• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordkapp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om gränsen mot Nordkapp är stängd för oss svenskar?
Den ska ju vara det, men ibland stämmer inte verklighet med vad som är sagt.
Hur ser det ut med Treriksröset och Finland?
Har vi någon som kan rapportera från verkligheten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste i norske tidninger at det er enkelte län i Sverige som teknisk kunne slippe inn i Norge, men ingen av disse har grense til Norge. I øyeblikket er det Halland, Blekinge og Skåne som har tall under den norske grensen for grensepassering. Gotland har bykset over grensen, så rådet til regjeringen er å holde grensen lukket for svensker fortsatt.

Hvor sårbare en er i forhold til internasjonale reiser ser en i Viktoria, Australia hvor en hadde for dårlige rutiner i forhold til karantene hotellene for internasjonale flypassasjerer. Betjening og vakter på hotellene ble smittet og smittet i sitt nærmiljø, resultat full oppblomstring. Nå er det fullt vakthold på grensene til nabostatene SA og NSW. Både politi og militære vakter på alle grenseoverganger. Bor selv i NSW hvor det i øyeblikket er under 10 registrert smittede - i en stat med omlag 10 mill innbyggere.
 
R

RobbeS

Guest
Det utbrottet i Australien bevisar är att även med en strikt stängning av landet så kommer smittan tillbaka så fort landet öppnas upp. Samma sak har hänt i Spanien. När smittan kommer tillbaka så letar man syndabockar och det är i princip alltid utlänningar. Jag förstår Norge till viss del som hittills kommit lindrigt undan men av den anledningen inte vågar öppna landet. Så frågan är hur länge dom ska stänga? Ända till dess övriga norden, Europa är Covid fria eller till dess det kommer ett vaccin. Får dom smittspridning i Norge så beror det knappast på svenska turister utan på norrmän som varit på resa i världen. Turister har sällan den kontakt med vardagslivet i ett land så det påverkar smittspridning.

Man kan undra hur välkomna svenskar är i Norge då gränsen öppnas. Läste igår i NSD om en norrman som bor i Sverige men hade fått tillstånd att resa till Norge för att se till egendomen. Han åkte då i en svenskregistrerad bil. Under den korta biten han hade att köra i Norge hann en norrman spotta på bilen och en annan vevade ner rutan, pekade finger och ropade "Svenskesvin har inget här att göra". Ganska förståeligt med den hets Norsk media bedriver mot Sverige med ibland rena lögner och läsande av statistik på ett väldigt vinklat sätt. Både Norge och Danmark lägger ner mer tid på att utvärdera och svartmåla den Svenska taktiken än att utvärdera sin egen.
Den här Coronatiden kommer nog att sätta sina spår och försämra grannsämjan under en lång period.

Åter till tråden då. Norge kommer en dag att öppna gränserna men det kommer att dröja innan hela Sverige är välkomna. Sen är frågan om gemene Norrman välkomnar oss.
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det utbrottet i Australien bevisar är att även med en strikt stängning av landet så kommer smittan tillbaka så fort landet öppnas upp. Samma sak har hänt i Spanien. När smittan kommer tillbaka så letar man syndabockar och det är i princip alltid utlänningar. Jag förstår Norge till viss del som hittills kommit lindrigt undan men av den anledningen inte vågar öppna landet. Så frågan är hur länge dom ska stänga? Ända till dess övriga norden, Europa är Covid fria eller till dess det kommer ett vaccin. Får dom smittspridning i Norge så beror det knappast på svenska turister utan på norrmän som varit på resa i världen. Turister har sällan den kontakt med vardagslivet i ett land så det påverkar smittspridning.

Man kan undra hur välkomna svenskar är i Norge då gränsen öppnas. Läste igår i NSD om en norrman som bor i Sverige men hade fått tillstånd att resa till Norge för att se till egendomen. Han åkte då i en svenskregistrerad bil. Under den korta biten han hade att köra i Norge hann en norrman spotta på bilen och en annan vevade ner rutan, pekade finger och ropade "Svenskesvin har inget här att göra". Ganska förståeligt med den hets Norsk media bedriver mot Sverige med ibland rena lögner och läsande av statistik på ett väldigt vinklat sätt. Både Norge och Danmark lägger ner mer tid på att utvärdera och svartmåla den Svenska taktiken än att utvärdera sin egen.
Den här Coronatiden kommer nog att sätta sina spår och försämra grannsämjan under en lång period.

Åter till tråden då. Norge kommer en dag att öppna gränserna men det kommer att dröja innan hela Sverige är välkomna. Sen är frågan om gemene Norrman välkomnar oss.
Jag förstår norrmännens inställning till Sverige när man tittar på statistiken,Sverige 5500 döda,Norge 250.
Norgeresan blir nog ett annat år.
 
R

RobbeS

Guest
Jag förstår norrmännens inställning till Sverige när man tittar på statistiken,Sverige 5500 döda,Norge 250.
Norgeresan blir nog ett annat år.

Ser inget bra ut. Det som hände i Sverige var att vi fick in smittan på äldreboenden.
4896 av samtliga dödsfall är över 70 år och många av dom inom äldreomsorgen antingen på boende eller med hemhjälp. En stängning hade inte påverkat siffrorna i Sverige då smittan redan fanns i landet och inom vården då världen blev varse om den.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag förstår inte Norrmännens inställning då den är mycket överdriven om man
spottar och är otrevlig mot oss.
Jag såg ca 10 norska bilar på E4 i helgen som var.
Inte spottade jag på dessa.
Jag sa "Välkomna till Sverige. Att ni vågar i dessa tider" (med tanke på hur dom stängt gränsen och deras restriktioner).
Det blir ingen Norge resa mer. Vi kommer att under många år spendera våra pengar i Sverige istället.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
För oss skåningar är gränsen öppen igen.
Så vi siktar in oss på Nordkapp.
Det var ett viktigt beslut de tog.
De ska passa sig, annars tar vi jordbiten ifrån dem igen.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är det verkligen sant att ni tillåts göra så?
Skumt att dom tagit bort restriktionerna för skåningarna mfl som reser genom
alla "smittade" områden i hela Sverige till Nordkapp och inte för dom som bor i gränslandet.
Men det är klart. Åker man som Skåning genom Norge till Nordkapp så blir det väl annorlunda.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Själv boende i Skåne kör jag till Oslo nästa vecka. Vi kollade, frugan arbetar i sjukvården, så nu kan vi bo tillsammans medan hon averkar sin 14 dagars period.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen