• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Niesmann Flair

Kurtanders

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Varberg
Hej !

Behöver nollställa hela elsystemet i bodelen någon som vet var huvudströmbrytaren finns på en Niesmann Flair årsmodell 2020 ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle tro att det enklaste (?) är att lossa pluspolen på bodelsbatterierna. Se upp med eventuella solceller. Solcellsregulatorn behöver kopplas till batterierna innan solcellerna kopplas in. Det är för att regulatorn skall veta spänningen på batterierna. Så lossa ena polen från solcellerna innan du lossar något från batteriet och sätt tillbaka polen från solcellerna efter det att du har anslutit batteriet igen.

Sedan kan det ju finnas en del inställningar i kontrollpaneler som ligger i flash-minne och som inte återställs på det här sättet. Då brukar det finnas ett kommando i menyerna som heter "fabriksåterställning" eller liknande.

MVH
Hans
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
I vår Phoenix finns en säkring till elektroniken, tar man ut den startar allt om. Vi har även en styrenhet för elektroniken. Den har en resetknapp som ska hållas inne ett ”tag”. Så på dom här stora bilarna med komplicerad elstyrning kan det vara lurigt.
 
Toppen