• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Net 1

F

F.d. 12848

Guest
Någon som har monterat antenn på taket på husbilen,hur gör man bäst
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Net 1

Jeg valgte å bruke magnetfotantennen, limte en lakkert stålplate på taket like bak fremre takluke og la kabelen inn gjennom luken. Vet andre har festet en marin antenne til takrail, men det finnes mange løsninger.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Net 1

Använde en butylvariant under antennfoten, nåt kletigt som inte torkar. Antennen sitter fast, men det går att ta bort den när man vill.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Net 1

Jag har monterat min antenn till Net1 på TV-antennenens fäströr. Då kan jag hissa upp den ganska högt, och där det har varit dålig mottagning har det hjälpt att hissa upp den.

Jag hade inga närbilder, synd för jag körde precis in husbilen på logen efter helgens utflykt. Enda nackdelen för min del är att jag måste montera loss Net1 antennen när jag ska köra in bilen hemma, för den är 4 cm för hög för min port...men det går snabbt att montera den, det är bara två skruv.
Antennkabeln ledde jag genom TV-antennsröret, men utgångshålet var för litet för att rymma dubbla antennkablar, så jag fick borra upp ett större hål. Efter att ha dragit igenom kablarna fyllde jag hålet med silicone, så det inte kan komma in fukt.

Jag skulle allra helst vilja ha tag på ett vikbart fäste, så jag slipper att skruva loss antennen, kanske någon har nåt tips på vart man får tag på ett sådant?

/Ludde /Annette)

20100915.384.jpg

20100915.336.jpg

20100915.384-2.jpg
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Net 1

Ett alternativ som vi valt är en antenn med inbyggt jordplan. Har den monterad under takfönstret och har aldrig varit utan uppkoppling. Vid ev behov har jag ett magnetfäste på solpanelen dit jag enkelt kan flytta den via takluckan.

Roadglider
 

Bilagor

  • IMG_1472.JPG
    IMG_1472.JPG
    1,2 MB · Visningar: 7
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Net 1

Samma lösning som Anette - monterade på antennröret till TVantennen. Eftersom vi inte tittar på TV längre i husbilen utan nöjer oss med det som vi kan se via bredbandet kunde vi ta bort TVantennen och montera Net1 antennen längst ner på röret. Klarar därmed att köra in i vinterhuset - Wirehus - med någon centimeters marginal (om mina mätningar stämmer!!!!!!!!!! - håller tummarna men vi får se i november när tältet är på plats igen)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Net 1

Annette, jeg har et par ideer til hvordan vi kan få til en enkel løsning på det å legge ned antennen - må se hva du har av fester i dag for å få det til. Du må opp og ta et tak i antennen, men uten å skru den løs.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Net 1

Låter intressant Knut, visst räknar jag med att ändå få ta fram stegen, men det kan ju vara skönt att slippa skruva varenda gång!
Jag ska ta lite bättre bilder på antennfästet i dagarna.

/Annette
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Net 1

Har ikke nett hver dag her i Portugal, noe bedre de dagene vi kjører gjennom Spania før håpløse Frankrike (også bare wiFi om vi finner det).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Net 1

På 70-talet och 27Mhz-tiden hade jag en båge på biltaket som man kunde fälla antennen bakåt när man skulle ner i garage. Tror ni vi kan tillverka något sådant?

Jag skulle vilja ha upp både radio, net1 och en 27Mhz antenn på denna "båge".

Annars finns ju denna för en antenn:
 

Bilagor

  • fallbart-antennfaste.jpg
    fallbart-antennfaste.jpg
    36,6 KB · Visningar: 321
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Net 1

Ingen dum ide med en slik båge - har en fordel på husbiltaket at det er platt :D.
To føtter i Alu eller HDPP og et firkantrør med arm i begge ender som er festet med en bolt og Nylox mutter til føttene skulle fikse den saken - dumt jeg ikke tenkte på det for lenge siden :D

Du kan bruker 2 av de avbildede festene og en bro mellom, men det vi bryte endel på koblingene.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Net 1

Har okså net1 antenn i tv-masten kan lägga in bilder senare på dan på min montage lyckades få in bägge aktennkablarna i antennröret
 

Bilagor

  • 009.JPG
    009.JPG
    2,7 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.867
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Net 1

Hej på er, jag har nu kört med vire antenn till Net1 och med riktigt bra resultat.

Vi har den sittande på antennröret så den går att skuta upp, kabeln ner i röret. :)
 
Toppen