• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

NAVIGON Truck Navigation

F

F.d. 10627

Guest
Navigon har lanserat ett tilläggsprogram till sina gpser som man får köpa till.
Verkar tämligen intressant!

Nyheter:

Funktioner i Truck Navigation:
  • Speciell ruttprofil för lastbil, transportfordon eller husvagn
  • Konfiguration av profilen baserat på fordonets längd, bredd, vikt samt på om farliga gods transporteras, axellast
  • Beaktande av rättsliga begränsningar, till exempel gator där lastbilar och husvagnar inte är tillåtna
  • Tidsberoende inskränkningar
  • Visning av speciella points-of-interest
NAVIGON Truck Navigation | NAVIGON. And the world is yours

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025
Sv: NAVIGON Truck Navigation

jag tycker det låter fantastiskt bra vet du om det går att uppdatera iphone jag har navigon i den?
Åke

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Hej Åke, o Christina, ang GPS för större fordon hade vi siktat in oss på en tidigare utgåva av Snooper, men kartorna var ej klara för vårt ändamål, nu såg jag att dom släppt en ny men har ej läst än om kartorna är utökade se bif länk

www.snooperuk.com/products/s7000_truckmate/index.html

Lena & Jan
PS i e m har det stormat här i Roquetas, Spanien så vi nästan blåste bort till er på Sicilien DS

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Hej och tack för tippset jag skall ha en sådan till vår nya concorde jag tycker det låter så bra att man kan lägga in längd och bredd och vikt så att man unviker att komma in på för små vägar,det har hänt bla.här på Sicilien, det var ju tråkigt att ni inte blåste ända hit,Ha en GOD JUL så höres väl vi av efter helgerna.
Åke

noren.urban

HBK Medlem
Kommun
Forshaga
HBK-Nr
5557
Medlemskap
2025
www.snooperuk.com/products/s7000_truckmate/index.html

Hej Lena & Jan. Är ny här i klubben, men jag undrar om den här truckmate funkar i hela Europa, Navigon hörde jag fungerar just nu bara i England (kommer till Sverige tidigast i höst?), kan de va så? Jag kör lastbil till vardags så en sådan pryl är efterfrågad.
/Urban Norén

F

F.d. 52941

Guest

Hej!
Navigon Truck har gjort mig ordentligt besviken. Fungerar ej i Sverige! Varnar ej för SJ viadukter längs stambanan med lägre fri höjd. Någon som har erfarenhet från funktion i Europa?

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Om man handlar Truck Navigation för Navigon på iPad måste man då köpa den igen för att få den även på iPhone? (Och vice versa)

Ok.
Nu har jag testat den skrämmande vägen :p:
Först hade jag köpt den till iPhonen. Men efter synkning kom den aldrig in i iPad. Så jag kollade och man var tvungen att påbörja ett köp till för iPad. Men då man svarat att man vill köpa den så får man meddelandet att den är gratis då man redan köpt den.

Senast ändrad:
F

F.d. 25431

Guest

Hej

Det behövs inte.

Du kan ladda ner alla appar som du köpt till din iphone till ipad och vice versa via din dator. Du gör det via iTunes.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

En del appar finns i olika versioner för iPhone och iPad.
I stort sett alla iPhone-appar funkar på iPad (i uppförstorat läge), en del har iPad-upplösningen inbyggd i samma app (markeras med ett + i AppStore), medans en del har helt separata appar. Dessa måste man betala för två gånger...

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej

Det behövs inte.

Du kan ladda ner alla appar som du köpt till din iphone till ipad och vice versa via din dator. Du gör det via iTunes.

Jo, så var det. Men det gick inte att klicka "ladda ner" för den andra maskinen. Det hände inget vid synkronisering eller liknande. Jag var tvingad att välja "Köp" och sedan välja att godkänna köpet på nästan 700kr i en ny ruta. Därefter kom det upp en text att jag redan köpt den och kunde ladda ner programmet.
Det kändes lite olustigt att chansa och kanske åka på att betala 2 gånger. Men nu blev det gratis andra gången i alla fall.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Jag märkte att det blev olika färdtider på en och samma väg med Navigon inställd på husbil respektive vanlig bil. Så jag skrev till Navigon och frågade.

Svaret för er som inte orkar läsa mer är att husbil är satt att gå max i 80km/h i Navigon ( i alla fall för iPhone)

-----Min fråga---------------------------------------------------------------
Subject: Fråga om Husbilstillägget i Navigon för iPhone

Har precis skaffat tillägget för husbil till min Navigon för iPhone.

Men jag blir lite förvånad över att bil och husbil med samma möjligheter till hastighet får helt olika beräknade färdtider på en och samma färdväg.

Jag matade in följande färdväg:
Från Dagsländevägen 14 i Motala
Till Högfors 303 i Granbergsdal (Karlskoga).

Navigon GPS:en ger samma vägval i både personbils- och husbilsfallet.
Både personbil och husbil klarar av de hastigheter som gäller på sträckan (30, 50, 70, 80, 90, 110 km/h).
Det finns inga låga, smala eller viktbegränsade vägavsnitt av betydelse för en vanlig husbil längs sträckan.

Men det beräknas ta 1:57h med personbil och 2:21 med husbil.
Varför?

Jag vet att många husbilar tar det lite lugnare på vägarna än de 110-120km/h som vi har på våra större vägar. Men det är långt ifrån alla husbilar som inte klarar dessa hastigheter.
Det händer även att en del kör t.ex. veteranbilar och vill hålla nere hastigheten.
Därför skulle jag i alla fall önska en ny funktion i Navigon: En möjlighet att ange fordonets maxhastighet. Eller ännu hellre att kunna ange önskad hastighet för alla de olika gällande hastighetsbegränsningarna.

------Navigons svar --------------------------------------------------------------

Hej Jan,
Tack för ditt tålamod.

Vi har nu fått svaret från tekniska avdelningen.

Tyvärr säger de att i truck/camper mjukvaran finns det i programmerat en hastighet för sådana stora lastbilar/husvagnar. Hastigheten är ca 80 km/h. Tyvärr går det inte på något sätt att ändra hastigheten. Det är då därför du får olika tider för resan.
Vi har vidarebefodrat ditt föslag om denna funktion till utvecklings avdelningen. Förhoppningsvis går det i framtiden att ställa in fordonets maxhastighet.

Om du har några ytterligare frågor, är du hjärtligt välkommen att återkontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,
Beethovenstraße 1a+b
97080 Wuerzburg
Tyskland
Phone for Sweden: 08 - 50 33 65 06 (Lokalsamtal från det fasta nätet. För mobila nät gäller ev. andra priser.)
E-Mail kund: wue-support.se@garmin.com
Web: www.navigon.com

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For alle kjøretøy over 3500 kg totalvekt er maksfarten 80 kmh, med unntak i Sverige og på motorveier i Tyskland og Frankrike med 100 og 120 kmh. Ikke merkelig at de glemmer å ta hensyn til de svenske særregler for husbiler.

annie783

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Problemet med husbil-GPS er at kartdataene i mange land mangler informasjon om bredde/høyde på veien. I England er kartene gode på dette og derfor fungerer truck-gps bedre der enn her i Scandinavia.

Og for å få dette bedre må man kontakte kart-myndighetene i det enkelte land. Navigon, TomTom mfl kjøper kartdata fra disse.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

For alle kjøretøy over 3500 kg totalvekt er maksfarten 80 kmh, med unntak i Sverige og på motorveier i Tyskland og Frankrike med 100 og 120 kmh. Ikke merkelig at de glemmer å ta hensyn til de svenske særregler for husbiler.

Inte bara att de missar svenska husbilar över 3500kg. Min husbil ligger under den gränsen och det är tydligt att de missat även denna viktklass.

En variabel där man kan ställa sitt aktuella fordons maxhastighet vore perfekt. Det tar hänsyn även till veteranbilar och gamla motorer som inte orkar mer.

Toppen