• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Novis på Litiumbatteri och dess skötsel över vintern.

Floa

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2025
Önskar att någon kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör en "fullständig urladdning 0% SOC".

Det står i bruksanvisningen följande:
För att BMS ska beräkna Litiumbatteriets SOC mer exakt och eliminera den kumulativa avvikelsen från SOC rekommenderas det att utföra en fullständig urladdning
( 0% SOC) och full laddning (100% SOC) var tredje månad.

Från firman fick jag info att ladda till 100% och sen "köra ner" batteriet till 80 % - sen kunde det stå inne i värmen tills det blev dags att installera det i bilen igen till
våren.

Så frågan är vem har rätt? Och hur i hela friden gör man en "urladdning"?

Tack på förhand, så man kan släppa grubblet.
Mvh Ove

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Mitt batteri har jag aldrig gjort full urladdning, däremot laddar jag fullt innan vintern,sedan slår jag på belysningen inne i bilen, till appen visar 80%, därefter lyfter jag av minuspolen, och batteriet står i bilen till våren,minusgrader är inget problem.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Floa, det är två olika saker som menas med infon.

Det som menas i bruksanvisningen är ju en slags nollning/kalibrering av BMS'en i batteriet så att den är i takt med battericellerna.
Man laddar ur batteriet tills BMS stänger av och då har den, den punkten/värdet. (Man sätter på en förbrukare så att batteriet töms ur helt och BMS'en stänger av förbrukningen.)
Sedan laddar man upp batteriet helt igen, (kanske ev. helst genom att inte störa laddaren/batteriet med någon förbrukning under tiden).
När laddning och BMS'en jobbat färdigt med batteriet och det är fullt och helt klart med laddning så vet ju BMS'en den punkten/värdet också, och då kan man väl kalla cellerna och BMS'en kallibrerad med varandra.
Det här kan/skall ju göras ibland för lite avkänningsfel och annat gör ju att "räkneverket" inte helt stämmer med verkligheten efter ett tag.

Instruktionen om att ladda upp och dra ur 20% handlar ju bara om att ett sådant batteri klarar sig bäst under längre viloperioder om det inte är fulladdat, som Olof G skriver om.
Det är därför att i instruktioner om man köper någon pryl med litiumbatterier som vilat sedan tillverkningen så står det alltid att man skall börja med en uppladdning.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Floa

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2025
Hej, det är två olika saker som menas med infon.

Det som menas i bruksanvisningen är ju en slags nollning/kalibrering av BMS'en i batteriet så att den är i takt med battericellerna.
Man laddar ur batteriet tills BMS stänger av och då har den, den punkten/värdet. (Man sätter på en förbrukare så att batteriet töms ur helt enkelt.)
Sedan laddar man upp batteriet helt igen, (kanske ev. helst genom att inte störa laddaren/batteriet med någon förbrukning under tiden).
När laddning och BMS'en jobbat färdigt med batteriet och det är fullt och helt klart med laddning så vet ju BMS'en den punkten/värdet också, och då kan man väl kalla cellerna och BMS'en kallibrerad med varandra.
Det här kan/skall ju göras ibland för lite avkänningsfel och annat gör ju att "räkneverket" inte helt stämmer med verkligheten efter ett tag.

Instruktionen om att ladda upp och dra ur 20% handlar ju bara om att ett sådant batteri klarar sig bäst under längre viloperioder om det inte är fulladdat, som Olof G skriver om.
Det är därför att i instruktioner om man köper något med litiumbatterier som vilat sedan tillverkningen så står det alltid att man skall börja med en uppladdning.

M.v.h. JANKRO.
Tack för hjälp att klargöra frågan, en undran bara. Du skriver att sätta på en förbrukare för att tömma batteriet - det blir ju inte lätt då alla lampor är led - eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt kylskåpet går ju på gasol eller landström truman likaså.

Mvh Ove

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Tack för hjälp att klargöra frågan, en undran bara. Du skriver att sätta på en förbrukare för att tömma batteriet - det blir ju inte lätt då alla lampor är led - eller tänker jag fel? Finns det något annat sätt kylskåpet går ju på gasol eller landström truman likaså.

Mvh Ove
Stoppa in en kupévärmare eller annat som drar lite mer

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Önskar att någon kan förklara på ett enkelt sätt hur man gör en "fullständig urladdning 0% SOC".

Det står i bruksanvisningen följande:
För att BMS ska beräkna Litiumbatteriets SOC mer exakt och eliminera den kumulativa avvikelsen från SOC rekommenderas det att utföra en fullständig urladdning
( 0% SOC) och full laddning (100% SOC) var tredje månad.

Från firman fick jag info att ladda till 100% och sen "köra ner" batteriet till 80 % - sen kunde det stå inne i värmen tills det blev dags att installera det i bilen igen till
våren.

Så frågan är vem har rätt? Och hur i hela friden gör man en "urladdning"?

Tack på förhand, så man kan släppa grubblet.
Mvh Ove
Med den kalibreringen som bruksanvisningen beskriver får man ganska exakt koll på batteriets kapacitet. Men att kapaciteten skulle ändra sig (försämras) så snabbt att man behöver kalibrera om BMSen mellan 0% och 100% var tredje månad har jag svårt att tro. Stod det vart tredje år vore det mindre förvånande.

Jag håller mig till den variant som firman du handlade hos beskrev, frånsett att jag inte tar in batteriet inomhus utan låter det sitta kvar urkopplat på plats i husbilen.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Mvh Ove

Hej igen, en modern liten TV tar bara runt 2Amp. och ev. en router en dongel runt max 1Amp.
Ja vad skall man föreslå.... det handlar ju om förbrukning kontra tid och bäst är väl något som drar hyffsat med ström så det inte går åt för lång tid, helst under ett dygn eller så....
Det som bara dök upp i huvudet och som är tämligen värdelöst som användbar 12V pryl i normala fall kanske skulle vara en 12V varmluftsblås som normalt drar mer ström än vad som är vettigt i förhållande till vad man får ut en vinter till vindrutan i en vanlig bil.
Om du har vanligt cig.uttag i bodelen eller ev. kan koppla dit ett par klämmor i stället någonstans så kanske en sådan här (normalt tveksam pryl) skulle vara det rätta. Om du har och använder ett cig.uttag i bodelen så känn på det efter ett tag så det är bra kontakt så det inte blir varmt/hett, och också så att säkringen räcker till (det är gränsfall att en 10Amp. säkring räcker tyvärr). Men med klämmorna direkt på sladdar till/från bobatteriet så funkar det men ha koll på sladdar och cig,kontakterna.

Ev. i komb. med en sådan här.

Bara ett förslag till vettigt pris, och du får ju ut liite värme "gratis" så att säga. Samt även användbart till att suga ut 20% rätt snabbt till vintervilan.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen