• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Novisen vid datorn

F

F.d. 15776

Guest
Hej jag hade tänkt köpa en surfplattta inför vår resa till Spanien under jul och nyår.
Efter ett tidigare inlägg på forumet har jag insett att det inte är bara att gå och köpa första bästa platta. Jag har ett 4G modem från tele 2. Jag trodde i min enlfald att alla plattor gick att koppla upp sig med ifrån ett modem. Men så är det tydligen inte, och vill man ha en router blir det genast besvärligare.
Vad ska jag köpa till vettiga pengar? Det behöver inte var det värsta, då jag bara vill kunna surfa och kolla mailen på ett vettigt sätt.
Bengt
overgran

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Novisen vid datorn

En router gör det inte besvärligare om det är en trådlös. Då kan flera plattor och (bärbara) datorer dela på modemet. Därmed breddas urvalet eftersom du kan välja även de som inte har inbyggt modem.

Det gäller förstås att hitta kontantkort där man är, Spanien till exempel. Med ett svenskt abonnemang lär det bli väldigt dyrt att surfa annars.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett annat alternativ är att sätta routerns/modemets simkort direkt i plattan. Det finns tänger som klipper till ett microsim från det stora.

F

F.d. 15776

Guest

Hej
När man är ute på nätet och letar plattor så finns det plattor för 3G. Går det att köra ett 4G modem i en sådan platta.
Det verkar inte finnas så många plattor för 4G.

Bengt

F

F.d. 4220

Guest

Som Michael skrev, använder du en trådlös router till modemet, så funkar 4G där detta finns tillgängligt. Annars blir det 3g.

Jag använde en tp-link tl-mr3420 för den hade bra pris och låg strömförbrukning. När man en gång ställt in uppgifterna så anslöt den automatiskt när jag satte på den. Smidigt.

Oavsett vilken du eventuellt köper, se till att den har stöd för ditt modem...

Tyvärr är det dåligt med plattor som har stöd för 4g, men det kommer. Ett problem är att det är så olika frekvensområden som används över världen.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders les spec en gang til, dette er en platte med innebygget GPS. Prisen er riktig, den koster det den er verd. Resitiv skjerm funker for mange, men er litt treg i bruk. Har sett drivere for 4G eksternt modem til denne og andre Android platter.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man tittar på videon ser man att det behövs GPS-puck med tillhörande sladd!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

NOOP, det er en passiv GPS antenne en slipper problemene med svakt mottak - samme problem som med GSM mottak. Mulig kilde til at andre ikke har gps uten gsm - de kan ha antennene samme sted i plate / phone. Tidligere modeller hadde en indre antenne, har ikke kontrollert om denne nye har det.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Alltså funkar den inte utan tillbehör med sladd, gps-puck eller gps-antenn. Samma utseende och samma krångel.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Lysna på Knarrevik man får inte ens vad man betalar för. Jag tycker att det är jämförbart med att köpa ett billigt hänglås på Classe O, ser snyggt ut men gör ingen glad utom tjyven...

Går man upp i prisklassen 2-4000kr får man en bra platta ex, Nexus 7" , Samsung 7" eller dyraste i klassen iPad mini . Alla små bra plattor med möjlighet att välja till 3-4G funktion.

Bosse

F

F.d. 15776

Guest

Tack för tipsen.
Får väl bli en padda eller liknande.

Bengt

Toppen