med jämna mellanrum, se t ex:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t82394/
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Kollat mer på denna nu.

För mig finns det ingen anledning att köpa combi 6 E, combi 4 E skulle räcka gott. Combi 4 E har samma elpatron 900W/1800W så det är bara på gas en 6 har större effekt och på gas har jag aldrig vart nära att behöva alla 6kW!!

Då kommer man undan med 1789€ och då får jag dessutom CP Plus på köpet!!
truma combi 4 E CP plus Heizung & Boiler trumatic NEU & OVP, Rechnung m. MwSt | eBay

Kan va ett tips för fler som inte använder husbilen under -10.
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Tänk att om det är riktigt kallt så räcker det inte att köra värmaren på el utan ni får stödköra med med gasolen ändå.
Jag hade valt att ha en kupevärmare med mig då jag står på el.:)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Tänk på att en kupefläkt inte kommer åt att värma garage, dubbelgolv (om det finns) etc. Så om det är minus grader bör gasolvärmen inte stängas av utan använd kupefläkten som tillägg, men inte så mycket att den slår av termostater till gasolvärmen annars frysrisk på vissa ställen...
 
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Kupé-värmare gör heller inte varmvatten på 230V.

Sen kommer fördelar som CP Plus och andrahandsvärde till också.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55359

Guest
Sv: Ny bil med Truma Combi 6-enbart gas/ Lurad???

Tänk att om det är riktigt kallt så räcker det inte att köra värmaren på el utan ni får stödköra med med gasolen ändå.
Jag hade valt att ha en kupevärmare med mig då jag står på el.:)

Än så länge, under 6 år, har vi inte behövt stötta el-värmen med gas. Vi valde dock att flytta in i gästrummet när vi renoverade sovrummet när det kröp under -19 på nätterna. Sov i husbilen med endast 1800W 230V fram tills dess. Annars står bilen undanställd vid årstiden med minus-grader.
 
Toppen