• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrmän

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Vi var förra sommaren på västkusten och det var riktigt härligt (läs relativt lugnt och inte helt fullpackat på campingarna mfl ställen) är det någon som vet hur det ser ut i sommar med reglerna som Norge har för sin befolkning? Tänker om man behöver boka platser i tid eller ta det mer ad hoc som vi gjorde sist :)
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag ser gärna att våra vänner från vårt fina grannland Norge besöker oss. Och jag vill gärna resa runt i deras fjäll och fjordar.
/tomas
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Jag ser gärna att våra vänner från vårt fina grannland Norge besöker oss. Och jag vill gärna resa runt i deras fjäll och fjordar.
/tomas
Ja det förstår jag, skulle gärna också resa till Norge vilket vi dessvärre inte kunde förra året, det var däremot inte min fråga.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Vi var förra sommaren på västkusten och det var riktigt härligt (läs relativt lugnt och inte helt fullpackat på campingarna mfl ställen) är det någon som vet hur det ser ut i sommar med reglerna som Norge har för sin befolkning? Tänker om man behöver boka platser i tid eller ta det mer ad hoc som vi gjorde sist :)

Norrmännen kan resa utomlands. Men när dom kommer tillbaka till Norge så måste dom bo på karantänhotell i tio dagar. Och detta måste dom betala själva.
Tidigare var det möjligt för norrmännen att sitta av karantäntiden hemma men den 26 mars ändrades reglerna så nu måste alla bo karantänhotell.

Den viktigste endringen er at personer som er bosatt eller har fast bopel i Norge som returnerer til Norge etter unødvendig utenlandsreiser må på karantenehotell i hele karanteneperioden.
LÄNK: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/

Jag vet inte hur många som är beredda, eller har råd, att sitta på karantänhotell då de återvänder?

Men reglerna ändras ganska ofta. Så det är svårt att svara på din fråga i dagsläget.

Vi får väl se om vi får besöka Norge i sommar?

Här är det också svårt att svara på frågan. Men covid-test kommer antagligen att få göras i många år framöver.

LÄNK: Muterte virus kan føre til testing på grensa i mange år framover
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Norrmännen kan resa utomlands. Men när dom kommer tillbaka till Norge så måste dom bo på karantänhotell i tio dagar. Och detta måste dom betala själva.
Tidigare var det möjligt för norrmännen att sitta av karantäntiden hemma men den 26 mars ändrades reglerna så nu måste alla bo karantänhotell.

Den viktigste endringen er at personer som er bosatt eller har fast bopel i Norge som returnerer til Norge etter unødvendig utenlandsreiser må på karantenehotell i hele karanteneperioden.
LÄNK: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/mer-informasjon-om-karantenehotell/id2784377/

Jag vet inte hur många som är beredda, eller har råd, att sitta på karantänhotell då de återvänder?

Men reglerna ändras ganska ofta. Så det är svårt att svara på din fråga i dagsläget.



Här är det också svårt att svara på frågan. Men covid-test kommer antagligen att få göras i många år framöver.

LÄNK: Muterte virus kan føre til testing på grensa i mange år framover
Ok tack för ditt svar :) , det var helt galet tomt på västkusten förra året.
 
F

F.d. 58689

Guest
Vi var förra sommaren på västkusten och det var riktigt härligt (läs relativt lugnt och inte helt fullpackat på campingarna mfl ställen) är det någon som vet hur det ser ut i sommar med reglerna som Norge har för sin befolkning? Tänker om man behöver boka platser i tid eller ta det mer ad hoc som vi gjorde sist :)
I nuläget ser det väl ut som sommaren kan komma att bli väldigt lik den ifjol, vad gäller restriktioner o dyl, men hur det ser ut om en månad eller två är väl nästan omöjligt att sia om redan nu. Tror inte campingarna på Västkusten har någon kristallkula! Läget kan ju snabbt förändras åt ena eller andra hållet, men kanske en ökad takt av vaccinering kan bidra till ett "öppnare samhälle", om inte mutationerna förvärrar läget!! Vad gäller gränsöverskridande trafik gäller nuvarande inreseförbud maj ut.
 

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Var och när var du på västkusten då?
Vi var på ett flertal campingar bland annat Hafsten, Daftö, Wiggersvik, Åsa Camping & havsbad och någon till, var där kring v32-33. Nordby shoppingcentret var helt tomt, nästintill öde. Första året med husbilen förra året, har därför ingen erfarenhet kring hur det är när det är "normalläge" men kan ana att det gäller att vara ute i tid och svårare att hitta platser då.
 
Toppen