• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norskt Ö

• Startad av Startad av F.d. 7747
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 7747

Guest
Är det någon här som kan hjälpa mig .
Hur bär jag mig åt att skriva ett norskt ö på datorn det finns ju där men jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att komma åt det .
Ska uppdatera en GPS och skulle behöva det för att kunna gå vidare .:wideeyed:

Sv: Norskt Ö

Hej!

På mac trycker man ner "alt" knappen samtidigt som "ö" knappen är nertryckt ø Ø.

Bosse

Det finnes tre måter å få fatt på tegn som ikke er på tastaturet, mest generelt er det å benytte charmap.exe eller osk.exe, den første har alle tegn og den andre kan du sette til det tegnsett du vil bruke (använda) - greit med alle tegn til et språk, selv om du måste legge til alternative tastatur i windowsoppsettet.

Når du plukker opp dine nødvendige tegn fra charmap så ser du en kode nede til høyre i fönsteret, denne kan du bruke på numerisk keypad sammen med venstre alt tast. ø er Alt-0248 og Ø er Alt-0216 (viktig å ta med den 0 som er først ellers ender du opp med ϰ i stedet for Øø

Behöver du bara tillfälligt så kopiera ett norskt, Ø ø , från något av inläggen! Vi ska ju ha någon nytta av våra norska kamrater! :)

Krister N

På iPad håller man ned tangenten ö och får fler alternativ. Detta gäller också ä, e, u, o, s, m.fl.

Tillbaka
Toppen