• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyårsnöje

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Just nu sitter jag i ett grustag.. Långt från bebyggelse då mina båda hundar är himla skott rädda..
Då är det bra att ha något att göra..... Så jag tog med mig min dator som jag lämnade kvar när jag körde söderut för mer än 10år sedan....
Vid den tiden byggde jag lätt en dator med lösa delar..... Och laddade in alla program som behövdes....
Men nu har datorn inte varit igång på mer än 10år.... Det första jag "lagade" var att byta det lilla 2030 batteriet som håller tiden i minnet... Och på vissa moderkort så håller de också biosen och/eller dina ändringar i biosen....
Efter en del pillande fick jag även startbilden och sen kom jag in i biosen... Tiden var fel så den ställde jag... Första priotet att starta satte Jag på en dvd..... Har också provat cd i biosen som första priotet......
Datorn har fått en ny ssd hårddisk och biosen har hittat den....
Jag försöker starta med Windows 7 och hoppas datorn tar in programmet... Men hur jag än gör så kommer denna bild upp..... Vad gör jag för fel?
IMG_20201231_184651_BURST004.jpg

Kanske skulle göra annat denna dag?
 
F

F.d. 22252

Guest
Men du måste ju ha prio 1 på hddd , annars om du har en bra sticka med boot på så kan man ju dra ingång den på den.
Oftast så blir man bara trött på eländet till slut. Det är bara att hoppas att det löser sig.
Problemet brukar ofta var att programvaran vill ut på internet för att ladda ner oändliga uppdateringar av program man inte använder. Hoppas du får ett nytt gott år och dina hundar mår bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men du måste ju ha prio 1 på hddd , annars om du har en bra sticka med boot på så kan man ju dra ingång den på den.
Oftast så blir man bara trött på eländet till slut. Det är bara att hoppas att det löser sig.
Problemet brukar ofta var att programvaran vill ut på internet för att ladda ner oändliga uppdateringar av program man inte använder. Hoppas du får ett nytt gott år och dina hundar mår bra.

Jag provade det.. . Men fick samma svar... Nu är ju hårddisken ny och oformaterad... För tio år sedan använde jag en diskett... Men den har jag inte längre... Och det går inte heller att köra via usb då den valmöjlighet finns inte i biosen....
Båda hundar sover gott här i stenbrottet.....Skall själv snart lägga mig för sista gång detta år..
Så jag önskar dig och alla här på hbk ett gott slut på året... Vi hörs nästa år :rolleyes::twitcy:IMG_20201231_151145.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...
Jag börjar året med att se om jag kan ladda in Windows på den nya sdd hårddisken.... Har kommit så långt att setup börjar (kopplade in en extern dvd) ..... Men när datorn skall Expanding Windows files så vägrar den och sen kommer ett meddelande att min hårdvara stämmer inte...
Shit tänker jag.... Var det inte så under en tid att bytte man en hårdvara så fungerade Windows inte... Windows hade lagt in så att programmet känner igen din hårdvara... Hoppas Verkligen inte det är så nu. :confused:... Hur jag än gör så kommer samma meddelande upp.... Så jag börjar trycka på alternativ reparera Windows... Men datorn vägrar... Jag prova olika sätt om och om igen.... Utan resultat..
Så jag ger upp och börja skriva här om hjälp....
Medan jag skriver ser jag plötsligt att nu har 3% laddat.. Wow tänker jag de laddar in Windows... Jag vågar inte röra musen eller tangentbordet för rädslan att den skall avsluta inladdningen... Och några min senare så är Windows 7 klar att användas...
Men jag undrar fortfarande vad jag gjorde för att det skulle fungera.. ..
IMG_20210101_143042.jpg
IMG_20210101_143456.jpg
IMG_20210101_144034.jpg
IMG_20210101_142309.jpg
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag gissar på att när du väl gav upp och letade hjälp här så fick dattan chansen att " tänka" klart och börja med det den ville.
Den fick helt enkelt tid.

Har egentligen ingen som helst koll på datorer, så det är min killgissning.

Gott Nytt År
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det där med byte av hårdvara känner jag igen. Jag hade en dator som kraschade. Fick ett nytt moderkort på garanti. Den kraschade igen efter att garantin hade gått ut. Det gick inte att använda recovery skivorna. Licensen på det nya moderkortet överensstämde då inte med backupen. Det var för länge sen i dator värden när man hyrde dator genom jobbet.

Kul att du verkar ha lyckats med din dator.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gissar på att när du väl gav upp och letade hjälp här så fick dattan chansen att " tänka" klart och börja med det den ville.
Den fick helt enkelt tid.

Har egentligen ingen som helst koll på datorer, så det är min killgissning.

Gott Nytt År

Gott nytt år på dig också.....

Tänk så bra det hade varit om det var så.... Men tyvärr är det inte så enkelt.... Bara att komma till den punkt där datorn accepterade att installera programmet tog mig över en tim... Med många stopp och omstart...
Nu är i vart fall Windows installerad.... Så framöver måste jag hitta på nätet alla program för moderkortet.... Och sen leta program för video kort och ljudkortet.... Samt för wifi....
Men med en sak i taget kommer man långt :spinny: :bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det där med byte av hårdvara känner jag igen. Jag hade en dator som kraschade. Fick ett nytt moderkort på garanti. Den kraschade igen efter att garantin hade gått ut. Det gick inte att använda recovery skivorna. Licensen på det nya moderkortet överensstämde då inte med backupen. Det var för länge sen i dator värden när man hyrde dator genom jobbet.

Kul att du verkar ha lyckats med din dator.

Tack... Nu har jag visserligen byggt och reparerat många datorer tidigare i livet... Mest på 1900- talet...
Men detta är första gången jag försöker med en dator som har ståt i en källare i över 10år och där orginal hårddisken inte finns....

Glömde skriva att under försöket så kom jag 2 ggr in i dospromten..... Och skrev där comandon... Setup.... Kanske det var här spärren släppte :rolleyes: :bye:
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Troligen så behöver du ha rätt drivrutiner till den nya hårddisken om det är Windows 7 du ska installera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Troligen så behöver du ha rätt drivrutiner till den nya hårddisken om det är Windows 7 du ska installera.

Nja... Det gick ju bra tillslut att ladda in Windows 7 på den nya sdd disken... Men nu saknar jag drivrutinerna för moderkortet så jag får inte igång ljud, internet, videokortet mm... :swoon:
 
F

F.d. 22252

Guest
Borde gå att hitta på nätet för din dator, jag nedgraderade från 10 till 7 och fick tag på allt på på en sida i usa. flera som gjort samma.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Borde gå att hitta på nätet för din dator, jag nedgraderade från 10 till 7 och fick tag på allt på på en sida i usa. flera som gjort samma.

Jodå... Det finns en massa "skumma" sidor där du tror att du laddar ner just det du ville ha....
Detta är ett Asus moderkort så jag hittar nog det mesta på deras hemsida... Hoppas jag :rolleyes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hoplåsningen beror det på vilken Windows version man köper.
En billig läser ihop sig med hårdvaran vilket gör att man sedan inte kan bygga om datorn eller flytta hårddisken till en annan dator (kopieringsskydd).
Har varit så åtminstone sedan Win95, och är så på win10 (på de kopior jag stött på).
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hoplåsningen beror det på vilken Windows version man köper.
En billig läser ihop sig med hårdvaran vilket gör att man sedan inte kan bygga om datorn eller flytta hårddisken till en annan dator (kopieringsskydd).
Har varit så åtminstone sedan Win95, och är så på win10 (på de kopior jag stött på).
Det var den här typen av onödiga problem som gjorde att jag gick över till linux för ett antal år sedan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Installasjon på gamle maskiner er kun Linux, Windows får holde seg til de nyeste med windows certifisert hardware. Litt spennede med Windows X som kjører på ARM arkitekturn - skulle muligens teste den på RPI :D
 
Toppen