• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det mera krut i HB'n.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Idag vred jag kolven i pumpen & vips så blev det lite mera krut i motorn. På förra HB'n satte jag in en kolv från Autostable till en kostnad av 2900:-. Genom att idag vrida kolven 180 Grader & återmontera så fick jag samma effekt & då helt GRATIS (som Sir Mclaine skriver). Mycket enkel åtgärd för att få en bil som orkar mer & är trevligare att köra.:)

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Jaja mera hästar känns bättre. Men jag som har 75hk och där en del lider av ålderskrämpor så det hjälper inte att jaga på, vad ska jag göra i en trafik som verkar gå ut på att vara så kort tid på vägen som möjligt.
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och bränsleförbrukningen också likaså slitaget på motorn och växelådan diffen och däck och bromsar.
Alla merkostnader verkar OK bara man kommer fram fortare och slipper köra bil?
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Fortare har jag inga önskemål om men lite mer vrid i uppförsbackarna hade ju inte skadat :cool:

Resan är målet för mig, har oftast inget slutmål förutom hem så då kan man ta det lungt och stanna å kika på det som ser spännande ut.

Vad menas med att vrida kolven i pumpen? Var kan jag hitta info om det, har jag inte hört talas om förut?

Brukar bara ställa på pumpen lite så det svartryker lite lagom som en diesel ska göra :mcride:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Det jag gjort har inte med hastighet att göra utan med mer vridmoment även om man får högre hastighet på köpet. Att vrida kolven går bara att göra om dieseln har mekanisk insprutning. Uppe på pumpen sitter ett lock med 4 skruvar. Lossa skruvarna & plocka bort locket. Lyft upp membranet. I membranet sitter en kolv. Vrid membranet & kolven 180 grader samt ta bort den plastbricka som finns där. Sedan återmontera. Klart!
OBS! Detta förutsätter att det är en Bosch-pump & att kolven är excentrisk.

Bennie
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

God morgon vänner
Jag har en fiat 2,5 jtd tror jag den heter från 1995, går det att göra något åt den?
Tror det är 116 hästar som är trötta.
MVH KEJO
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.711
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Tänk bara på att värmeutvecklingen i förbränningsrummet kan öka ganska dramatiskt om pumpen "skruvas upp" för mycket.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Nu blev det en trimtråd - det var länge sedan!
Bensann har en 2.8 TD och så finns det 2.5 TD helst då från Sofim som är mer trimbara och tål det mer än alla franska 2.5 liters spisar. Med relativt enkla åtgärder som tex vrida kolven, (fast jag har aldrig gjort det för jag har inte haft den modellen av bil) så kan man få ut mer hästar och vridmoment. Att öka bränslemängden något samt montera en riktigt IC borde öka effekten & vridet kring 10- 15 % utan vidare. Det märks tydligt i bekanta backar och fö. i bilens beteende. Bilar har ju balanserats från fabriken med effekt och vikt, kontra utväxling, och det minsta lilla som man ändrar ekvationen upplevs markant av piloten...
Nästa steg om man vill ha mer, är att öka turbotrycket. Inget av dessa åtgärder är något extremt som SBP sågar ned och ger körförbud.
Men innan man börjar trimma huset, så skall man se att det fundamenta är riktigt. Dit hör ventilspelen, spridarnas öppningstryck, tändningen, Oljetryck, nya filtrar, och allt annat som hör till basvården av motor och växellåda. Sedan kan man hämta in dessa extra hästar och få en ny tändning på husbilslivet. Ibland går bilen också billigare när man trimmat, hur det nu kan komma sig? Men vad jag förstått av den här golv vridningen på toppen av Boschpumpen, så är det den delen av pumpen som ger extra bränsle när turbotrycket ökar? Alltså någon typ av tryckkompensator? Mer luft kan bränna mer bränsle....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Om man har en 2,8 liters Fiat diesel med 122 hk, finns den ursprungligen i 3,5 tons transportbilar. Om man använder denna motor i ett fordon med 4,5 tons totalvikt kan det verka lite lite med 122 hk. Kruxet är bara att Fiat,s Växellåda har ett mindre bra rykte.
Så för min del är det växling som gäller för att inte överbelasta prylarna allt för mycket. ;)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Om man har en 2,8 liters Fiat diesel med 122 hk, finns den ursprungligen i 3,5 tons transportbilar. Om man använder denna motor i ett fordon med 4,5 tons totalvikt kan det verka lite lite med 122 hk. Kruxet är bara att Fiat,s Växellåda har ett mindre bra rykte.
Så för min del är det växling som gäller för att inte överbelasta prylarna allt för mycket. ;)

För övrigt så säljer väl "dieselmecken" trimmkolvar till ett pris under tusenlappen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu är det mera krut i HB'n.

Det är den här typen av pump det gäller, sitter i motorns framkant. Kolven (8) vrids 180 grader från sitt ursprungliga läge så att dem excentriska konan (9) kommer så nära stiftet (4) som möjligt. Man skall också avlägsna den vita plastbrickan som kan vara trädd på kolven under membranet eller sitta fast mellan kolv & membran. Om detta inte räcker så kan man också höja turbotrycket som är 0,8 bar genom att ta bort plomben som sitter på justerskruven (10) & justera upp bränslemängden (1/4 - 1/2) vilket bör ge ett turbotryck på ca. 1bar. Tomgången kommer då att öka något vilket justeras ner till 750-800RPM med tomgångsskruven på gasreglaget.

Bennie
 

Bilagor

  • bosch_ve_lda.jpg
    bosch_ve_lda.jpg
    193,8 KB · Visningar: 36
Toppen