• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nuvi 660 FM visar hastighetsbegränsning 8 km/h

F

F.d. 3

Guest
Har ett 'problem' med att Nuvi visar fel information, nämligen 8 km/h på vissa genomfarter. Bl.a. visas detta i Bispgården. Rensade navigatorn från fartkamera filerna i dag. Har förbockat egna intresseplatser och fartkameror i varningar under ikonen larmade positioner ... likafullt kom '8 km/h' upp under genomfart i Bispgården i dag.

Skall försöka 'bocka av' fartkameror enligt ovan på hemresan och se vad som händer.

I vilket fil finns denna fel-info lagrad ?? ... någon som vet ?
Har uppdaterat både programvara och kartmaterial helt nyligen.
Felet fanns före uppdateringen och blev nästan värre efteråt.

Tacksam för synpunkter och råd.

//kaj

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Nuvi 660 FM visar hastighetsbegränsning 8 km/h

Jag har samma problem på min 660 FM
Sonny

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns en 8 med i någon av dina POI:s tex OKQ8!

F

F.d. 3

Guest

Godmorgon!

Har funderat på 'knarrevik's inlägg. Försökte tänka till ifall det finns en OKQ8 mack i närheten av 'fartvarning 8km/h' ... och ja, så är det. Kan det vara så att Garmin tolkar Q som ett @ därav varningen ??!! Skall ändra OKQ8 till OK så hoppas jag att problemet är löst. Återkommer hur det utfallit.

//kaj

Senast redigerad av en moderator:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej!

Hur fick ni bort Fartkamera filerna från er Garmin.
Har en Garmin 760.

Vill koppla ut den inför semesterresan till Europa.

Har kopplat in den till datorn, men vilken filändelse har fartkamerafilerna?

Någon?:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Mitt råd är att inte ta bort de fasta fartkameravarningarna. Det är väldigt lätt gjort att glömma vilken hastighet som råder alla gånger, då är varningen guld värd. Fasta varningar för trafikkameror i Schweiz och Tyskland är inte inlagda från början men om du lagt in egna kör du POI-loader som vanligt och lägger bara in de POI:s som du önskar. De gamla POI:sen raderas eller skrivs över.

Egentligen handlade tråden om varför navigatorn varnar vid 8 km/tim och förklaringen är som jag tidigare nämnt att siffran 8 finns i någon POI, tex OKQ8.

Senast ändrad:
F

F.d. 3

Guest

Vill tacka 'knarrevik' för tipset om OKQ8 ... ändrade till OK och 'problemet' är löst.

Tack än en gång
//kaj

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Då fick ni göra denna ändring i datorn och sedan köra in det i navigatorn igen för man kan väl inte ändra det i navigatorn ?

Det blir ju många ändringar eller ?

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Jag var inne och kollade filen OKQ8 står bara i rubriken hos mig, men csv-filer går att öppna med Anteckningar och då kan man ändra/redigera med sök och ersätt.
(högerklicka på filen)

Toppen