• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu blev jag ledsen.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nu blev jag ledsen.

Vi har redan, om jag minns rätt kanske 60.000 husbilar av väldigt olika typer i
Sverige,så att upprätta ett register om var chassienumret är instansat och hur man kommer åt det kräver nog ganska omfattande research och därmed stora kostnader. Det är ju inte så att bilprovningen vill veta chassienumret, det vet dom redan, utan de skall kolla att det är rätt fordon som är inne för besiktning. Sedan tycker jag att hela diskussionen är ganska typiskt svensk, det är alltid "någon annan" som skall veta, kunna, fixa, men det får inte kosta något, enligt övriga diskussioner här på forumet, Då kommer ju omedelbart ord som ocker och liknande till användning.
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Vi har redan, om jag minns rätt kanske 60.000 husbilar av väldigt olika typer i
Sverige,så att upprätta ett register om var chassienumret är instansat och hur man kommer åt det kräver nog ganska omfattande research och därmed stora kostnader. Det är ju inte så att bilprovningen vill veta chassienumret, det vet dom redan, utan de skall kolla att det är rätt fordon som är inne för besiktning. Sedan tycker jag att hela diskussionen är ganska typiskt svensk, det är alltid "någon annan" som skall veta, kunna, fixa, men det får inte kosta något, enligt övriga diskussioner här på forumet, Då kommer ju omedelbart ord som ocker och liknande till användning.

Det är väl inte i efterhand som det skall göras utan vid reg/typbesiktning så måste det vara en lätt uppgift. Det var så min tanke var, inte att krångla till det.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Nu sitter ju chassinumret på samma plats på alla bilar som bygger på samma chassi och så många olika chassin byggs det inte på.
80-90% är ju exempelvis byggda på Fiat Ducato..
Det som kan skilja mellan de helintegrerade husbilarna är ju bara hur man kommer åt att se numret. En normalbegåvad besiktningsman skall ändå kunna hitta fram till chassinumret. Ja, förutsatt att han försöker..

Förmodligen visste besiktningsmannen inte att numret sitter på sin vanliga plats på chassit. Något en van besiktningsman självklart lärt sig efter några besiktade husbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nu blev jag ledsen.

Som sagt, med lite eget initiativ kan man ta reda på var chassienumret sitter på den egna bilen, så är problemet löst. Det bör stå i manualen. Om besiktningsmännen skall leta efter saker och ting på och i bilarna kommer ju bara besiktningskostnaderna att gå upp ytterligare, och det är det väl ingen som vill?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Alla som importerat egna bilar utanför eu vet att man kan sätt chassinumret nästan var man vill, 3st. ska det finnas, jag har slipat och stansat in åtskilliga nummer på jänkare.
skulle jag sen kräva av besiktningsmannen att han borde veta var jag satt dessa så fick han säkert ett stort hjärnsläpp, skulle inte komma på tanken att be han "du får väl leta". :msn_weird:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nu blev jag ledsen.

Hej, det här påminner mig om när det blev obligatoirskt med bilprovningens löjliga "gasoltest".
Jag var och besiktade en husvagn, och de började i vanlig ordning att fummla med kranar slangar och inkoppling av sin pump före tryckregulatorn.

"Hörru, mätklockan får inte plats i din lilla gasolkoffer.......... Och du vet, om vi inte kan kolla att det är tätt så kan vi inte godkänna husvagnen."

Jag blev enbart irreterad och sa ungefär.
"Om det har blivit lag på att ni skall kolla gasolen och debitera flera hundra kronor för den påtvingade testen så kan jag tyvärr inte acceptera att ni inte klarar av det utan ni får fixa det bäst f... ni vill, annars betalar jag inte, och åker inte heller härifrån förrän det är klart."

Hur de sadan kall kunna veta när ägaren inte vet är frågan. Men till stor del tycker jag att problemet är deras när ägaren inte har en aning.

M.v.h. JANKRO.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Hittills i år är 89,42 % av alla nyregistrerade husbilar baserade på fiat Ducato eller dess syskon (Citroën och Peugeot). På samtliga dessa bilar är chassinumret placerat på samma ställe på originalchassiet.

3 nyregistrerade husbilar (av 3.666) är baserade på USA-chassier där numret, enligt tidigare inlägg, kan stansas ""nästan var man vill".

What's the problem???
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Krävde dom ombesiktning eller bara kontroll? Viss skilnad
 
Senast ändrad:

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Uppgiften på bilens chassinummer finns ju både på registreringsbeviset och på appen från Transportstyrelsen. "Mina fordon". Under rubriken "Fordonsuppgifter" står bilens chassinummer.

Varför ska man krångla till det vid en besiktning?

Skulle möjligtvis vara en stulen husbil av exakt samma modell, med stulna nummerplåtar från en likadan bil.
Sannolikheten kan inte vara speciellt hög, jämförelsevis med vanliga personbilar som det finns betydligt fler av.

Om jag inte missminner mig så finns chassinummret synligt i framrutans nedre vänstra hörn. De brukar räcka när jag besiktigar mina vanliga personbilar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nu blev jag ledsen.

Uppgiften på bilens chassinummer finns ju både på registreringsbeviset och på appen från Transportstyrelsen. "Mina fordon". Under rubriken "Fordonsuppgifter" står bilens chassinummer.

...

Om jag inte missminner mig så finns chassinummret synligt i framrutans nedre vänstra hörn. De brukar räcka när jag besiktigar mina vanliga personbilar.

Chassinumret syns dessutom i den lilla handdatorn, som besiktningsmannen använder.

Besiktningsmannen kan alltså på många sätt få reda på vilket chassinummer bilen ifråga har.

Enda sättet att säkerställa att det är rätt fordonsindivid som inställts till besiktning är dock att avläsa det instansade chassinumret (en plåt i motorrummet kan ju bytas ut) och jämföra detta med den information han redan har.

(Om så inte sker, kan man ju tänka sig att en person med en bil som inte skulle klara besiktningen lånar en en likadan bil som är i bättre skick...)

På en bil från 2004 finns (förmodligen) inget chassinummer synligt genom vindrutan.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Nu blev jag ledsen.

Det är rätt kasst läge om man har skickebud som kör in och besiktigar bilen .
Då kan inga frågor besvaras och bilen bli underkänd pga av det.
Totalt och helt otänkbart.
Om inte bilprovningen kan vem ska då kunna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nu blev jag ledsen.

Man kan ju kanske informera skickebudet före, eller i värsta fall, använda telefon?! :D
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Nu blev jag ledsen.

På våran sitter numret innanför höger framhjul ( på balken )utifrån sett.

Hälsningar
 
Toppen