Sv: Nivåreglering?
Luftfjädring kan göras på 2sätt. Dels som en förstärkning/komplettering av befintlig fjädring. Bra om man kör med mkt last och bilen säckar i bak och den blir betydligt stabilare. Däremot blir möjligheten till nivåreglering ganska ringa med denna typ.
Den andra varianten brukar kallas helluftfjädring. Då tar man bort den ordinarie fjädern och ersätter med luft bälgar.
med denna lösning kan man få rätt stora nivåskilnader beroende främst på bälgens modell och längd. Du får ochså betydligt behagligare gång då luftbäljen tar upp rörelser och vibratrioner bättre.
Tex fördtjänstbussar brukar ha det i bak och dom kan ju sjunka ihop till kofångarnen nästan når marken för enklare insteg.
helluftfjädring kräver i de flesta fall en ganska omfattande ombyggnad, särskilt på bilar med bladfjädrar där ju själva fjädern även håller axeln på plats.
Carnag är bra att ha att göra med och kan nog ge tips. Tror dock inte dom har ombyggnadssatser för helluftfjädring???
Har däremot sett tyska företag som har fördiga satser till tex FIAT chassin och kanske även andra Al-co (heter det så?)
Ombyggnad till helluft kräver normalt registreringsbesiktning. Har du kvar original fjädring och kompletterar med luftbälgar krävs ej reg, besiktning.
Jag har luftfjädring bak på mitt ambulansprojekt. Köpte nya bälgar av Carnag då de gamla torkat. Inser dock när jag kopplat in kompressor och regagepanel i styrhytten att ambulansbyggarnas ideer inte är så smarta. Man har, enkelt utryckt, behållit bladfjädern. sen har man tagit bort hänkena som sitter mellan bladfjäder och ram och där monterat bälgen. Resultatet är någon form av både och men eftersom rörelsen en meter bakom bakaxeln blir rätt stor för att få axeln att röra sig några centimeter blir reglermöjligheten rätt ringa...
Altså står ombyggnad på önskelistan med antinen s.k. 4-link (4 bärarmar mellan ram och axel som håller denna på plats) eller de s.k. skiftnycklar (gummiupphängda bärarmar) från tex Range Rover. Sen ett tvärstag förståss men det sitter redan på min bil. (jag skulle kunna sänka ytterligare ca 5 cm bak om jag bygger om = enklare insteg framförallt)
Även fram finns planer på luft och där är det enklare att ersätta spiralfjädern (på Cheva van) men å andra sidan är regleringsmöjliheterna mindre då fjädringsvägen är mer begränsad här.