• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norgeresa och ev. fiske

F

F.d. 52975

Guest
Hajj.
Vi tänker åka till Norge och Lofoten den 1/8 och jag tänker ta med lite fiskeutrustning.
Nu undrar jag vad jag behöver för att fiska längs kusterna och ute på Lofoten, och då menar jag t.ex. grovlek på lina, tyngd på drag, vilken typ av drag o.s.v.
Spö och rullar finnes i varierande storlekar så det är inget problem, det är så att säga bestyckningen avv dessa som är problemet.
Hoppas på hjälpa av fiske kunniga här på forumet.

Ha en bra sommar
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Norgeresa och ev. fiske

Hej Pär & Pia.

Vi åker också till Lofoten, nästa vecka (V30).Vi kör också vildmarksvägen och kanske hittar vi lite hjotron på resan upp. :)

Fiske låter intressant, har ingen större erfarenhet av havsfiske,med undantag av årliga strömmingsfisket. Men din ide att plocka med fiskegrjorna låter intressant, finns även fina fiskeplatser efter vägen att stanna vid.Nyfångad öring i aluminiumfolie, grillad över öppen eld är mums.

Nu har jag hamnat helt utanför din frågeställning och kan inte ge dej några förslag på utrustning, eftersom mitt havsfiske har varit begränsat till "akvariefisk", och din fråga gäller säkert tyngre o större fångster. Men jag vill tacka för ide´n med att prova fisket när det ges så fina möjligheter till bra fiske???

Ha en bra och trevlig resa
Vi kanske möts
Bernt
 

Nick57

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
8855
Medlemskap
2024
Sv: Norgeresa och ev. fiske

Hejsan Per,
det är några år sedan jag spinnfiskade vid Lofoten, körde då med typiska torskdrag i vikter, 40, 60, 80 gram. Färger silver, silver-rött, silver-blått osv. Prova gärna havsöringsdrag och varför inte några gummijiggar att studsa mot botten. Linvalet skulle nog vara en flätlina med en 1-1,5m spets av fluorcarbon, flätlina bör klara 8-10kg, fluorcarbonen 12-15kg gärna en på en rulle som klarar av 150-250m. Spöt bör vara lämpligt för kustspinn, 10-12fots, ta gärna med några st uppsättningar av upphängare för makrill, sill o dyl.

Trevlig semester och tight lines!

Nick 57
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Norgeresa och ev. fiske

Tack, Nick 57.
Precis det svaret som jag önskade. Nu ska jag åka till fiskeredskapsbutiken och shoppa loss riktigt:).
Bernt, vi kanske ses på Lofoten. Vi åker 30/7 och sen får vi se när vi kommer dit. Tänkte åka Rv17(kustriksvejen) norrut för att efter Lofoten åka via Kiruna söderut och ta Vildmarksvägen på vägen hem, har ju en bit att åka:), (bor i södra Skåne)

Ha en bra sommar
 
F

F.d. 508

Guest
Sv: Norgeresa och ev. fiske

Om du ska fiska från båt dvs pilkfiske så ska du använda tufline, för nylonlina blir som gummiband när det blir lite djupare,om du använder lite tyngre pilk.
Ann-sofie
 
Toppen