• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrsken

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Den här och förra vintern var det rekordmycket norrsken. Den senaste månaden har det varit extremt mycket och det har gått att se norrsken ända ner till Skåne.
För den som vill ge sig på att fotografera norrsken kommer här några tips:

Stativ är en förutsättning, se till att det är ett stadigt stativ.
Använd en kort brännvidd, allt från fisheye (10 - 16 mm) upp till ca 24 mm.
Ställ in avståndet på oändligt, testa när det är ljust ute att ställa skärpan på något som är riktigt långt bort så du vet exakt vart på skalan det är, det är omöjligt att låta kameran själv ställa in det när det är mörkt sen.
Därför är det också bra att använda manuell fokus.
Stor bländaröppning, ca2,8 upp till 5,6 och en exponering på allt från 5 sek till 20 beroende på hur starkt norrskenet är.
ISO från ca 800 till 2500 beroende på hur bra kamera man har. En sämre kamera klarar inte så höga ISO:n utan att totalförstöra bilderna.
Man får pröva sig fram lite, är norrskenet intensivt och rör sig mycket är det en fördel att ha kort slutartid, annars smetas allt ut till en enda stor grön massa på bilden.

Ett par helt färska bilder från inatt, ca 02:30, på Venabufjellet, Ringebu i Norge.

/Ludde

Visa bilaga 97833

Visa bilaga 97834

Visa bilaga 97835
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Norrsken

Jag säger det samma, de bilder (kort) jag tagit på norrsken har blivit en ganska blek kopia av verkligheten.

Bilderna är imponerande fina. Tack för dem.
 
Toppen