• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nordelettronica NE196-RA Itineo JB740 2014

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hej, har precis blivit med husbil, har två problem, det ena är att kylen n3150 inte fungerar på 12v har mätt vid kortet på kylen inget utslag på d+ mätt bak på ebl NE196-RA och har var d+ in när bilen är igång. Alltså ej ut till kyl eller AUX där det också finns d+. Någon som har något tips ang detta? Felkod 6 på kylen.

Det andra är att centrallåset på bodelsdörren inte låser, går bara öppna. Men det är bara en stor plastgrej på hela dörren som jag skulle vilja ta bort. Hur går man tillväga? Bild på dörren.

Bilagor

• 20250726_152816.jpg
    20250726_152816.jpg
    1,4 MB · Visningar: 16

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, har precis blivit med husbil, har två problem, det ena är att kylen n3150 inte fungerar på 12v har mätt vid kortet på kylen inget utslag på d+ mätt bak på ebl NE196-RA och har var d+ in när bilen är igång. Alltså ej ut till kyl eller AUX där det också finns d+. Någon som har något tips ang detta? Felkod 6 på kylen.

Det andra är att centrallåset på bodelsdörren inte låser, går bara öppna. Men det är bara en stor plastgrej på hela dörren som jag skulle vilja ta bort. Hur går man tillväga? Bild på dörren.
När det gäller dörren skruva bort handtaget och övrigt som går att lossa,troligen sitter sedan resten fast med kardborre,pröva runt listerna att lossa, felet kan bero på kabelbrott i övergången till bilen,kan du istället pilla loss kabelskyddet och se hur kablarna ser ut, verkstäderna klipper ofta av kablar vid dörrkarmen och skarvar felfria samtidigt passar man på att byta till nytt kabelskydd.

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hej Olof, det verkar som den är klamrad med stift på långsidorna typ 3 stycken per sida. Jag hör motorn gå men den verkar inte gå tillräckligt långt för att låsa, öppna är inga problem.

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Nu har jag mätt lite mer vid NE196 ebl:en och det verkar som att det relä som skall öppna när generatorn går inte fungerar. (Jp4: 2) Sen ser jag att den som monterat solcellerna har kopplat in direkt mot J2 och inte mot jp 16 3 och 4 . Så kanske är så att delar av kortet är rökt?

Bilagor

• Screenshot_20250727_204030_Chrome.jpg
    Screenshot_20250727_204030_Chrome.jpg
    477,2 KB · Visningar: 12
Toppen