• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nordea tror att hemester är här för att stanna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nordea tror att hemester är här för att stanna, vilket får Dometic att stiga till rekordnivåer på börsen.​

Fritidsproduktsbolaget Dometic steg igår till rekordnivåer på börsen, efter att Nordea uppgraderat rekommendationen för aktien från behåll till köp.

I en analys från banken tror analytikern att hemestertrenden är här för att stanna, och att efterfrågan för husbilar, båtar och andra fritidsfordon är säker.

- Orderboken borde räcka långt in i 2022, skriver Nordea.

Aktien steg 4,4 procent som mest under dagen.


Tommy
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är inte bra att Dometic är så dominerande på marknaden som har med fritid att göra. Det borde finnas utrymme för fler aktörer. Med den dominansen som Dometic har är risken stor för att de bestämmer vad marknaden (kunderna) behöver och inte, det mer sunda, att kundbehoven styr. Jag kan inte tänka mig att kundbehoven har varit det avgörande i att ta fram ett kylskåp där dörren är "dubbelhängd". Ingen av de husbilsägare jag talat med ser någon nytta i detta (skåpen har ju även fått mindre användbar volym). Det enda är ju att Dometic slipper ha två varianter av samma skåp och också kan ta extra betalt för denna "finess". Självklart se husbilsbyggarna detta också som en fördel då de slipper ha olika varianter av samma skåp i lager.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Om Dometic kan halvera sitt sortiment genom att ha dubbelhängda kylskåp så minskar deras lagerhållningskostnader vilket i sin tur ger lägre priser. Bundet kapital, lageryta och att hålla ett extra artiklnummer vid liv kostar mycket pengar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det borde finnas utrymme för fler aktörer

Det har funnits fler aktörer.

Dometic – tidigare Elextrolux – var ursprungligen helt inriktade på kylskåp och snarlika produkter.

Nobelplast i Tidaholm tillverkade fönster och takluckor till husvagnar.

Seitz var en annan tillverkare av fönster itll husvagnar och husbilar.

Tyska Waeco tillverkade kylboxar och andra elektriska produkter.

O.s.v.

Allt är numera uppköpt av Dometic.

Fortfarande finns dock en mängd andra aktörer...

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen