• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåmätare till Thetford toalett

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt husbil men är lite frågande angående toaletten.
Till höger om skålen finns en nivåmätare med grön och röd indikering.
Har använt toaletten och kollat på nivåmätaren att den inte gick över till rött.
När jag sedan tömmer toaletten så är den överfull vilket säger att nivåmätaren inte fungerar. Ser inget uttag på tanken som kan ha med nivån att göra.
Således finns det en nivåmätare som inte har någon funktion. Är det någon som vet hur det skall vara ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåmätare till Thetford toalett

Inne i tanken er det en flotør med en magnet, denne avføles på utsiden.
Rister en for hardt på tanken kan denne flotøren ramle av og avlesningen fungerer ikke lenger.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nivåmätare till Thetford toalett

Hej, jag har just inhandlat en extra ny avfallstank till min C3 - toa, och passade på att kolla upp hur flottören kontra nivåerna och visningen grön/röd reagerade med nya delar.
Det visade sig att flottören som så mycket annat troligen har konstruerats av någon som inte själv var så intresserad av att veta rätt nivå i tanken.
Om man delar upp nivån i 6 lika delar så händer följande.
På nivå 1, 2 och 3 så har inte vätskan ännu nått upp till flottören.
På nivå 4 och 5 så sker hela det röda utslaget
Nivå 6 finns kvar till nödfall men då är vätskan uppe och sölar ner mekaniken som öppnar luckan och skall nog helst inte användas.

En sk--sak kanske :D men kan vara bra att veta. JANKRO.
 
Toppen