• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nokia 41 MP - det ska bli intressant.

F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia 41 MP - det ska bli intressant.

Nästan 5000 DKR är i mesta laget för en utdöende Symbiantelefon men kameran är genial. Man kan hoppas att kompaktkameratillverkarna tar efter. Då behövs inte zoomoptik med överdriven kromatisk aberration längre.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nokia 41 MP - det ska bli intressant.

Sitter här i husbilen och vilja önska få lite feedback från andra än de ovan nämnda person.
Har gjort mig lite närmare bedömning av vad de 41 megapixel räcker till.
Men det motsvarar egentligen bara till ca. 4 x optisk zoom. I förväg har jag en kamera med 12 x optisk zoom (Konica Minolta) som jag hade hoppats skulle kunna ersättas med Nokia 808:e
Gjorde en illustration av 8 x zoom (t.ex. 4 Mpix x8x8 = 256 Mpix) - Nokia 808 kan inte hantera.
zoomskalatest.jpg

Så jag missar Nokia 808 hittills. Min 6-7 år gamla Nokia N 73 är min telefon och 4 Mpix pocketkamera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia 41 MP - det ska bli intressant.

Så länge som du skriver på forumet så får du finna dig i att vem som helst svarar så länge vederbörande håller sig till ämnet!

Jag tycker fortfarande att Nokias lösning är genial och förmodar att kameratillverkarna tar efter. På så vis kunde optiken göras billigare och även med mindre förlust av skärpa och mindre "kromatisk aberration" eftersom antalet linser är färre. Den som lever får se.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nokia 41 MP - det ska bli intressant.

Har inget emot att diskutera med människor som kommer respekterar de gemensamma HBK regler om personangrepp.
Inte sätter sitt ego med fanatiska propaganda om produkter och sätter sin ton högra i HBK.

Nokia har, enligt min mening den bästa funktion som en mobil telefon.
Utan att minska den verbala kommunikationen på grund av sekundära dataöverföringar.
Visats för andra smartphones reduseret till 60 - 70%.
Aalborg universitet - och känd - danskarna räknar eller hoppas 100% mobil täckning.
Därför Nokia 808 en praktisk kombination av telefon, foto och verkliga GPS för fotgängare.
Vandrare kan inte gå omkring med för mycket utrustning och jag tyvärr måste göra med min 7 år gamla Nokia smartphone och en seriös Garmin.
Men jag tror inte att zoomkapacitet av Nokia 808 är tillräckligt bra - men ett steg i rätt riktning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen