Sv: Nu är det mera krut i HB'n.
Nu blev det en trimtråd - det var länge sedan!
Bensann har en 2.8 TD och så finns det 2.5 TD helst då från Sofim som är mer trimbara och tål det mer än alla franska 2.5 liters spisar. Med relativt enkla åtgärder som tex vrida kolven, (fast jag har aldrig gjort det för jag har inte haft den modellen av bil) så kan man få ut mer hästar och vridmoment. Att öka bränslemängden något samt montera en riktigt IC borde öka effekten & vridet kring 10- 15 % utan vidare. Det märks tydligt i bekanta backar och fö. i bilens beteende. Bilar har ju balanserats från fabriken med effekt och vikt, kontra utväxling, och det minsta lilla som man ändrar ekvationen upplevs markant av piloten...
Nästa steg om man vill ha mer, är att öka turbotrycket. Inget av dessa åtgärder är något extremt som SBP sågar ned och ger körförbud.
Men innan man börjar trimma huset, så skall man se att det fundamenta är riktigt. Dit hör ventilspelen, spridarnas öppningstryck, tändningen, Oljetryck, nya filtrar, och allt annat som hör till basvården av motor och växellåda. Sedan kan man hämta in dessa extra hästar och få en ny tändning på husbilslivet. Ibland går bilen också billigare när man trimmat, hur det nu kan komma sig? Men vad jag förstått av den här golv vridningen på toppen av Boschpumpen, så är det den delen av pumpen som ger extra bränsle när turbotrycket ökar? Alltså någon typ av tryckkompensator? Mer luft kan bränna mer bränsle....