• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon 8310

F

F.d. 51064

Guest
Jag är ny på detta forum och har inte hunnit läsa alla inlägg, så det är möjligt att någon redan redan har frågat. :wub:

Vi köpte på försommaren en Navigon 8310 och har har använt den vid 2 resor ute i Europa. Den har fungerat bra, bara dragit ut oss i bushen en gång. Det är inte det som är problemet. När jag planerade resan ville jag lägga in en fil med campingar, ute i Europa, tror jag att det var. När jag ringde supporten så sa dom att det inte gick. Det var bara deras "filbank" som gick att använda. Om man använde någon annan så kunde navigatorn gå sönder. Jag skulle kunna lägga in 50 POI:s manuellt. Är det någon som vet något mer och kanske har kommit förbi det problemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon 8310

Jag har ingen erfarenhet av Navigon och tycker det är underligt att det inte går att ladda upp sina egna filer. Om inte så är det hög tid att du byter upp dig till Garmin eller TomTom. Att kunna lägga in sina egna filer är ju något av det viktigaste när man väljer navigator.
 

rapido7066

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8310

använd google earth så kan du sök o lägga in kordinater, har man bara adressen så löser man det.eller så lägger man in bordatlas i google så har du alla stellp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon 8310

Hur får du över filerna från datorn (Google Earth) till navigatorn och var får du tag på Google Earth-filen. En fil kan ju bestå av 10.000 koordinater, så det är ju inget man snickrar till själv. Det är ju inte bara Bordatlas ställplatser, som för övrigt är ganska bristfällig, som man vill lägga in på navigatorn.
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Navigon 8310

Det var ett tag jag körde med Navigon men jag har för mig att det finns en tredjeparts aplication som heter POI-warner. Det är alltså ett program som man köper för ett par hundra och installerar på navigatorn för att kunna hantera POIs. Jag vet dock inte om det är kompatibelt med 8310.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Navigon 8310

Jag tackar för alla svar jag fått. Skall kolla länken och se vad som finns att göra. Supporten var inte vidare upplyst när jag ringde dem. De var rent av lite snäsiga. Men bra karl/kvinna reder sig själv. Internet är en källa att ösa ur, med urskiljning naturligtvis. Se bara vad detta forum har att ge..... Tack från en som befinner sig i Fuzeta, Portugal och snart skall återvända hem till kalla Norden.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Navigon 8310

Vi har en 7310 som bilden frös på och hela apparaten blev seg som sirap, dock funkade röstläget under 2 tillfällen i sommras, extremt irriterande då vi var i Slovenien och verkligen behövde en GPS så kommer inte byta till någon mer Navigon i framtiden.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Navigon 8310

Jag har en 8110 som jag är nöjd med. Kordinatinmatning saknas tyvärr. Kartuppdateringarna har fungerat klockrent. När det gäller navigeringen så är den säkert behäftad med samma fel som övriga navigatorer. Funderar på en Navigon 8410 nästa år, men blir lite betänksam över vad som skrivs, kan dom ha blivit sämre? Mio har en med 7 tums skärm men jag tror att den saknar kordinatinmatning, är det nån som vet? :confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon 8310

man köper kartboken bordatlas 2007 med cd skiva - så finns det en cd

Om du vill ha gamla ställplatser använder du CD annars tankar du ner koordinaterna via nätet så blir dom lite mer up to date! Tyvärr har jag dålig erfarenhet av Bordatlas då ställplatser som inte längre finns, inte tas bort. Ungefär hälften av de ställplatser som jag skulle besöka i Tyskland 2009 var nedlagda.
 
F

F.d. 7311

Guest
Sv: Navigon 8310

Jag har en 8110 som jag är nöjd med. Kordinatinmatning saknas tyvärr. Kartuppdateringarna har fungerat klockrent. När det gäller navigeringen så är den säkert behäftad med samma fel som övriga navigatorer. Funderar på en Navigon 8410 nästa år, men blir lite betänksam över vad som skrivs, kan dom ha blivit sämre? Mio har en med 7 tums skärm men jag tror att den saknar kordinatinmatning, är det nån som vet? :confused:
Hej!
Jag har oxå en 8110, uppgraderad så att det går att lägga in kordinater sen finns det olika inställningar som att åka vacker väg t,ex.
RET52
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Navigon 8310

I någon tidigare tråd var det nån som skrev om en tjeckisk trucknavigator, den fanns inte i Sverige. Ifall om han som skrev om denna navigator kan lägga in en länk till den sidan vore jag tacksam.:rolleyes::rolleyes:
Jag hittade länken Mapfactor - Products - Actis 7
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Navigon 8310

Jag har använt Navigon med MN6 (programmet) i några år nu (även testat andra) och jag är nöjd. För att mata in POI med asc-fil så behövs POI-Warner, ett tilläggsprogram i Navigon.
Om man behöver tillverka asc-filen själv så är POI-Edit ganska enkelt att använda, men det dataprogrammet används förstås av alla märken.
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Navigon 8310

Det var ett tag jag körde med Navigon men jag har för mig att det finns en tredjeparts aplication som heter POI-warner. Det är alltså ett program som man köper för ett par hundra och installerar på navigatorn för att kunna hantera POIs. Jag vet dock inte om det är kompatibelt med 8310.
Stort tack för tipset. Har nu laddat ner POIWarner till min Navigon 8310. Har "bara" tagit mig 1½ dag att fixa till pga av lite missledande, dåligt översatta, manualer. Har nu kunnat ladda ner ställplatser från Bordatlas samt lite annat smått och gott. När vi nu startar resan hem, från Portugal, på fredag så har jag en bättre fungerade Navigator.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen